Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke ord fra Benny som vanlig, og enighet er en sann fryd :-) Ellers har jeg faktisk kjørt på bare grenrøret et par-tre ganger i åras løp, et par ganger fordi eksosanlegget rett og slett knakk helt der fremme - en gang med en Laddis - en gang med en Passat 1.6 D. Tro meg, Benny overdriver IKKE når han sier lyden brer seg over flere prestegjeld! Med Laddisen skjedde dette midt på natta, på vei langs sørlandske. Ikke noe annet å gjøre med enn å kjøre med mest mulig conduite til jeg kom frem dit jeg skulle, men i speilet så jeg hvordan lysene ble tent i mørklagte hus! Vel fremme skaffet jeg meg eksos-kit og blikk-folie, trodde jo det skulle holde hjem igjen. Vel, det gjorde det IKKE, grenrøret var tynt som papir i bunnen. Bilen var jo kjørt rund de 300, da hender det man får en overraskelse eller to! Lett å skifte, koste vel 300 spenn for delene dengang :-)))

Dieselbilen var det verre med, det var skikkelig tordenskrall, men jeg kom da hjem og fikk parkert, nytt eksosanlegg kom pr linjegods bestilt, kom med Linjegods dagen derpå, en liten halvtime å vippe på. Men tro meg: du vil IKKE kjøre med noe sånt, man følte seg til og med varm på beina!

DEN TREDJE opplevelsen av sorten var den verste: jeg hentet en utrangert isbil som ble brukt som fryseri på en landsleir på Hovden. Det ingen fortalte meg, var at denne bilen - som uforståelig nok ennå hadde vanlige skilter - ikke hadde servo...den hadde meeeeeeeeeeget dårlige bremser....og den manglet veldig mye av eksosanlegget. Eksosen lakk ut under førerhuset, med manglende gummimansjett på girspaken kjørte jeg i et gasskammer som ville fått Heinrich Himmler til å juble! Vel nede i Haukeligrend, etter en mareritt-aktig tur ut fra speiderleiren på slep bak en traktor i en halvmeter gjørme og en vei ned fra fjellplatået i første gir, kjøpte jeg en pose tvist-dotter og hørselvern til turen videre, tvist-dottene stappa jeg i hølet rundt girspaken for å redusere gassinga noe. Det hører forøvrig med til historien at vedkommende som leverte bilen TIL denne speiderleiren hadde uhelbredelig kreft....det var jo pinadø rene selvmordsbilen! Man måtte være spikk, spenna gærn for i det hele tatt å kjøre den! Jeg lot meg altså lure, og jeg måtte jo hjem igjen også, han som kjørte meg opp forsvant som dugg for solen veldig kjapt!

THE BOTTOM LINE er at det er VELDIG mange gode grunner til IKKE å kjøre på fri eksos! Hør på Benny og meg, så styrer du klar mange problemer du vil være foruten! Lykke til med en flott Volvo, ta vare på bilen!

Antall visninger