Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel. jeg merker meg at den "studien" man har gjennomført her, har markante svakheter. Spesielt "vitenskapelig" er det ikke - jeg tillater meg å tenke at her vil man ha et problem med å kunne forsvare sine målinger, enn si verifisere dem. Sagt på en annen måte: enhver måling i slike sammenhenger må kunne reproduseres. Gitt spriket i tallene, ville det vært naturlig å legge frem flere måleserier fra samme bil over tid om dette i det hele tatt skulle ha noen troverdighet.

Sagt i klartekst: her mangler det mye på at det kan hevdes å være seriøs dokumentasjon for at angjeldende "renseprosess" har noen som helst effekt. Bortsett fra påfallende stor variasjon i oppgitte måledata, fremgår det ikke om henvisningen til det som skal være målinger fra en Golf VII og opptillingen lenger nede på siden med "avgassmålinger fra kjøretøy" faktisk inngår i samme studie - og derved er utført av samme laboratorium. For meg fremstår det som om man har betalt for EN måling....og snekra sammen resten på annet vis, kanhende på sitt eget verksted.

The Bottom Line er at "studien" ikke kan søkes opp ved angjeldende laboratorium eller på annen måte verifiseres....den er tydeligvis kun publisert på nett hos virksomheten som selger dette produktet....da burde det ringe en aldri så liten klokke et sted! En tilsvarende bjelleklang burde komme når man ser at "måleobjektet" er en bil som kun er kjørt 10.000 km. Det blir en smule tendensiøst å hevde at det jeg kaller "lurium" kan ha noen "effekt" på påståtte avleiringer i en så godt som ny motor. Ta en titt inn i motoren og et eksosanlegg på en bil som er kjørt noen hundre tusen...du vil bli overrasket...det er faktisk IKKE sånn at ting bokstavelig talt gror igjen over tid gitt at motoren er i normalt god kondisjon og det vi kan kalle "normalt velfungerende".

Så nei, jeg kjøper ikke dette, og nei, det er ikke "bevist" at hydrogen har "veldig gode" egenskaper mot sot og karbon. Om du ser på det peridoiske system og kombinterer dette med mulige reaksjoner mellom hydrogen, karbon, eller rettere sagt, det vi på nynorsk ville kalt carbon deposits, enn si sot med ymse godstoffer i, vil du tvert om risikere å bli en smule betenkt!

Uavhengig av dette, det er selvfølgelig opp til alle og enhver å prøve det være seg lurium på boks eller denne prosessen. Det verste som kan skje, er at det dannes forbrenningsprodukter som skader DPF hhv katalystoren når man starter opp bilen og kjører fra verkstedet etter jobben. Det som er litt dumt, er at dette finner man egentlig ikke ut av før man eventuelt står der med en mangellapp fra EU-kontrollen å hånden eller noe annet festlig. Ikke noe nytt i dette, like siden tidenes litt ut på dagen har vi kunnet kjøpe alt fra "en tiger på tanken" til Lurium på boks! Det enste man kan være helt sikker på, er at når noe synes for godt til å være sant, ja da er det ofte det som er tilfellet!