Revisjonshistorikk [tilbake]

Triste greier spør du meg, og en skikkelig skrape i lakken for BMW som merkevare i det norske markedet. Nå er du sikkert oppmerksom på at det ikke er sånn at forhandlerne har geografisk monopol, her hvor jeg bor er det f.ex minst tre merkeforhandlere i fylket, herunder er iallefall en av dem av den sorten som tar inngangspenger for å slippe kundenes biler inn ved verkstedet. Du kan si det sånn at man som så altfor mange andre i norsk bilbransje har en til tider overdreven fokus på å tjene penger, på bekostning av en sekkepost vi kan kalle "fornøyde kunder".

Nei, jeg kjører ikke BMW, og bla mange f.d kolleger med solid kjøpekraft som nærmest abonnerte på BMW, har konvertert til toppmodeller hos....Skodaforhandleren (!) som en følge av kundebehanldingen hos denne unevnelige forhandlerne. Virkelig godt jobba spør du meg, BMW er ellers et merkevare som mange vegrer seg mot å "forlate" etter første doningen av sorten.

The Bottom Line er at jo, du kan endelig gi BMW en sjans til og velge en annen forhandler, jeg har selv gjort bevisste valg opp gjennom åra og gått for en av tre VW-forhandlere rundt her hvor jeg bor av lignende årsaker. Men vær oppmerksom på at en del av bildet også er importørens holdninger til dette med inntjening - enn si garantisaker. Nei, sånn burde det ikke være, det er faktisk ikke en konflikt mellom det å ha fornøyde kunder og samtidig tjene gode penger, men kanhende det har noe med unge, ambisiøse økonomer med stort markeringsbehov å gjøre? Virker av og til nesten som om allemannalle i nevnte yrkesgruppe lever etter samme mantra, altså at man prioriterer annerledes når man driver butikk enn oss som vokste opp i en annen tid?

Det føles unektelig som om det er en trend, min vei rundt slike opplevelser er å velge mine samarbeidspartnere med omhu, og når jeg finner noen som skjønner hva jeg forventer og leverer på en god måte, ja da tar jeg var på dem, i den forstand at jeg bygger en god kunderelasjon og bruker dem i år etter år etter år. Gjett hvorfor jeg bla primært bruker et uavhengig, autorisert verksted med en håndfull ansatte fremfor merkeverkstedet med mye glass og metall og en drøss duttebasser og jentunger med slips og jakkedress :-) Også med våre helt nye biler, og når det dukker opp garantisaker, ja da har jeg fremdeles rød løper ved merkeverkstedet, no problemas.

En slik kombinasjon gjør jo også noe positivt med service- og vedlikeholdsbudsjettet, sjekk literprisen på olja ved merkeverkstedet kontra uavhengige verksteder og få hakeslepp! Noe tilsvarende gjelder andre deler og rekvisita, selv om BMW faktisk har skjerpet seg og ligger bedre an enn mange andre importører i dag. Timeprisen er også markant forskjellig, og om man gjør gode valg, finner man også aktører som gjør godt arbe', det tar kanhende bare litt tid å finne "den rette". Men de finnes, heldigvis er det ikke alle som har så store kostnader at de må melke kundene to the max :-) Lykke til, håper du finner en løsning der du etterhvert kommer inn i folden av BMW-enstusiaster igjenn, alternativet er å konvertere til et annet tysk merke!

Antall visninger