Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja...Kamerat CW har forsåvidt rett, men for sheriffens laser er det virkelig hastighet som gir bot. Derfor bør du sjekke bilens speedometer hos "noen" som har et kalibrert instrument og ta det derfra. Om du i tillegg skaffer deg en god GPS eller annen GPS-basert "dings" som viser hastigheten tilnærmet korrekt, ja da kan du tilstrebe å kjøre litt nærmere de 80 - i virkelig hastighet. Ellers har også politiet en viss sikkerhetsmargin, kall det gjerne "slingringsmonn", i tidligere tider, når man hadde en lang og omstendlig instruks på rundt tre sider for kvisleis ein skulle gjera når ein brukte laser, var denne marginen 3 km/t - i forhold til virkelig hastighet.

På et tidspunkt bestemte Politimester Bastian at denne lange instruksen bare var til bry, da kunne jo publikum finne på å gå til retten når sheriffen slarvet med målingene! Det skjedde innimellom, det er faktisk ikke så lett å bruke en lasermåler på en måleteknisk korrekt måte! Om man er litt ondsinnet, kan man tenke at man ikke ville bruke tid og penger på å lære opp de bolde konstablene bedre, istedet fjernet man mesteparten av instruksen og lot det stå igjen to-tre linjer! Men tvilen får komme øvrigheta til gode, alternativet er jo at man i dag lærer opp konstablene så godt at de slett ikke trenger denne lange insruksen lenger! Uansett, i dag er både instruksen og ovenfornevnte margin på 3 km/t "hemmelig". Jeg tenker at det fortsatt er 3 km/t. Uansett: som nevnt i innlegget over: man skal IKKE gamble på verken å legge seg på fartsgrensa pluss moms, eller som i ditt tilfelle, legge seg på 80+8 på speedometeret. Finn ut hvor stor misvisningen VIRKELIG ER og legg deg på en hastighet der du er nogenlunde trygg på å unngå unødige bøter!

Da slipper du at alle de andre er podne' på deg også! Det kan jeg alt om, jeg kjørte en Skoda Favoritt pickup med 20 km/t misvisning fra Spania og hjem til Norge en gang i tiden! Rett nok var det tendenser til kø underveis, men platene i bilen gikk PINADØ I SELVSVING når speedometeret viste 80-90 km/t! Stort fortere gikk den ikke, selv med vinden i ryggen an der Autobahn viste ikke speedoemteret mer enn knappe 100! Greit nok, der nede i Europa er andre trafikanter atskillig mer tålmodige enn her, alle smilte og vinket til denne blå pickupen, mener å erindre at vi til og med ble forbikjørt av en 2CV med blomsterkasse på!

Men hva skjer når vi passerer Svinesund sånn omkring soloppgang og trafikken etterhvert tar seg opp? Joda, i Norge kommer idotene som ligger klint opp i baklysa, de tuter, de bruker lyshornet, istedetfor å vente 30 sekunder til man er rundt svingen eller over bakketoppen, foretas de mest hårreiende forbikjøringer, gjerne med ruta nede og en knyttneve eller den berømte fingern' ut vinduet! Helt fantastisk, min gamle mor som var passasjer, var alltid en smule tørrvittig, og kom med den berømte kommentaren: "nå har vi visst kommet hjem"! Eller noe i den duren - opp gjennom Europa gikk det som en drøm, her hjemme har Ola Dunk bare blitt mer og mer hissig, mer og mer utålmodig jo mer penger han har mellom fingrene! Og ja, jeg kjørte jo egentlig bånn gass mesteparten av tiden, så i Norge holdt vi jo faktisk sånn nogenlunde grei hastighet - si 10 km/t under fartsgrensa. Det burde jo ikke få frem det verste i folk, men tro meg, det gjør det ganske så ofte!

The Bottom Line er at du nok bør spandere en sjekk av hva speedometeret viser ved en gitt hastighet. Da kan du iallefall legge deg på en hastighet som er et fornuftig kompromiss. Siden du er litt opptatt av dette, regner jeg uansett med at du er en fornuftig mann, som tilpasser farta etter forholdene og ikke på død og liv bare MÅ kjøre etter fartsgrensa på 80 på f.ex smale vestlandveier som knapt nok har ET kjørefelt! Kjør med vett, rett og slett!

Antall visninger