Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg ville ikke gjort det, det blir fort litt spennende kjøreegenskaper når du kombinerer dekk som med stor sannsynlighet har vidt forskjellige egenskaper på hver sin aksling. Rent bortsett fra dette med pigg vs piggfrie dekk, når to av dekka er utslitt, vil de to andre med stor sannsynlighet være det vi kaller "godt slitt". Hva du mener med "bra nok" sier du ingen ting om, men piggdekk har en svært dårlig egenskap: vinteregenskapene forringes vesentlig gjennom dekkets levetid. Og i min verden er et vinterdekk kass når det er 4 mm mønster igjen. Er det 4 mm igjen på mine vinterdekk, kommer det ikke på bilen igjen neste vinter - da kjører jeg det enten ut på sommeren (Jeg kjører piggfrie vinterdekk, men i de tider da jeg kjørte med pigg røska jeg ut piggene og kjørte dem ut) eller avskriver de resterende millimeterne og bytter dem ut med nye dekk.

Det er så enkelt som at 4 mm lynraskt blir til 3 mm eller mindre et lite stykke inn på vinteren. Og nei, 4 mm eller mindre er IKKE nok til å sikre optimal stabilitet om det så bare ligger noen millimeter med slaps på veien! Er det MER slaps eller snø? Da er slike dekk ubrukelige. Og nei, det er IKKE sånn at det er likegyldig hvilken type dekk man har på den andre akslingen om man bare har "nye dekk" på drivhjula! Det er som nevnt innledningsvis, ekstremt dårlig karma å ha dekk med forskjellige egenskaper på hver sin aksling, spesielt om det ene settet er direkte dårlig.

Om dette er økonomisk motivert: du sparer ikke mange hundrelappene på dette. Unn deg selv et sett med nye, nordiske vinterdekk, da får du best mulig sikkerhet for deg og dine. Ellers har jeg kjørt piggfritt siden tidlig 90-tall, da oppdaget jeg ved en inkurie at piggfrie vinterdekk faktisk er bedre enn moderat slitte piggdekk. Rett nok var de piggfrie dekka Toyo sine piggfrie med nøtteskall i banen, smart trekk, den skal Toyo ha! Men mønster og gummiblanding matcher ikke nordiske vinterdekk som datidens Viking, nå Conti, eller Nokian. Piggdekka jeg hadde dengang var imidlertid de beste av de beste fra Viking, det viste seg altså at jeg hadde lengre bremselengde, dårligere traction med mine moderat slitte piggdekk enn det jeg opplevde når jeg kjørte den andre bilen over samme gårdsplassen med klonk is rett etterpå! Vi snakker ikke bare om LITT forskjell, det var ren utklassing! Siden har jeg altså kjørt piggfritt, ja, det krever at man kjører med LITT mer vett, men alt i alt, det har vært en god efaring, år etter år etter år!

The Bottom Line er at du bør unne deg Nokian Hakkepellitas piggfrie om du bor et sted med lang og tung vinter, og har du mer varierende kjøreforhold, se i retning av Continetal, det er et bedre allorund-dekk, men med gode vinteregenskaper. Michelin er også god sort, men be aware, best på barmark og sporadisk isdekke, ikke riktig like godt under tunge snøforhold eller mye slaps

Endelig er det EN TING du bør ha i bakhodet: om du ringer litt rundt eller sjekker på annet vis: du kan få samme dekka til ned mot halv pris om du leter litt. Det betyr at du får FIRE DEKK hos billigste tilbyder for samme pris som du betaler for TO hos den DYRE sjappa! Ofte er den største forskjellen at den ENE butikken holder til i en gammel nedlagt bensinstasjon....mens den DYRE sjappa holder til i feiende flotte, nye lokaler med mye glass og metall. Lett å velge spør du meg :-) Lykke til!