Revisjonshistorikk [tilbake]

Yes, trampeklapp for kloke ord fra Kamerat Wizard! Glem ikke at heller ikke elbil er noen "free lunch", over et antall år vil det normalt sett være pari-pari om du velger elbil eller en dieselbrenner. Da snakker jeg rett nok i de store trekkene - om man sparer noe som helst med elbil, vil i stor grad være avhengig av f.ex om man kjører gjennom et par-tre bomstasjoner noen ganger hver dag. Det er det unna unnataket som kan gi en besparelse. Men gitt samme kjøremønster, gjerne litt langkjøring der elbilen må lades fra kommersielle ladetilbud, vil kostnadene for strøm pr mil raskt tangere, sogar overstige, det du betaler om du kjører en grei dieselbil.

Mhp elbiler og verditap er det flere jokere i spillet, en av dem er levetiden på batteripakka, en annen er dette med ny batteriteknologi: om det kommer ny batteriteknologi på markedet, gjerne med lavere produksjonskostnader og høyere energitetthet, kommer dagens elbiler til å få det samme festlige fallet i etterspørselen som vår alles kjære "Think". Sånn er det bare. Kjøper man elbil, må man altså ha is i maven og nøkterne forventinger: igjen - det er IKKE spesielt billig med elbil heller!

Legg til at du med elbil kan komme til å måtte innordne deg litt annerledes: elbil er best når du kan lade bilen derhjemme og ellers stort sett kjører innenfor en radius der du kommer hjem om ettermiddagen. Sånn er det bare, for noen er dette helt greit, for andre er det ikke fullt så greit.

The Bottom Line er at du velger bil ut fra de behovene du har i dag. Og om du har en Volvo XC70 i dag, ja da er det beste alternativet ifht både det ene og det andre å ta vare på bilen - dvs et normalt godt regime for service og vedlikehold, herunder jevnlig understellsbehanlding - og kjøre den noen år til - ved å eie bilen over lang tid sparer du overgangskostnadene ved å bytte bil i tide og utide. For min del har jeg kun eiet en drøy håndfull biler over 45 år og et betydelig 7-siffret antall kjørte kilometer. Det har jeg spart hundretusenvis av kroner på, og i yngre år hadde jeg jo slett ikke disse pengene! Da falt det naturlig å kjøre bilene til typisk 4-500.000 før de gikk videre til neste lykkelige eier eller ble spiker, alt ettersom! Siden har jeg fortsatt med det, det ble liksom en vane, og når jeg for ikke så mange åra siden kjøpte ny bil, var det naturlig å gå for en dieselbil. Den tar jeg sikte på å kjøre til jeg går over til tog på permanent basis, eller rundt 15-20 år frem i tid.

Elbil? Ikke om det smalt, det gir for mange begrensninger i forhold til mitt kjøremønster, jeg bor på landet og liker å kjøre å kjøre på tur laaaaaaaaaaaaangt østover, til et unevnelig land der ladestasjoner ikke engang finnes i språket! Mitt råd til deg er å tenke nøye gjennom DINE behov, ditt kjøremønster, og ta det derfra! Lykke til!