Revisjonshistorikk [tilbake]

Problemet med de årgangene du nevner, er at såpass ny bil har sin pris! Det innebærer at du må inngå noen kompromisser her, eksempelvis er dette med "virtuell cockpit" egentlig en detalj uten spesielt stor betydning for bilens nytteverdi. Ryggekamera derimot er kjekt å ha, likeså automatgir og adaptiv cruisekontroll. Jeg mener at også Passat er levert med lysassistent, også det er veldig greit å ha, og med en dieselmotor er webasto helt fantastisk greit å ha så lenge vinteren ikke er avskaffet. I farta er jeg noe usikker på hvorvidt Passat leveres med kun den store infotainment-skjermen, eller om noen modeller ble levert med den mikroskopiske Mikke-Mus skjermen, sistnevnte er totalt ubrukelig. Den "store" er rundt 8-10 tommer, det er det vi kan kalle "passe".

Hybrid er etter min oppfatning overprisa i bruktmarkedet, men for all del, de finnes. Mhp verkstedskostnadene blir service- og vedlikeholdsbudsjettet vesentlig redusert om du benytter et velrenommert, uavhengig (og ALLTID autorisert) verksted. Ikke et vondt ord om Mølllers merkeverksteder, men mange fine guttunger og jentunger i feiende flotte dresser, like flotte lokaler og så videre? Vel, det koster penger, gjett hvem som skal dekke inn disse kostnadene! Derved koster olja 700 kroner literen og timeprisen ved merkeverkstedet får en advokat til å rødme. Og når du finner et verksted som gjør godt arbe' ja da tar du godt vare på dem! I ditt sted ville jeg vel sett litt utenfor Oslo også....og når pandemien roer seg er Strømstad et alternativ.

En pekefinger: både de små benzinerne (som sitter i hybriden) og TDI-motorene bør ha oljeskift med filterbytte - ALLTID bytte filter ved oljeskift - hver 15.000 km, til nød 20.000 ved overveiende langkjøring. Glem "longlife" programmet, det er bare tull. Totalt høl i hue å kjøre 30.000+ på olja med en TDI, alle som har sett en sprengskisse av motorene vil vite hvorfor. Ja, det koster litt ,men oljeskift er IKKE det man skal spare på! Da "sparer" man heller bort merkeverkstedet og velger noen som har en literpris på 2-300 kroner for samme olja som den Møller bruker....sier ikke mer!

Ellers SKAL - med trykk på SKAL - DSG-kassa ha oljeskift hver 60.000 km. Når du ser på bruktbil, påse at dette er utført....merkeverkstedene har faktisk til tider "glemt" dette på biler under longlife-programmet. Bortsett fra at det er dumt for DSG-kassas indre liv, innebærer et oversittet oljeskift her at du kanhende betaler dyrt for å få en relativt ny bil med lav kjørelengde....bare for å oppleve at garantien på DSG-kassa ikke gjelder om det skulle oppstå et problem! For all del, sjelden det oppstår feil på de nyere versjonene av disse kassene, men det er helt klart viktig å etterleve oljeskiftintervallene på disse!

Men, ad valgets kval: hybrid har ingen egentlige fordeler, rett nok klarer en hybrid å tangere drivstoff-forbruket til en dieselbrenner, men jeg ville ikke kjøpt hybrid uten å prøvekjøre begge deler. Trenger jeg si at jeg er medlem i diesel-fan-club? Noen påstår hybridene er så fantastisk raske, men det er en sannhet med mofikasjoner....det er stort sett mennesker som ser seg blind på systemeffekten og ikke kaster så mye som et blikk på tilgjengelig kraft ved forskjellige turtall på benzineren. Men, vil du ha hybrid...den som leter, den finner: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=215674832

Mhp servicekostander? Bop-bop, det har blitt meg fortalt at det er dyrt med service på hybridene ved merkeverkstedene, men jeg har sjekka prisen på f.ex "stor service" på dieselbrennere også: jeg betaler rundt halvparten for en slik service på min VW, utført til punkt og prikke, ved et uavhengig, autorisert verksted sammenlignet med herværende merkeverskted. Det er ikke mer omfattende med service på en Passat hybrid - snarere tvert om .

Mhp diesel er det egentlig også mer enn nok å velge i, men det er først og fremst biler med 1.6 TDI som kommer innenfor din budsjettramme. Forsåvidt greit nok, men kjøp IKKE Passat med 1.6 TDI og MANUELL KASSE. Du må gire vesentlig oftere, det er ikke spesielt mye anvendbar kraft i denne motoren. Helt grei for norske fartsgrenser, men det er først og fremst økonomi og komfort som er styrken til 1.6 TDI, ikke nødvendigvis ytelse. Og altså....ALLTID DSG her! Og her finner du opptil flere greie biler, se f.ex denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=214812050

