Revisjonshistorikk [tilbake]

Vårt store orakel Benny har jo skrevet om denne bilen allerede: https://broom.tv2.no/underholdning/broom/bmw/x6/2008-2013/629

Ellers snakker du om en bil som har 12 år på veien! Mange år på veien betyr ofte mer ifht slitasje osv enn det enkelte kaller "lang kjørelengde", dvs alt over 100.000 kjørte kilometer. Uten å gå inn i en lang utredning om ditt og datt, dette er en dyr bil, det er en tung bil, og ikke minst, det er mange komplekse løsninger som gjør dette til en dyr bil å eie. Når det gjelder feil, er rett nok BMW blant de bilene i markedet som har lav feilhyppighet, men be aware, heller ikke BMW er feilfrie, og med en bil som har logga 12 år...gjerne med litt for mange eiere.....kanhende minst EN som er av den sorten som innbiller seg at "aktiv kjøring" er meningen med livet...ja da kan ALT skje!

The Bottom Line er at dette er en bil du IKKE bør kjøpe uten å innhente en FULL NAF-TEST før - før - før du undertegner kjøpekontrakten! Det er den beste muligheten du har til å avdekke skjulte feil og mangler, og som vi vet....det er MYE enklere å få rettet opp slike ting FØR kjøpekontrakten er undertegnet...uansett om bilen blir kjøpt privat eller hos forhandler. Og ja, enkelte forhandlere produserer noe man kaller "tilstandsrapport" og hevder at NAF-test er unødvendig, men da bør du stille deg et aldri så lite spørsmål: hvem er den mest objektive parten her....forhandlers faste verkstedsforbindelse, eventuelt forhandlers eget verksted....stikkord Merra Som Passer Havresekken.....eller NAF? En "tilstandsrapport" sier altfor ofte alt og ingenting, f.ex vil dekk som er akkurat på slitasjegrensa eller litt under, kunne bli beskrevet som "OK". Da har du ingen verdens ting å hente når du kommer hjem og oppdager at du må kjøpe to sett nye dekk i morra!

NAF kan man mene mye om, for all del, men testregimet er veldokumentert, det er standarisert, og man forsøker å gjøre en best mulig jobb. Det skal de ha! Prisen er også grei, og tegner du f.ex medlemskap uten veihjelp, er medlemskapet første året spart ved rabatten du får på NAF-test ganske så kjapt. Du får også tilgang til hjelp og råd når du måtte trenge det, og ikke minst: du får det vi kaller "fritt rettsråd" hos NAF sine samarbeidende advokater på visse premisser om uløkka skulle være ute. Spesielt det siste er gull verdt. Og nei, jeg jobber IKKE for NAF, men det er dessverrre ikke så mange alternativer.

Ellers er X6 en bil man liker eller ikke liker, jeg synes den er råbarsk, men det koster for mye å både kjøpe og eie en slik bil i Norge. Hadde vi hatt norsk lønn og bodd i et land med et annet avgiftsregime kunne vi nok flotta oss med både det ene og det andre! Lykke til uansett"