Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg ville tatt en telefon til merkeverkstedet, om man ikke hadde hatt en god forklaring ville jeg spurt dem fint om de kunne sjekke dette opp med Møller Teknisk, alternativt ringt sistnevnte selv. Et relevant spørsmål er om man mener det vil være fornuftig å ta en tur innom verkstedet og få sjekket opp eventuelle feilmeldinger i bilens diagnosesystem.

Det som forundrer meg noe, er at vi snakker om relativt lave temperaturer, og ikke nnoe spesielt stor temperaturvariasjon. Jeg kjører ikke benziner, min Golf har en TDI under panseret, der ligger oljetmperaturen etter noen mils kjøring som regel rundt samme temperatur som kjølevæsken, dvs 90 grader give or take. Ved belastning, det være seg et tonn eller mer på slep, eller motorveiskjøring i land der er vesentlig høyere tempo trafikken enn her hjemme - og litt varmere sommere - skvetter oljetemperaturen opp til både 100 og snaue 110 grader. Avhengig av turtall og hvor tung jeg er på labben, dette skjer relativt kjapt. En helt naturlig greie, motoroljen er ikke bare der for å smøre, den er også en kritisk del av motorens varmehushold. Filmeldinger har jeg altså aldri opplevd. Ja, du kan nok finne ut litt mer om det fenomenet du nevner i bilens instruksjonsboik, men jeg mener dette er såpass atypisk at jeg som et minimum ville fått et råd fra merkverksted her. Lykke til!

Antall visninger