Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå har du jo visserlig en god bil, ikke engang innkjørt, som du er godt fornøyd med. Gitt et normalt godt regime for service og vedlikehold, understellsbehandling inkludert, er det en bil som vil kunne gi deg - eller neste eier - mye glede uten nevneverdige problemer i både 10 og 15 år til. Det er verdt å ha i bakhodet når du møter en ivrig nybilselger som kanhende tilbyr deg en latterlig lav innbyttepris for den feiende flotte Volvoen din!

Om vi ser bort fra akkurat det: nei, det er ikke dumt å gå for noe annet enn hybrid eller helelektrisk, det avgjørende er ditt kjøremønster, dine behov. Når du beskriver et kjøremønster med et ikke ubetydelig innslag av det som for meg fremstår som langkjøring, tenker jeg jo at en dieselbrenner måtte være helt perfekt, med et forbehold: avstanden til jobben og eventuelle bomringer kan ha en viss betydning. Det er jo engang sånn at for at for elbil vil det være av stor betydning for lønnsomheten at du kan innstallere en forskriftsmessig hjemmelader, og har et kjøremønster der du i stor grad beveger deg innenfor en radius der du kan basere deg på hjemmelading. Her bør du også være ops på at du ikke kan utnytte den oppgitte rekkevidden maksimalt her, og det vil ofte være relativt dyrt å lade langs veiene. Og kanskje viktigst av alt å ha i bakhodet: når vinteren og kulde, enn si snø og slaps på veien, vil rekkevidden uvegerlig krype nedover mot det halve. Sånn er det bare, og ja, man kan leve med det om man har f.ex relativt kort vei til jobben, men har man en lang, daglig pendlerdistanse er det liksom ikke fullt så greit!

Legg til nyordet "ladekø", om f.ex turene til hytta eller til Costa Del Vestland finner sted i helger og ferier, ja da er det en viss sannsynlighet for at mange andre også er ute på tur! Fryd og glede om du er blant dem som kan leve med dette, poenget er at man skal ha begge beina på jorda og ha nøkternt realistiske forventninger til pro og contra før man springer avsted og hiver seg på elbil-bølgen. Bla er det faktisk IKKE noen "free lunch" å kjøre elbil, det er bla biler som er relativt sett tyngre enn sine brødre og søsken med konvensjonell drivlinje. Dette gjør noe med slitasjen på alt som har med hjuloppheng og bremser å gjøre (ja, også regenereringen påvirker bremsekivenes levetid i negativ retning) og ikke minst dekk! Vær spesielt ops på dette med sære dimensjoner, lavfriksjonsdekk og høy lasteindeks når du vurderer aktuelle elbiler, slitasjen får du ikke gjort veldig mye med, men man bør f.ex unngå "tøffe" felger med lavprofildekk....bortsett fra at det gjør noe med komforten,oppdager man at det koster å være kar når det er tid for å kjøpe nye dekk!

Mhp brukt Tesla eller ny ID4 evnt Enyaq, burde valget være soleklart: man kjøper IKKE brukt Tesla om man har tanker om et mest mulig problemfritt bilhold noen år fremover. Det er så enkelt som at Tesla på ingen måte er feilfri, tilgangen på verkstededstjenester er ikke helt som det burde være, og ikke minst: logistikken på reservedelsiden har vært et problem siden tidenes morgen. Tilgangen til det Tesla kaller "Superladere" kompenserer egentlig ikke for dette. Ser man på helheten, får man faktisk ikke "mye for pengene" om man velger Tesla, ja, man får en påstått fantasmagorisk ytelse - som man ikke trenger om man ikke skal leke dragrace sammen med ungdommen på en svær parkeringsplass - og man får en blytung bil. Men alene denne lille biten med tilgang til verkstedstjenester og deler, er gull verdt - der er "de andre" veldig mye bedre. Legg til at en ny Tesla S eller X faktisk koster ganske så mye mer enn fornuftige, greie elbiler som ID4 eller Enyaq.

