Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, det springende punktet her er hvor denne ekstra vekta er plassert i forhold til bakakslingen. Ligger den med tyngepunktet foran eller midt på bakakselen, skjer det ikke noe annet enn at man får en greiere fordeling av bilens vekt. Det er så enkelt som at fra et generelt ståsted vil en 50-50 fordeling være tilnærmet optimalt, også for en bil med forhjulstrekk. Jeg tenker at for Tiguan, som jo har korte overheng, skal det godt gjøres å plassere batteriene på et vis som påvirker det være seg bilens kjøreegenskaper eller veigrepet på en negativ måte.

Ja, en forhjulstrekker kan påvirkes i negativ retning av vekt som er plassert på en slik måte at vi får en vekstang-effekt omkring bakakslingen, f.ex om man har en tilhenger som er feil lesset og gir si 200 kilo på kula. Da trøkkes bilen ned bak, og den løftes foran, med påfølgende lavere marktrykk på drivhjulene. Ja, det samme skjer også om man har lastet tilhengeren tilnærmet korrekt og har de 50-75 kiloene på kula, men naturlig nok, det blir en mye greiere opplevelse enn om man har 200 kilo på kula! Dog, skal du opp en bratt bakke, skjer det jo ting med denne vekta du har på kula når hengeren henger der bak...rett før toppen vil man ofte bli innhentet av karma og oppleve at man får så lite traction på drivhjula foran at man rett og slett spinner, kanhende ikke kommer opp!

Selv uten henger vil en forhjulsdreven bil ha svakheter på vinterføre. En av dem er at nei, det er faktisk IKKE sånn at forhjulstrekk gir "best" fremkommelighet, ei heller er det sånn at forhjulstrekk gir overlengent best veigrep om man kommer litt for fort inn i en kurve på vinterføre! En ting er at det teoretisk sett er "bedre" fordi motoren og en god del av vekta ligger over drivhjulene, men det er ikke hele sannheten. Sånn er det bare, men det er en annen diskusjon.

The Bottom Line er at dersom veigrep, jeg ville vel uttrykt det sånn at dersom stabilitet og fremkommelighet på vinterføre er viktig for deg, velger du når som helst firehjulstrekk fremfor forhjulstrekk. Vær også klar over at et konvensjonelt firehjulstrekk er en bedre løsning enn mer eller mindre kreative løsninger med en motor som driver foraklsingen, en som driver bakakslingen.

Ja, hybrid kan ha sine fordeler, men det vil i stor grad avhenge av kjøremønster og dine behov. Ja, om du har et kjøremønster med mye småkjøring der du iallefall i sommerhalvåret i store trekk kan kjøre i elektrisk modus og lade hjemme, kan du spare noen tusenlapper. Men be aware, i vinterhalvåret må den konvensjonelle motoren spille med på laget for at du skal ha det godt og varmt i bilen. Da kan du like gjerne kjøre i hybridmodus. Likedan om du kjører utenfor den radiusen som er definert ved den elektriske rekkevidden: da er hybridmous tingen. Noe kynisk sett, da kan du risikere å få nesten like lavt drivstoff-forbruk med en Tiguan Benziner som med du har med en dieselbrenner av samme sorten - uten hybrid drivlinje :-)

Om du velger hybrid med forhjusltrekk og eine kleine benziner eller en firehjulstrekker vil være litt som smaken og baken, men også hvor viktig det er for deg med en bil som er knusende overlegen på vinterføre. Legg til at en hvilken som helst VW med firehjulstrekk er vesentlig mer stabil under alle forhold, i alle hastigheter, året rundt, enn en bil med forhjulstrekk bygget over samme lest. Ja, batteripakka på den bilen du nevner, vil sannsynligvis bidra til en noe bedre vektfordeling enn bilen ville hatt som en konvensjonell forhjulstrekker, men med firehjulstrekk får du rundt 100 kilo mer i rumpa på en Tiguan uansett, mao en skikkelig Ole Brumm: ja takk, både optimal vektfordeling og den økte stabiliteten du får med trekk på to akslinger! Og bare så det er nevnt: siste generasjon Haldex har trekk på begge akslinger hele tiden - det er mao ikke lenger et av-på system!