Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja...du sier ikke noe om hvor mye vann det dreier seg om, men det er uansett dårlig karma. Olje er hygroskopisk, olje opptar altså vann over tid, men vann i olja er noe dritt, vann er ikke spesielt god smøring for motorens edlere deler! Du må altså IKKE starte motoren, bruk redningsforsikringen din og få bilen brakt til din faste verkstedsforbindelse, eventuelt et annet egnet verksted, og ta det derfra. Uten å forskuttere noe, dersom du ikke har startet bilen, vil vannet renne pent og pyntelig ned i bunnpanna. Der sitter som kjent tappepluggen, voila, en aldri så liten tapping av olje (og vann) burde løse problemet, eventuelt fyller man på litt ekstra olje for å drive ut det som måtte være igjen av vann. Det kan også være formålstjenlig med et nytt oljeskift etter en dag eller to, med filterbytte, men det avtaler du med verkstedet. Det er også mulig å suge bunnpanna fri for olje vann om man har det rette verktøyet, i det hele tatt, det er flere løsninger enn det er problemer her i verden. Men igjen: det er en VELDIG stor fordel å IKKE starte motoren!

Ja, det vil jo samle seg opp ørlite vann i olja over tid ellers også, bla vil kondens kunne danne ørsmål vanndråper som igjen blir tatt opp i olja. Dette er grunnen til at du ofte finner et seigt, grått belegg under oljepåfyllingslokket på eldre biler. Men dette er ørsmå mengder, det du beskriver høres litt mer skummelt ut - så skummelt at du bør søke hjelp og råd hos et verksted i morra! Lykke til!

Antall visninger