Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, som våre gode frender ved Funderud Antirust forsåvidt sier, bilbransjen har i stire trekk nogenlunde like vilkår for sine antirustgarantier. Mulig jeg er en smule djevelens advokat her, men min subjektive oppfanting er at "rustgarantien" - uansett bilmerke - uansett hvilken importør vi snakker om - ikke engang er verdt trykksverten på papiret den er trykket på. Sånn er det bare, og selv om Mercedes er en av de meget få fabrikantene som tar dette med fabrikkbeskyttelse alvorlig etterhvert - det har mye med en lite ærerik rustproblematikk i nyere tid å gjøre - er det variasjoner også her! Det er neppe uten grunn at enkelte Mercedes-forhandlere tilbyr kundene gunstige avtaler ifht å få uutført full "norsk" understellsbehandling på nye biler, og jeg tillater meg å tenke at enhver bil MÅ etterbehandles over tid - uansett hvor god "fabrikkbeskyttelsen" måtte være!

Akkurat det har jo du funnet ut på den harde måten: det du beskriver, tilsier at hulromsbeskyttelsen enten er for dårlig i utgangspunktet, eller har blitt degradert over tid. Og nei, Mercedes Norge er ikke alene om å avslå nærmest ethvert forsøk fra kundenes side på å påberope seg "rustgarantien", men glem aldri at Mercedes er den eneste norske importøren som har slåss med nebb og klør for å vri seg unna sitt garantiansvar i forhold til graverende rustskader på relativt nye biler - ikke bare en gang - gang på gang på gang endte de arme kundene opp i rettsapparatet.

Hvor alvorlige rustskadene på din bil egentlig er, er vanskelig å si, men generelt ser du bare toppen av isfjellet...når du først ser rusta, ja da er det nesten som et blinkende farevarsel å regne. Det er da det er en klar fordel å være NAF-medlem....trenger jeg si mer? Som du har registert, hos Mercedes i Norge gir man ingen verdens ting ved dørene! Legg til at bevisbyrden er din, du har et forferdlig langt (og dyrt) lerret å bleke! Ja, om det er rustangrep i forskjellige stadier på bilen din, kan du ha en mulighet for å bevise hvor rusta har oppstått...få hjelp av uavhengige fagfolk!

Måtte du ha NAF i ryggen...underforstått....være NAF-medlem. Ellers kan du selvfølgelig alltid betale for å få en NAF-sjekk av problemet og få en uttalelse derfra...uavhengig av om du er medlem...og du kan også søke fritt rettsråd hos en av NAF sine juridiske samarbeidspartnere lokalt, dette er advokater som har relevant spisskompetanse. Det du likevel ALLTID skal ha i bakhodet, er at denne moroa har sin pris....sjekk eventuelt om du har dekning for en slik tvistesak i din kaskodekning eller om du har advokatforsikring gjennom fagforeningen. Har du INGEN slik dekning, be aware, en eneste dag i tingretten med forberedelser kan koste mer enn bilen er verdt!

THE BOTTOM LINE er at norske bileiere ALLTID bør sørge for å understellsbehandle bilene sine, med løpende oppfølging...vinteren er faktisk IKKE avskaffet....og begrepet "fabrikkbeskyttelse" er som regel en meget dårlig vits! Lykke til uansett, måtte du finne ut av det!

Antall visninger