Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremstå: en Nisseleif til 35.000 der eieren estiemerer at batteripakka gir 100 km rekkevidde, er sannsynligvis verdt det du betaler for den. Si at du kan ha glede av bilen et par år, om du da må skrape bilen, er det direkte verditapet 17500 pr år. Det blir en grei månedskostnad, og si at bilen kan gjøre nytta for ditt kjøremønster i 3 år, kanhende 4 år til, ja da kan du le hele veien til banken! At rekkevidden går ned over tid, er jo i og for seg ganske naturlig, selv om elbilfansen tendenserer til å innbille seg at moroa med elbil skal være gratis og at batteripakka varer henimot evig, i allefall like lenge som en bil med konvensjonell drivlnje! Det er så enkelt som at Li-Ion degraderes både gjennom bruk og antall ladesykluser og over tid. Mao vil batteriene tape en ikke ubetydelig del av sin maksimale evne til å lagre energi om bilen selv om bilen står lagret i 10 år og ikke blir brukt! Tilsvarende er det ikke sånn at man kan trekke en parallell mellom en taxikjørt Nissleeif og en privatkjørt bil: du kan ikke regne med å kjøre din private Nisseleif 20.000 km i året i 20 år, og ha samme restkapasitet som kameraten som kjørte taxien sin 400.000 km på to år.

HER finner du en artikkel som sier litt om batterier og levetid, den korte versjonen er at det er flere faktorer som har betydning her: https://www.tu.no/artikler/bekymret-for-batterilevetiden-her-er-batterinerdens-beste-tips-br/483008

Ellers ligger det i sakens natur: det faktum at batteripakken IKKE har evig liv, ei heller kan gjenoppstå fra de døde for en rimelig penge - ny batteripakke er som kjent RÅDYRT - gjør at elbiler raser i pris som et blylodd. Sånn er det bare, det er en el av kostnaden, og en ting er sikkert: om det kommer ny batteriteknologi, det være seg rimeligere og/eller med større energitetthet, vil produsentene kjempe med nebb og klør for å begrense tilgangen på denne til NYE biler, det er det man lever av å selge! Derved vil dagens elbiler rimelig lett kunne ende opp med å være like attraktive som norske "Think". Verdt å ha i bakhue - skal man handle elbil, må man ha en nøkternt realistisk holdning til dette med kostnadene: igjen - det er IKKE noen "free lunch". Er man klar over dette, ja da kan man ende opp med å bli sånn nogenlunde fornøyd!

Når det gjelder det konkrete kjøpet, er det to måter å gi deg viss trygghet på: enten betale for en batterimåling ved et verksted som kan gjøre dette FØR kjøpet........eller prøvekjøre bilen selv over en strekning som nærmer seg den rekkevidde eieren estimerer. Det siste er det billigste, men det forutsetter at du gjør deg visse refleksjoner omkring din egen kjørestil og den ruta du velger. Ellers er 35.000 kroner i et grenseland der du kanhende ikke nødvendigvis trenger en NAF-test, det er jo ikke store innsatsen i potten, men en NAF-test til 1500 kroner (medlemspris) gir deg iallefall en viss trygghet ifht skulte feil og mangler. Verdt å vurdere - og som alltid : FØR - FØR - FØR kjøp!

Mhp rekkevidden på vinteren bør du regne med ned mot halv rekkevidde av det du oppnår på en god sommerdag. Sånn er det bare, vær klar over at enkelte Nisseleifer også er importert fra EU uten det vi regner som "obligatorisk" for norske vintere, herunder klima-anlegg med varmepumpe. Det gjør en vesensforskjell ifht rekkvidde og det å kunne kjøre uten votter og skjerf. Uten forkleinelse for noen, her hvor jeg bor, er det ikke spesielt kaldt om vinteren, men du og du, så vanlig det er med elbiler som sniler seg avsted i 60 km/t i vinterhalvåret for å komme hjem...og hvilken overraskelse...når jeg kjører forbi med dieselbrenneren min....ser jeg en stakkar som sitter kumbøyd over rattet med lue, votter, skjerf og dunjakke, helt fantastisk! Veldig ofte Nisseleif :-)

Men alt i alt, det som avgjør for din del er a: om ditt kjøremønster i store trekk er av en slik karakter at du stort sett beveger deg innenfor en radius der du kan klare deg med hjemmelading hele eller halve året. Dernest: alfa og omega for å i det hele tatt vurdere elbil, er å ha mulighet for å innstallere hjemmelader. Det koster deg si 10-15.000 kroner, alt ettersom hvor mye dildall det er å før denne sikringskursen ut til garasjen eller der du parkerer bilen. Det er så enkelt som at du i de aller fleste tilfeller betaler for både TID og STRØM ved kommersielle ladetilbud. Med en bil som ikke lader spesielt raskt, blir det fort rådyrt. Legg til at de siste 80 % av kapasiteten tar ekstra, ekstra lang tid...sånn er det bare....og har du en bil med lav batterkapasitet fra før....trenger du faktisk disse 80 % oftere enn om du har en si ny Hyundai eller whatever.

