Revisjonshistorikk [tilbake]

Normalt sett er farta som popper opp i denne sorten "skilter" sånn nogenlunde i samsvar med bilens virkelige hastighet. men be aware, det er ingen garanti her, det er IKKE sånn at disse skiltene blir kalibrert med jevne mellomrom! Nei, det er ikke helt uvanlig at en bil kan ha så mye som 8 km/t misvisning, jeg har selv kjørt både XTrail og Skoda Favorit med15 hhv 20 km/t misvisning i 80!

En ting skal du imidlertid være ops på: om du har et konvensjonelt speedometer, og leser av farta "sånn omtrent" der du tror nåla peker, kan du blinge litt der også, det kan mao være en kilometer eller to pluss/minus der også. Vil du være helt sikker, får du f.ex NAF til å ta en kontrollmåling av speedometeret ditt - jeg mener de gjør dette fremdeles. Ellers kan du bruke en telefon med GPS-måling, ikke helt hundre det heller, men ta gjerne flere kontollmålinger, da kommer du relativt nær. Jeg bruker selv en Tom-Tom GPS som referansemåling, den viser vanligvis tilnærmet korrekt hastighet med et slingringsmonn på 0.5 km. Sjekka den en gang i tiden mot en differensiell GPS, det man skal huske, er at nøyaktigheten i GPS-systemet varierer, bla vil antallet satelitter systemet klarer å fange opp til enhver tid, være av stor betydning.

Derfor: flere målinger....og stol aldri hundre prosent på en GPS! Det du derimot kan stole på, er at dersom du gjør flere referansemålinger, og får et gjennomsnittlig avvik på X km/t mellom GPS-målingen og bilens speedometer ved en gitt hastighet , ja da har du en greit utgangspunkt for å vite hvor høy din virkelige hastighet er. Dvs at dersom du har 8 km/t i avvik, ja da kan du iallefall legge deg på en speedometervisning på 85 km/t uten at du risikerer bot og hard straff. Men igjen: vil du være helt sikker: få NAF (eller andre som kan gjøre dette med kalibrerte instrumenter) til å sjekke hva speedometeret ditt viser ved forskjellige hastigheter!

Ja, du kan som sagt også bruke en telefon, men min subjektive oppfatning er at en GPS-enhet som Tom-Tom eller Garmin vil gi deg vesentlig større grad av nøyaktighet. Det er så enkelt som at den fysiske antenna det er plass til i en mobiltelefon, er knøttliten. Liten antenne er noe herk i denne sammenhengen, selv om det nok kan fungere helt greit i de fleste sammenhenger. Vær også ops på at visningen av hastighet på speedometeret vil endres om du bytter til dekk med større eller mindre rullediameter. Forutsatt at du holder deg innenfor hva som er lovlig, vil det ikke bety stort, men du ser poenget: setter du på skikkelige traktorhjul blir det ikke vesentlig færre rotasjoner på hjulene pr kilometer enn om du setter på trillebårhjul :-)

The Bottom Line er at de aller, aller fleste biler haer et speedometer som viser FOR MYE i forhold til virkelig hastighet. Det er såvidt vites et mynfighhetskrav som fabrikantene innretter seg etter, mener å ha lest et sted at det dreier seg om 3 km/t. Når din bil synes å ha litt mer avvik, ja da er det jo egentlig bare en fordel: det er ikke noe moro å få fartsbøter i tide og utide! Men når du får sjekket HVOR MYE AVVIK du EGENTLIG har, ja da kan du meget vel være sånn at du faktisk ikke kjører i 80 km/t før speedometeret ditt viser 88 km/t! Vær også ops på at dette avviket ikke nødvendigvis er det samme antallet kilometer/timen ved det være seg 50 eller 100 km/t som i 80, det er en av grunnene til at NAF som regel måler ved to-tre hastigheter når de sjekker speedometeret på en bil. Uanset, man bør ikke strekke marginene, med dagens nivå på fartsbøter bør man heller legge seg på si 85. Er det en liten nedoverbakke får du jo fort litt mer fart, og om sheriffen står med lasertuten i bånn av dumpa....da vanker det bot og dask på lanken! Kjør heller litt UNDER fartsgrensa (ifht reell hastighet), så får heller de som blir irritert og bare MÅ kjøre fartsgrensa pluss dobbelt moms, pælme forbi. Noen vil det alltid være som irriterer seg, det skal du ikke ta så tungt! Lykke til!

Antall visninger