Revisjonshistorikk [tilbake]

Tror ikke du har partikkelfilter på en 2006 model men det er kanskje mulig. Diesel dyser er nok det mest trolige da Toyota har hatt litt tull med disse. Hvis du har en feilkode som ikke kan slettes så betyr det permanent feil og du må se etter at slanger til og fra turbo er i orden da de på en 2006 model lett begynner å bli litt morkne. Er partikkelfilter tett så kan man demontere det og spyle det bakveien med rent lunket vann men det er ingen garanti for suksess og da det innebærer mye arbeid så er det bedre å se på trykk forskjellen over filteret, er dette høyt fks over 100 mbar så kan det tvangs renses under kjøring opptil flere ganger og difftrykket bør deretter komme ned til kanskje 20-25 mbar. Verksted kan ellers gjøre en del tester blant annet ved å lese av dyse,balanse offset som sier noe om hvordan hver sylinder jobber på tomgang. De kan også ta en lekkasje test der de kobler på slanger på hver dyse som går ned i måleglass, er det en dyse so. gir for mye retur er den muligens defekt. Har man tid så kan verksted demontere dysene dine og sende til en diesel spesialist for testing de vil raskt konstatere problem her og anbefale utskifting hvis nødvendig. Ta gjerne en kompresjons test samtidig da den kan fortelle mye om motorens tilstand.

Hilsen Mr Car Wizard

Antall visninger