Velger du elbil fra VAG - jeg ville gått for Skoda her - får du en levernadør som er blant markedets aller beste på det Tesla er dårlig på. I tillegg er de bilene du nevner, vesentlig lettere, med de fordeler dette gir, men du har fremdeles god innvendig plass og ytelser som er mer enn gode sett i forhold til de veiene og det tempoet vi faktisk har i trafikken her hjemme i Norge. Når VAG også etterhvert får luket ut barnesykdommene i sin elbilstatsning, kan det bli riktig så bra! For ordens skyld, jeg har kjørt VW i rundt 25 år, den eneste grunnen til at jeg ikke har konvertert til Skoda var lang leveringstid når jeg kjøpte ny bil....og ja....jeg kjøpte ny dieselbil med AWD for ikke så mange åra siden. Når det er sagt, mine behov er ikke helt som dine, dette var mens jeg ennå var i arbe', jeg kjørte veldig mange kilometer til og fra jobb, i all slags vær H24/7, og når jeg skal hygge meg i fritden, utnytter jeg friheten dieselbrenneren gir meg fullt ut, da går turen ofte østover, til områder der begrepet "ladestasjon" knapt nok finnes i språket.

Når det gjelder ditt kjøremønster, dine behov, er det deg selv som er eksperten. Om du ikke er helt der jeg er - altså diesel - tenk gjerne også tanken på å gå for en hybrid, Skoda har gode alterntiver i så måte, likeledes Volvo...og Mercedes. Dette med ladbar kontro konvensjonell hybrid er en bop-bop, ja, gitt tilstrekkelig rekkeviidde kan du nok spare litt på å kjøre i elektrisk modus ved småkjøringen i sommerhalvåret, men i vinterhalvåret er det denne greia med varme som kompliserer bildet. Varmen kommer fra benin eller dieselmotoren, den må gå litt innimellom for å gjøre det godt og varmt i bilen....vips....så skjer det noe med drivstoff-forbruket og budsjettet.

Om vi ikke henger oss for mye opp i dette med lading og muligheten for å kjøre noen mil på kun strøm: en hybrid er egentlig best når den får gå i det de fleste fabrikanter kaller hybridmodus, dvs at man lar bilens styringsystemer styre fordelingen mellom bilens kraftkilder. Da oppnår man det laveste forbruket over tid, spesielt når du kjører litt lenger enn denne radiusen der du eventuelt kunne kjørt rent elektrisk, vil hybridmodus være det desidert beste alternativet mhp drivstofføkonomi. Det morsomme er at da vil en hybrid komme ned mot omtrent det samme nivået som en grei dieselbrenner i drivstoff-forbruk hhv drivstoff-kostnader :-)

The Bottom Line er at du har en feiende flott bil i dag, som i bruktmarkedet bør kunne gi deg et sted mellom 350 og 400', avhengig av årmodell, utstyrspakke, oppsett osv osv.. Du vet selv hvor høyt det totale verditapet er, og du kjenner finansierngskostnadene for mellomlegget osv osv.. Du vil uansett ha en overgangskostnad, det koster deg altså en del penger å bytte bil, og du må legge 10-15.000 i en hjemmelader om du velger ladbar hybrid eller elbil. Velg imildertid ut fra kjøremønster og behov, ikke ut fra en kullsviertro på at det er nærmest gratis så snart bilen kan kjøres helt eller delvis elektrisk. Det er det faktisk ikke, ja, over et antall år vil du kanhende kunne spare noen tusenlapper, men som vi vet, det er poltiisk vedtatt at det skal koste å eie og bruke bil i Norge, sånn er det bare, og at det vil bli dyrere å kjøre elbil i årene som kommer, er hevet over tvil. Det vil altså ikke være dramatiske forskjeller når du engang i fremtiden setter opp regnestykket for de åra du eier den bilen du eventuelt bytter til - som sagt...kanhende noen tusenlapper. Den virkelig store kostnaden ligger i overgangskostnaden, det å eie en bil over lang tid, gjerne kjøre den noen hundre tusen, er det man virkelig kan spare store summer på. Når det er sagt, det passer selvfølgelig ikke like godt for alle, men nei, det er faktisk ikke sånn at bilen ramler fra hverandre når du har kjørt 100.000....heller ikke ved 500.000 for den sakens skyld. Men det betinger at et normalt godt regime for service og vedlikehold, det betinger at man er litt mer enn gjennomsnittet opptatt av å passe på sin kanskje største investering utenom bolig: vår alles kjære bilen! Lykke til!

Antall visninger