Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, uavhengig av den søte kløe som eventuelt måtte melde seg, den sure svie er at den som tukler med bilens styringsystem på dette viset, også selv ansvarlig for å fremskaffe dokumentasjon fra det være seg produsent eller et uavhengig, akreditert laborotorium på at bilens utslipp er i tråd med typegodkjenningen. Om du ikke har det, ja da får du ikke godkjent tuklingen hos Biltilsynet.

Og godkjenning er altså et krav - likeså skal endringen meldes forsikringselskapet. Gjør du ikke det, risikerer du at Biltilsynet river skiltene av bilen om det blir avdekket. Og tro meg, det er IKKE sånn at dette ikke kan avdekkes ved en kontroll! Likeledes er slik tukling noe du er pliktig til å opplyse kjøper om dersom du en gang i tiden finner ut at du vil selge bilen. Her ligger det i sakens natur at dersom bilen er tuklet med uten at det er godkjent, ja da har du et seriøst problem!

Legg til at dette - uavhengig av hva garsjefirmaene som selger dette måtte hevde - gir økt belastning over hele gullrekka, fra innsugs-siden på motoren via kraftoverøfringen og like til drivleddene. Still deg selv spørsmålet: hvem vet best hvordan man får det beste kompromisset mellom ytelse, driftsikkerhet og levetid for motoren: A/S "Tukling" eller PSA Group ?!? Du bør også stille deg spørsmålet om hvem som sitter med regninga om ting går i støkker før tiden, enn si en liten bagatell: om bilen ennå er under fabrikk-garanti, kan du vinke goodbye til garantien på drivlinjen. Og igjen: ja, det er problemfritt for Peugeout å avdekke slik tukling.

The Bottom Line er at slik tukling ligger på toppen i lista med dumme ting man kan gjøre med bilen sin. Om du opplever en bil med over 100 hk som så dau at du bare MÅ ha mer - selv om du og bilen din faktisk svirrer rundt på norske veier der vi ligger på andre plass i Europa når det gjelder lavest gjennomsnittshastighet i veinettet - ja da bør du heller bytte til en bil som har de ytelsene du mener du må ha fra fabrikk. Det er enklere, tryggere og billigere i lengden.