Revisjonshistorikk [tilbake]

Det enkle svareet her er et rungende nei, og min subjektive oppfatning er at det aldri noensinne vil kunne legges frem en studie eller testrapport fra et akkreditert laboratorium som bekrefter fortreffeligheten av påstander av den sorten du nevner. Glem ikke at dette bare er EN aktør blant en hel drøss som lover både det ene og det andre! Dessverre er det fremdeles sånn at om noe høres for godt ut til å være sant, ja så er det som regel akkurat sånn!

Når det gjelder mer eller mindre sbujektive oppfatninger av resultatet av slike behandlinger, enten det er "teflon-smøring" av hele motoren eller diverse rensemetoder, ja så er det nettopp det: en subjetkiv oppfatning. Det kan like godt gå veldig galt som veldig bra - og det kan være som før. Det siste er det vanligste, men for all del, når vi svir av noen hundrelapper, vil vi jo gjerne at det skal gi et positivt resultat! Sånn er vi nå engang skrudd sammen: det påvirker den måten vi oppfatter ing på i ettertid, enten det er motorlyden eller ytelsen - kjenner vi nøye nok etter - blir bilen selvfølgelig også merkbart sprekere etter sånne vidunderkurer! En helt annen ting er om det er korrekt, men hvorfor skal man bekymre seg om sånne bagateller? Det er da godt å være litt glad og fornøyd også, selv om det som gjør oss glade ikke nødvendigvis er helt vitenskapelig korrekt :-)

For min del kjørte jeg bla min f.d Passat B5 TDI snaue 500.000, aldri noe problem med koksing av noe som helst! Kun kort tid før bilen ble smadret toppa den fremdeles 200+, dieselforbruket var fremdeles lavere enn oppgitt forbruk fra bilen var ny, og ikke minst, jeg opplevde aldri å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene. Det sier jo at motoren var i god kondisjon, i store trekk med originale deler i behold over hele fjæla, ja, selv ikke VANNPUMPA var skifta! Men jeg tenkte aldri noensinne tanken på å verken kjøpe "motorrens" eller andre remedier for å "fornye" motoren! Kanhnde det var derfor den fungerte så godt etter alle disse kilometerne :-)? Ellers er min oppfatning at man kommer langt med et normalt godt regime for service og vedlikehold samt en fornuftig kjørestil.