Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, helt korrekt som Kamerat Wizard sier, og ja, Bennys opplevelse med dyserens er faktisk et mart tips for alle med dieselbiler med noen hundre tusen kilometer på telleren :-) En ting man skal ha i bakhodet, er at det ikke er BARE "rensinga" som gjør susen ved avgassmålingen, det har også noe med temperaturer å gjøre....dyserens og "dpf-cleaner" er to ting som hver for seg kan bidra til at karbonavleiringer i forbrenningskamrene hhv eksosanlegget forbrennes ved lavere temperatur...mao blir hele gullrekka "refresha" og gjør en bedre jobb! Merk deg imidlertid ordet "kan", det er ikke spesielt vitenskapelig grunnlag for dette, men den som leser på flask her, enten det er dyserens eller dpf-cleaner, vil se at det dreier seg om flyktige forbindelser som bla har den egenskapen at det er rimelig lettantennelige saker...med høy forbrenningstemperatur!

Et annet godt grep i tidligere tider, som jo var vesentlig billigere, var å vente til tanken var nesten tom og hive på enten parafin eller noen flasker tennvæske....vips....høyere forbrenningstemperatur, det var sånn at koksa formelig spruta ut fra eksosanlegget på min daværende Passat B2 1.6D! Akkurat der satt imildertid ikke hovedårsaken til at jeg måtte bruke denne "kuren" fra tid til annen: problemet var en eksosventil som ikke var helt tett lenger...den koksa igjen med jevne mellomrom. Parafin hhv tennvæske innimellom var tingen, gjett om det vakte munterhet på den lokale Rimi-sjappa når jeg var innom og fyllte handlevogna med 1-liters flasker med tennvæske når det var tilbud, dengang omtrent halve prisen pr liter sammenlignet med diesel :-) Det gode er jo at en dieselbil som ble kjørt på parafin, gikk gjennom EU-kontrollen med glans i hine dage!

The Bottom Line er selvfølgelig at slike "kurer" ikke er spesielt smarte når man har en nyere dieselbil med turbo og høytrykksdyser...det er rett og slett dårlig karma! Like dårlig karma er det å kjøre på parafin...selv parafin er tilsatt sporstoff i disse dager, må vite!