Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja. man kan endelig prøve å fjerne rust sjæl, det har vi vel alle gjort. Men som regel er det ikke deg som tar innersvingen på rusta, det er rusta som tar deg :-) Det dreier seg i store trekk om å slipe vekk rusta ned til metall, påføre primer og deretter lakk. Det som er litt dumt, er at vi glade amatører som fusker litt i dette faget, ikke uten videre har tilgang til proffesjonelle produkter. Da blir det veldig ofte prøve og feile, som regel mest av det siste. For min del har jeg hatt noen tiår med litt prøving og mye feiling, dvs det ser feiende flott ut den første tiden, men etter alt fra en til to-tre vintere kom rusta som vet et mirakel tilbake igjen i rikelig monn! Jeg har vel prøvd de aller fleste amatørproduktene der ute...med variabelt hell. Men for all del, det bremsa iallefall den synlige rusta! Dog, ikke klarer man alltid å slipe godt nok, og ofte kommer den innenfra.

Be aware, primere er som regel penetrerbare, dvs de er IKKE vanntette! Smartinger som "tar rusta" og kjører med kun primer, uten å påføre lakk, i måned ut og måned inn, lurer seg sjæl...vannet trenger gjennom...ny rust dannes...pån' igjen!

Disse "rust-eterne" som er så populære i enkelte kretser? Vel, jeg har prøvd hele spekteret, ingen av dem holder det de lover. Det ser svart og fint ut med det samme, men reaksjonen som loves, er tydeligvis veldig mye bløff. Selv med industriprodukter har jeg fått lang, lang nese. Ellers er det noe med å slipe helt ned: du får ikke alltid vekk alt....rusta ligger i strukturen i metallet...og kommer veldig, veldig ofte tilbake....også om proffesjonelle har gjort jobben kan det hende at rusta kommer tilbake. Efaringermessig er en sinkprimer det som bremser mest, men igjen: det må påføres lakk for å beskytte og unngå at vann penetrerer overflatesjiktet. Sånn er det bare. En aktør som har gjennomgående høy kompetanse bak disken og gode produkter, er forøvrig BILEXTRA. Spesielt sprayboksene med lakk man har i hylla er god sort, det er lakk som er passe tyntflyrende, lett å få en pen overflate også for oss amatører - men husk - rett avstand - rett "mønster" - påfør flere tynne lag. Utendørs med akkurat passe vind en sommerdag er faktisk ganske smarte omgivelser! Ja, sprøyte er mye bedre enn sprayboks, da har du jevnt trykk hele veien, men du skal ha gjort det et par ganger for å beherske bruk av sprøyte...og husk maskering!!!! Og er du enda gjerrigere...slik jeg var i begynnelsen...bruker du fortynnet lak påført med kost...IKKE bengalakk....få en billakkerer eller f.ex Bilekstra i Larvik til å blande en 1/4 liters boks til deg...da har du i flere år! Kjøp tynner samtidig...her duger IKKE White-spirit....kan faktisk påføres med kost når du fortynner den litt...men helst med sprøyte. Nei, det blir ikke proff-resultat, men det blir ganske bra med litt trening :-)

A complete different matter er det man ikke ser, inne i hulrom og sånt! Der er det overraskende hvor god nytte en full antirustbehandling hos en seriøs aktør gjør - vel og merke hvis man får utført dette FØR stålmarken får skikkelig tak! Jeg har faktisk skjært opp en bil som hadde utstrakt overflaterust og en del mekaniske problemer, men inne i bærende konstruksjoner var det jaggu blankt stål! Dette var min første Laddis, den gikk litt for lut og kaldtvann, og fikk en runde med full understellsbehandling når den var ny, og en eller to etterbehandlinger underveis. Det var litt i minste laget for de åra den var på veien og 350.000 km, men du og du, det fantes ikke rust i bæringa! Andre biler jeg har "dissekert", har vist seg å ha både kreft og tæring i bæringa, hadde bla en delebil som knakk sammen på midten når jeg skrudde av mellomakslingen. Det verste var at bilen hadde hatt skilter ikke så lenge før jeg overtok den, den var til og med godkjent hos Biltililsynet! Ellers har jeg hatt en Passat B2...dvs en VW fra den tiden VW var ekspert på å designe rustfeller, primært rett ved forhjulsopphenget og ditto ved bakhjulsopphenget. Om bilene ikke ble jevnlig oppfulgt med understellsbehandling og påfølgende etterbehandlinger skjedde det ting!