Nå sier du ikke så mye om kjøremønsteret, ut over "ut på tur". Snakker vi virkelig langkjøring, gjerne med mye pikk og pakk i bilen, eventuelt også bilferie utenfor Norge, er 2.0 TDI kongen på haugen. Ja, det finnes biler i din prisklasse og årgang her også, men da er kjørelengden vesentlig høyere enn de 100'. Da er fabrikkgarantien long gone, men når det er sagt: en 2.0 TDI er god for minst 500.000 km gitt et normalt godt service- og vedlikeholdsregime. EN TING DU SKAL VÆRE OPS PÅ, SPESIELT NÅR DU BOR I OSLO OG SANNSYNLIGVIS KOMMER TIL KJØRE EN DEL I ØSTLANDSOMRÅDET: Når Møller hevder at "rustbeskyttelsen" fra fabrikk er "god nok" for såvel VW som Skoda, er det tidenes overdrivelse....det er reinspikka tull. Ja, bilens bunnplate er på sett og vis behandlet, ikke spesielt godt , men den holder kanhende en vinter eller to. Det Møller IKKE nevner med et ord, er at absolutt alt som er ettermonert, i beste fall er "beskyttet" med et tynt lag lakk. Det innebærer at du a: bør sørge for en full NAF-sjekk - FØR - FØR - FØR du signerer kjøpekontrakt - når du har funnet en bil du kan tenke deg å kjøpe. Dels for å avdekke eventuelle skulte feil og mangler, dels for å avdekke begynnende rustdannelse. Det er så mye enklere å diskustere slike ting FØR kjøpekontrakten er underskrevet - derav NAF-test FØRST - kjøp ETTERPÅ. Nei, det er ikke sannsynlig at det er kritisk rust på en 2 år gammel bil, men dersom FØRSTE EIER ikke har kjørt bilen direkte til understellsbehandling fra forhandler, ja så gjør DU det når du har kjøpt bilen! Velg en velrenommert aktør, og sørg for jevnlig etterbehanlding, typisk annethvert til tredjehvert år. Og ja - dette gjelder VELDIG mange biler i det norske markedet.

Men, tilbake til 2.0 TDI: en motor med 150 eller 190 HK er etter mitt hode en VELDIG mye viktigere ting på lista enn "virtual cockpit". Ja, vi snakker kanhende en bil med si 100.000 mer på kilometertelleren, eventuelt et år eldre, men det er her en FULL NAF-test kommer inn i bildet. Om du skal kjøre virkelig langt -gå for 2.0 TDI. Er det bop-bop og mest i Norge? Ja, da velger du 1.6 TDI med lav kilometer og mest mulig ny bil. Verre er det ikke! Eventuelt hybrid, mange er visstnok fornøyd med hybridene de har kjøpt. Dog....altfor ofte overprisa! Det har vel noe med tiden å gjøre, i Oslo har man visstnok angst for MDG og diseselforbud. Det mange glemmer, er at MDG også vil ha forbud mot....hvilken bombe....bensinbiler...inkludert hybrider...iallefall i enkelte soner i Oslo.

Men se på DENNE bilen: utstyr i søkk og kav og firehjulstrekk, 190 hk TDI: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=216332193

THE BOTTOM LINE er at Passat er et godt valg om dere trenger litt mer plass og har eller planlegger tre barn, gjerne med hund og katt i tillegg. Går du for 1.6 TDI med DSG får du mye bil for pengene, i den forstand at du får en greit utstyr bil innenfor de årsmodellene du ønsker deg og uten altfor høy kilometerstand. Når du nevner Superb, tipper jeg at du har sett prisen på biler med 2.0 TDI, gjerne også firehjulstrekk og alt tenkelig utstyr. Superb er en bil som virkelig blir fullspekka når de kjøpes nye, og de er populære i bruktmarkedet. Gå et år lenger tilbake i tid, litt lenger kjørelengde - vips så kan du velge og vrake her også.

Det er imidlertid en ting dere bør vurdere: Skoda Octavia eller VW Golf stajsonsvogn, gjerne med 2.0 TDI. Octavia er et lite hakk større, nesten like mye innvendig plass som Passat på alle vis, som regel velutstyrt. Golf stasjonsvogn er også et knallgodt alternativ, nesten like mye bagasjeplass som Passat, men noe trangere i baksetet enn Passat og Octavia. Om dere har TO barn, ikke hund og katt...så er det faktisk nok med Octavia eller Golf. Verdt å vurdere - Golf er minst like komfortabel som Passat, men er i mange henseende morsommere å kjøre. Den store fordelen er mindre ytre mål, dvs lettere å parkere, lettere å håndtere på alle vis.

Et ord om firehjulstrekk: ikke avskriv dette, om en bil du ellers liker har firehjulstrekk, koster den ikke nødvendigvis voldsomt mye mer. Fordelen er bedre stabilitet, økt sikkerhet, året rundt. Dette med bedre fremkommelihet er på sett og vis en ekstra bonus, selv om det er det "folk flest" snakker mest om. Men firehjulstrekket gir mye mer, hele tiden. Siste generasjon Haldex, som jo er det du finner på de bilene vi har nevnt her, har litt trekk-kraft på bakhjula hele tiden, og er vesentlig raskere og bedre enn tidligere versjoner av Haldex. Verdt å ha i bakhodet - dyrt på enkelte modeller av Passat - men på nye Octavia / Golf har det bla vært kampanjer på nybiler med 4WD, derfor kan det altså plutselig nærmest følge med på kjøpet.

Avslutningsvis et ord om NAF-test: "tilstandsrapportene" hos enkelte forhandlere er ikke verdt papiret de er skrevet på. En NAF-test er en standarisert test, utført etter en speisfisert prosedyre, av en uavhengig aktør. Du kan velge mellom full test og en 60-punkters test, og du får en klekkelig rabatt om du er NAF-medlem - NB det er nok å være medlem UTEN veihjelp, veihjelpo har du så alikvel i kasko-dekningen når du kjøper såvidt ny bil. Koster ikke stort og gir mye - du vet aldri nå du kan trenger det være seg juridisk eller teknisk bistand. Ja, KNA har tilsvarende fordeler, men dessverre ikke riktig like mange test-stasjoner og samarbeidende advokater. Nei, jeg får ikke provisjon av NAF for å verve nye medlemmer, men jeg har selv opplevd en betydelig 6-siffret forskjell etter en ulykke takket være en ekstremt dyktig lokal NAF-advokat.

Riktig like mye betyr nok ikke en NAF-test på en bruktbil, men igjen: skulte feil og mangler kan raskt koste en del....i noen tilfeller kan det være så ille at man bør gå videre og velge en annen bil. Lykke til!

Antall visninger