Revisjonshistorikk [tilbake]

I tillegg til fabrikkbeskyttelsen gjennomfører Nissan en ekstra behandling av understellet når bilene kommer til landet. Så langt, jolly fine. Men så var det dette med etterbehandling da....det har seg således at "godstoffet" som påføres ved understellsbehandling tørker inn over tid. Det utsettes også for mekanisk belastning. Når din bil antagelig er kjørt i 8 år uten at noen har tenkt tanken på etterbehandling, går det som det må gå: bile ruster i støkker! Og nei, du er på ingen måte alene om å oppleve dette, nye biler ruster som aldri før! Det er så enkelt som at den norske vinteren ennå ikke er avskaffet, og som vi vet, det kgl norske veivesen har i stor grad lagt om vintervedlikeholdet fra "brøyting" og "strøing" til salting, ikke med natriumklorid, men diverse annet "godstoff" som på ingen måte er snillere med bilparken, tvert om!

Ja, jeg kan saktens være enig i at "noen", det være seg merkeforhandleren eller merkeverkstedet, som formodnentlig har sett bilen av og til, burde ha gitt et lite diskret vink om etterbehandling av understellsbehanldingen er noe man absolutt bør følge opp. Men igjen, du er neppe alene om å ha en kunderelasjon der kommunikasjonen ikke er god nok. Dette er jo faktisk en to-sidig sak, første hovedsetning er at man aldri kan spørre og grave for mye, i tillegg er det jo sånn at det til syvende og sist er bileiers ansvar å sørge for service og løpende vedlikehold. Min subjektive oppfatnng er at understellsbehandling og løpende etterbehandling - typisk annethvert til tredjehvert år - må inngå som en del i ethvert normalt godt vedlikeholdsregime om bilen skal leve lenge i landet.

En ting skal imildertid den norske importøren av Nissan ha: man gir bllene en understellsbehandling når de kommer til landet. Altfor mange andre importører gir beng, og hevder frekt og freidig at "fabrikkbehandlingen er god nok". Jeg vil ikke nevne navn her, men dette gjelder bla Norges mest solgte merkevarer. Enhver som kaster et blikk under bilen, vil se at joda, bunnplata har en form for beskyttelse, ikke spesielt god, men ålright, den er iallefall forsøkt beskyttet. Sikkert nok i Mellom-Europa! Men hver eneste lille filleting som er ettermontert, dvs hjuloppheng etc etc etc etc, er kun "beskyttet" med et tynt lag lakk! Begynnende rust er et faktum i løpet av de første dagene av en norsk vinter, og som vi vet, rust sprer seg som pest!

Jaaaaaaaaaaamen....vil noen si...."jeg har da rustgaranti"! Vel, det burde ringe en bjelle for de (få) som tar seg tid til å lese hva "rustgarantien" egentlig dekker, og hvilke premisser som gjelder for at den skal gjelde. Den enkle versjonen er at den dekker ingen verdens ting! Likevel har det vært merkeforhandlere - igjen unevnelige merker - som står og messer på kvadet om hvor fortreffelig "fabrikkbehandlingen" er....og at "rustgarantien" opphører om man understellsbehandler bilen man betaler i dyre dommer for! Rett nok har enkelte merkeforhandlere kommet litt på gli, bla fordi det faktisk er ganske mange importører som understellsbehandler sine merker når bilene kommer til Norge, men min subjektive oppfatning er at ALLE biler som kommer til landet burde understellsbehandles FØR de i det hele tatt kommer ut på veien! Enkelte forhandlere, bla av biler med stjerne på panseret, leverer dette som en tilleggstjeneste, tranpeklapp! Likeledes tilbyr herværende Skoda-forhandler å ordne dette til en grei pris! Mens andre....som meg....kjørte familiens nye biler direkte til understellsbehandling, og ja, jeg er pedantisk med å sørge for ettebehandling! Om dette er noe "nytt"? Nada, mine avdøde foreldre sørget for å rustbeskytte understellet på bilene sine like fra midten av 60-tallet!

"Koster" litt? Ja - LITT - vi snakker vel om rundt 20.000 over en tiårsperiode om man kjører såpass mye at man bør legge seg på to årig etterbehandling. F.ex min kjøre Passat B5 fremsto som ny og rustfri etter snaue 500.000 km - da ble den smadret av en trafikal idiot. Men 20.000 spenn delt ut over X hundre tusen kilometer eller 10 år? Som du sikkert vil være enig i, det er latterlig billig i forhold til å sveise rust! Det er imidlertid enda en god grunn til å sørge for at bilen ikke ruster: kollisjonsikkerhet. Både jeg og min mor er blant dem som har overlevd rimelig heftige kollisjoner med eldre biler fordi vi har sørget for at bilene våre ikke rusta i støkker!