Poenget? Be aware, din Skoda har såvidt mange år på veien at det er en ikke ubetydelig mulighet for at det er, eller er i ferd med å oppstå, rust i bærende konstruksjoner. Nei, rustbeskyttelsen fra fabrikk er faktisk IKKE "god nok", selv om Møller hardnakket har hevdet dette fra tidenes litt ut på dagen og frem til dags dato. I ditt sted ville jeg funnet et velrenommert antirustversted i lokalmiljøet og spurt om de kunne tenke seg å ta en sjekk under bilen - er det noe poeng i å understellsbehandle denne bilen? En komplett runde vil uansett bremse ny rustdannelse, det koster deg rundt 5000 give or take. Jokeren er om rusta du nevner ifht kanalene primært er overflaterust eller om den kommer innenfra...kommer den innenfra...er det forsåvidt kurrant å bytte et par kanaler...men det som er litt kjipt med rust, er at det ofte er sånn at det du ser, bare er toppen av isfjellet. Derfor: får noen som kan det til å sjekke....dette går på din og familiens sikkerhet, tro meg, du vil IKKE få den berømte idioten bak svingen i fleisen i en bil med langt fremskreden rust i bærende konstruksjoner! Og skulle det være jolly fine og liv laga, ja da bruker du med glede de 5000 for en full understellsbehandling...og påfølgende etterbehandlinger annethvert til tredjehvert år...litt rimeligere forresten. Det er så enkelt som at det er den rusta du ikke ser som er farlig, og den eneste måten å holde dette unna på, er altså en tur innom et antirustverksted, dette er normalt sett såpass krevende at du ikke klarer å gjøre det selv på en god måte.

Mhp overlflaterust, lakkrust, whatever: ja, man kan slipe litt sjæl, men det kommer altså tilbake. Jeg har sogar hatt proffesjonelle til å gjøre jobben - bla jordbærplukkere som har jobbet litt på kveldstid - men med amatørprimere osv - rusta kommer uvegerlig tilbake. Det finnes antirustverkteder som også tar slik rust, f.ex Handeland Antirust i Rogaland, prisene er hyggelige, og man gjør veldig mye på en time eller tre - med proffesjonell grunning osv osv blir det veldig bra, og rustra holder seg unna en god stund! Du kan også benytte et velrenommert lakkeringsverksted, det er fortsatt aktører som ikke har fine lokaler og et dusin kundebehandlere med dress og slips der ute...det gjør noe med prisen du betaler! Det man kaller "flekking" koster ikke stort, du får gjort veldig mye for et par tusenlapper. Vel verdt å vurdere. Nei, det blir ikke så godt som å lakkere hele flater, men det stopper rusta. Og vil du ikke bruke så mye penger? Ta likevel en tur innom et lakkeringsverksted av denne sorten og spør om hva det vil koste å gjøre ditt og datt...og i samme rennet kan du spøørre fint om råd...de aller fleste har forståelse for at det er kunder som opplever det som litt for dyrt, da er de ofte behjelpelige med gode råd.

The Bottom Line er at mye avhenger av mengden rust, om det er "innvortes". Om bilen er sånn passe bra, vil det ikke være noen stor greie å legge si 7-8000 i undersellsbehanlding og en liten runde med flekking på den. Det kan holde rusta stangen i si inntil 4 år i slengen, et par tusenlapper i året kjenner du ikke noe sted. Har du betalt si 50.000 for bilen og har den i fire år kan du le hele veien bil banken! Klarer du å holde den på veien i 8 år fremover - da ler du enda mer! Kanhende du bør spandere en runde til med flekking underveis, gjerne også etterbehandling av understellsbehandlingen, men du har fortsatt god og latterlig billig bil! Se ting over tid - det er hva det dreier seg om! Ellers er jo bilen din knapt nok innkjørt, i min verden bør en god bil kunne rulle 4-500.000 uten nevenverdige problemer. Da tar jeg selvfølgelig godt vare på den, det er alfa og omega, men som vi alle vet: en bil er egentlig bare en samling av legoklosser. Alt mekanisk er kurrant å bytte, spesielt om du har en bil der du kan ha en delebil, skaffe deg deler på hoggeriet, eller som med både VW og Skoda: har tilgang til et hav av billige deler via nettbutikker og tredjepartsaktører. Den virkelige showstopperen er rust i bærende konstruksjoner, å sveise et par kanaler - jolly fine om bilen er mekanisk grei. Men som nevnt over, er det rust i kanalene - da sjekker du GRUNDIG før du tenker på å bruke penger på så mye som en eneste boks med primer!

Ja, vil du prøve å spare penger, iallefall på lakkrust, er det fritt fram å prøve, men lakk og primer og utstyret du bruker koster også penger...raskt like mye som det koster å få noen som har alt på huset til å gjøre jobben. Verdt å ha i bakhodet - og det hender faktisk at proffesjonelle klarer å gjøre så godt arbe' at det holder en stund! Lykke til - måtte bilen din være et godt eksemplar som lever lenge i landet!