The Bottom Line er at elbil-kjøpere har en lei tendens til å forvente nærmest en fullstendig "free lunch". Sånn er det faktisk ikke, flere f.d kolleger som har kjøpt elbil pga herværende bomringer rundt enkelte punkter, regner med at kostnadene over en tiårsperiode går pari-pari med en grei dieselbil. Ja, man sparer noen tusenlapper, men det ligger først og fremst på bompengesiden. For d'rede f.d kolleger betyr det egentlig ikke alltverden: det er mulig å ta en ikke altfor lang omvei og surfe forbi bommen. Legg til at det med sikkerhet også kommer bompenger og bruksavgifter for elbiler etterhvert, antagelig over natta når statsbudsjettet skal gjøres opp, vips, så forsvinner det man trodde man kunne spare. Uansett: det er ikke enorme summer å spare, og bare så det er sagt, kollegene jeg referer til har regnet på dette med utgangspunkt i VW E-Up, kjøpt flunka ny med en optimisitisk eiertid / leveitd på 10 år. Holder bilen et år lenger, er det en bonus :-)

Med 20-30.000 km i året er det hevet over tvil at en brukt Nisse-Leif med maks 100 km rekkevidde en god sommerdag vil gi deg ganske så store utfordringer ifht lading og tidsbruk. Ja, med hjemmelader har du MAX 100 km om morran'. Akkurat dette med OM MORRAN skal du legge deg på minne: det tar noen timer å "fylle tanken" med de 100 kilometerne med rekkevidde, og du kan IKKE uten videre ha med deg en "reservekanne" med 100 kilometer til på liksom! Mao er det ikke helt greit å kjøre batteriet helt flatt, om du bare gir litt ekstra gass en dag kommer du ikke hjem! Dvs du må lade underveis, det tar TID, enda mer TID om du møter en ladekø...og TID er penger for de fleste av oss! Et høyst relevant spørsmål er HVOR LANGT KJØRER DU en typisk hverdag? For å belyse dette: de siste 20 åra kjørte jeg 9 mil til og fra jobb 230 dager i året. Enkel hoderegning tilsier at ja, for akkurat DENNE delen av kjøringen kunne en Nisse-Leif med 10 mil rekkevidde fungert på gode sommerdager. I fullscale høst-stormer, enn si vinterstormer? Bare å glemme.

Ellers var det ikke uvanlig med både to og tre turer til og fra jobb i løpet av et døgn. Håpløs logistikk med en hvilen som helst elbil spør du meg, Men det kanskje største problemet er at friheten jeg alltid har satt pris på ved å ha en grei bil, som alltid er "klar", de siste åra med rundt 1500 km eller mer på tanken, ville fordampe. Når jeg kom hjem fra jobb, måtte jeg pent finne meg i å glemme turen til butikken eller koseturen på kvelden med konen. Helgeturer og ferieturer med bilen kunne jeg også glemme, med familie i andre landsdeler, for ikke å si i et land rundt 1700 km mot øst, der begrepet "ladestasjon" er totalt ukjent, er elbil helt urealistisk for min del.

Poenget er, at du bør sette deg ned og tenke nøye gjennom egne behov, eget kjøremønster. skal du ertatte benzineren med elbil, må du inngå kompromisser, og jo kortere rekkevidden er, jo hardere blir de tilpasningene du må gjøre. Det er ingen vei utenom dette, uansett om du velger en Nisseleif eller en flunka ny Tesla X, du får ikke samme friheten som du har med den gamle benzineren. Noe kynisk sett: jeg har like mye "rekkevidde" på reservekanna bak i diselbrenneren min som Tesla X har med "full tank". Jeg har også veldig mange flere muligheter til å fylle, ikke bare i Norge, men over hele Europa. Ja, der jeg kjører er det som du ser av ovenstående, slett ingen selvfølge at man kan "fylle" en elbil i det hele tatt! Derfor: vurder nøye ditt kjøremønster, der er det deg som er eksperten! I ditt sted ville jeg vurdert enten å ha to biler: en Nisseleif, E-Up, kanhende en E-Golf, for "sommerkjøring" og der du ellers kan leve greit innenfor hjemmeladingens radius, og beholdt benzineren til kjøringa der dette er et bedre alternativ. Eventuelt legge litt mer penger i dette og kjøpe en elbil med større batterikapasitet, høyere rekkevidde. Da kan du iallefall dekke en større del av behovet, med færre kompromisser. Ellers kan du vurdere en-bil policy, og legge si 2-3-400.000 i moroa, alt etter hva du har råd til innenfor fornuftige rammer.. Da kan du tenke i retning av ny eller nesten ny elbil, kanhende en hybrid av noe slag, eller nyere benziner med gjerrig motor - eller - om du har et kjøremønster med mye langkjøring: en nyere dieselbrenner. Diesel er fortsatt kongen på haugen i sistnevnte tilfelle, både ifht totaløkonomi, men også i forhold til sikkerhet og komfort. Har du "mye vinter" der du bor, er f.ex webasto og firehjulstrekk en god ting med 20-30.000 kilometer i året.

Som sagt, tenk gjennom tingene et par-tre ganger, det er vel anvendt tid, du tilbringer så mange timer i bilen i året at du bør ha det greit og kjøre med et smil om munnen, ikke med sammenbitte tenner iført vinterfrakk, lue, votter osv! Lykke til!

Antall visninger