Revisjonshistorikk [tilbake]

JEG BØR VEL SETTE EN STREK HER: Når jeg titter på dagens annonse for denne påståtte mirakelkuren og link til importørens nettside, opplever jeg det - igjen - som det reneste klokkespillet, alle varselklokkene sier dingelingeling! Dels fremkommer det en lang rekke med svært så konkrete, tallfeste påstander som ville fått selv min gamle mor til å gjenta første hovedsetning: det som ser for godt ut til å være sant, ja det er som regel slett ikke sant!

Dernest har vi påstanden om "målinger" ved akreditert instans som det er vist til et par steder over, og som også er gjengitt på en noe spesiell måte på importørens nettsider - kfr min tidligere kommentar til dette. Den som sammenholder de påståtte målingene med påstandene som legges frem - som om det skulle være et dokumentert forhold - vil se en betydelig mismatch.

The Bottom Line er at jeg mer enn mistenker at et par av innleggene over er forfattet av personer som har en form for tilknytning til det være seg importøren eller en leverandør av denne "mirakelkuren". Dem om det, det er ikke min oppgave å drive voksenopplæring, her bør hver og en sette seg ned og tenke litt etter: er det virkelig sånn at en dieselbil nærmest ramler fra hverandre, og har utslippsmålinger som ikke ligner grisen etter kun 10.000 km, kfr påstandene som implisitt fremmes gjennom ovenfornevnte nettside.

Jeg har faktisk fasiten her: jeg har bla kjørt en Passat B5 1.9 TDI snaue 500.000 km, uten noensinne å ha opplevd problemer whatsover. Bilen gikk gjennom EU-kontroll ved rundt 485.000 km uten merknader. Ytelsen var på topp: jeg holdt 200+ i gjennomsnitt målt med GPS over en strekning på snaue tre mil måneden i forveien. Dieselforbruket på langkjøring i mer normale hastigheter lå på lave 0.4. Og nei, bilen fikk faktisk aldri noen "hydrogenrensning", den bare gikk og gikk og gikk og gikk! Men den fikk oljeskift med filterbytte hver 15.000 km - det har faktisk stor betydning for motorens indre liv - spesielt turboen - og den fikk en flaske dyserens sånn omtrent hver 100.000 kjørte kilometer. Det hadde noe med at jeg kjørte på både "vanlig" russisk lett-diesel og noe som var litt billigere i dann og vann, den sorten "diesel" som gjør at eksosen lukter svidd asfalt :-)

Men bank i bordet, bilen koksa IKKE igjen, alle lovpålagte eksosmålinger var enestående gode, likeledes ytelse og forbruk! Nei, dette er ikke verifisert av et akkreditert laboratorium, og jeg får ikke lagt inn bilder av bilen her, men om den ikke hadde blitt smadra, hadde jeg lett kjørt den en million kilometer. og nei, jeg hadde aldri noensinne latt meg friste til å prøve denne "mirakelkuren"!

Jeg skal ikke dra dette lenger, ut over å oppfordre alle som måtte ha tanker om dette til å sette seg ned og tenke litt etter: hva skjer egentlig her? Rett nok mangler det er par ting i beskrivelsen, men av det som er kjent, kan man slå fast en ting med 100 % sikkerhet: dette er verken noen "mirakelkur" eller noe hokus-pokus! Ja, for de som har trua, kan selvfølgelig sterk tro fløtte fjell! Det er ikke forbudt å prøve, kanhende det gir en god følelse! Men be aware, det er faktisk IKKE sånn at sterk tro er nok til å "reparere" en turbo med utslitte lagringer eller utette tetninger. Sånn er det bare, her bør man absolutt sørge for ha beina på bakken og holde forventingsnivået på et nogenlunde realistisk nivå. For meg og Kamerat CW kan vi vel sammenfatte det til at vi mener at dette hjelper omtrent like mye som å pisse i buksa i en mørk dress når man fryser!

Men tut og kjør, vi har alle våre preferanser, vi som har vært ute en vinterdag før og har vokst opp i en tid der en "Tiger på Tanken" var tillatt markedsføring er nok ikke helt som alle andre! Måtte dere alle ha en fortreffelig vår og en god 17.mai markering!

Antall visninger