Og ja - både Broom, landets aviser og ikke minst, "Motor", har jevnlig skrevet om emnet. Bruk google eller gå inn på "Motor" sine nettsider og søk på "rust" og få hakeslepp! Ja, igjen, merkeforhandleren og merkeverkstedet kunne ha gitt deg en pekefinger tidligere, men igjen, vi har litt ansvar selv også - det er en del av det å eie en bil - enten vi liker det eller ikke. Jeg har bruk samme uavhengige verksted, samme merkeverksted, samme antirustverksted over flere tiår, det gir nok et litt annerledes kundeforhold, der jeg ikke har noen hemninger når det gjelder å spørre og grave. Begynn med å lese litt på f.ex "Motor", dernest spør litt neste gang du kjøper bil! Mhp understellsbehanlding: velg en ANERKJENT og SERIØS leverandør, ikke velg etter laveste pris! Jeg bruker et Mercasol-verksted, der gir meg god understellsbehandlig, god hulromsbeskyttelse i to -tre år, avhengig av kjøremønster osv osv, nå når jeg er pensjonist står bilen mer stille enn før, da er det problemfritt med tre år mellom hver ettebehandling - selvfølgelig i samråd med leverandør.

Ellers er det nok ikke voldsomt mye rust på din bil, 60.000 er ikke rare greiene når det gjelder å utbedre rustskader. Dette er nok også årsaken til at det ikke fremkom merknader på EU-kontrollen, ja, man har helt sikkert sett rusta, men den har ikke vært kritisk nok til å gi merknad på EU-kontrollen. Det er også en annen ting med rust: når den først får tak, utvikler den seg lynraskt, og den sprer seg som selveste pesten! Noe kynisk sett, det innebærer at din bil nok ville vært klar for hoggeriet før den feriet sin 10-års dag. Igjen, dessverre ikke noe enestående, men gjort er gjort, nå har du helt sikkert lært et par ting og kommer til å være like pedantisk som meg når det gjelder understellsbehandling og etterbehandling! Trekk lærdom av dette, se fremover, nytter ikke å gråte over istøkker-rusta biler. Ja - bilen din kan antagelig repareres noe billigere ved et antirustverksted, du kan f.ex ta en telefon til DETTE firmaet: https://www.handeland-antirust.no/kontakt/

Uansett dreier det seg om si 40.000, og som altfor mange av oss har lært på den harde måten, rustreparasjoner er noe som har en lei tendens til å balle på seg. Avhengig av hvor grundig bilen din er undersøkt, det kan vise seg at det man har sett til nå, er bare toppen av isfjellet. Der er den egentlige jokeren i kortstokken her - du får kjøpt maken til din egen bil for mellom 100 og 120.000 kroner, da får du en bil i normalt grei stand med vanlig kjørelengde. Betaler du mer, får du biler som knapt er kjørt noe, betaler du mindre får du biler som har rulla si 150-200.000 km. Men kjøper du bruktbil, anbefaler jeg en NAF-sjekk - stor eller liten - på det varmeste. Det gir deg iallefall et minmum av mulighet til å unngå å kjøpe en bil med alvorlige skjulte feil og mangler, eksemplelvis den verste av alle: kritisk rust! Stol aldri på en "tilstandsrapport" utarbeidet av selgers verksted, NAF er i utgangspunktet en nøytral, objektiv tredjepart, og testen bygger på en standard prosedyre - mens en "tilstandsrapport" altfor ofte sier alt og ingenting.

Legg til at en NAF-test er noe du krever på plass FØR - FØR - FØR kjøpekontrakten undertegnes. Det er mye ryddigere for begge parter, ikke minst for deg: mye enklere å bli enige om utbedring av feil og mangler FØR kontrakten er signert....enn si gå videre om det er en elendig bil!

Og kjøper du ny Nissan....? Sørg for etterbehanlding eventuelt ny behandling innen to år. HER finner du forøvrig to artikle som beskriver virkeligheten på to vidt forskjellige måter: https://motor.no/bil/store-forskjeller-i-rustbehandlig-av-nye-biler/192512 https://motor.no/bil/bare-mercedes-lager-biler-for-norge/192426

Lykke til!

Antall visninger