Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, du har jo en feiende flott bil som kan holde i minst ti år til om du tar vare på den gjennom et normalt god regime for service og vedlikehold, inkuldert understellsbehandling med jevnlig etterbehandling. Og nei, om kjøremønsteret ditt er som jeg tror mhp Kongsberg, vil du ikke spare store summer på å konvertere til verken det ene eller andre. Det jeg tenker mest på her, er at du skal legge rimelig mye penger på bordet for å få en elbil med tilnærmelsesvis samme sikkerhet og komfort som i den bilen du har. Ellers ville jeg vel ikke kjøpt noe annet enn Volvo om jeg hadde hatt en Volvo i den klassen fra før - og Volvo har som kjent både hybride drivlinjer og elbiler i dag.

Og ja, det er problemer med nylanserte elbiler, men velger du en elbil som har vært i markedet en stund si et år frem i tid, er det overveiende sannsynlig at problemene vil være løst.

The Bottom Line er at du selv er eksperten på ditt kjøremønster. Jeg tenker på at en grunnleggende forutsetning for å kunne konvertere til elbil, må være at man har mulighet til å innstallere en hjemmelader - typisk kostnad 10-15.000 - og ellers har et kjøremønster der man i stor grad kjører innenfor en radius der man kan klare seg med hjemmelading. Det er så enketl som at lading langs veien innebærer kostnader som raskt tangerer det du betaler for å kjøre med dieselbilen din i dag. Når du nevner langkjøring, sier du ikke noe om hvor langt du kjører, men kjører du lenger enn si 20 mil vekk der hjemmefra, kommer det flere ting med i bildet: er det god ladetilgang der du ferdes, og ikke minst: skjer langkjøringen i "traffikksterk" tid: stikkord: LADEKØ.

Noe kynisk sett, min gamle mor kjørte opp og ned til Spania i flere tiår, flere ganger i året. Når hun kom hjem likte hun å ta en avstikker opp til nordkapp og sådant mer. Selv den dag i dag ville dette i praksis vært nær umuig med elbil - kfr det faktum at ladenettverket gjennom Tyskland og Frankrike dels er rådyrt, dels lagt opp rundt motorveiene. Da går vinninga opp i spinninga, man betaler en formue i bompenger i motorveinettet. Og nei, elbiler er IKKE gratis sydover! Jeg og mutter kjørte nasjonalveier med benzinere, dieselbrennere - alt ettersom - og betalte ingen verdens ting i bombpenger. i korthet: langkjøring dreier seg om frihet til å kjøre der man vil, når man vil. Enten du kjører fra Kongsberg til Seljord, eller fra Kongsberg til San Miguel De Salinas i Spania.

Som sagt, tenk nøye gjennom ditt kjøremønster, hvile kompromisser må du inngå for å kjøre elbil? Og nei, elbil er ikke nødvendigvis mer "miljøvennlig", for miljøets del er det beste å kjøre den bilen du har noen år til. Det gir noe større lokale utslipp, men i den store sammenhengen blir det totale miljøavtrykket mindre når du ikke bidrar til økt forbruk ved å bytte bil. Sånn er det bare, men om du føler at ny bil er det beste for deg: ikke noe å lure på! Men jeg tenker som antydet innnledningsvis, at du vil bli mer fornøyd med en Volvo enn andre biler - uansett drivlinje. Prøvekjør gjerne en nyere Volvo hybrid, da får du på sett og vis det beste av to verdener! Lykke til!