Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg merker meg at en ting mangler i din oppsummering av ditt lykkelige samliv med Landcruiserne dine: antall kilometer som bilene er kjørt på disse 10 åra. Dette har egentlig ganske så stor betydning for både drift- og vedlikeholdsbudsjettet og hvorvidt du "slipper ulykker" eller ei. Ellers tenker jeg jo at dette med å gi beng i service er så sin sak, men du har visserlig skiftet olje - forhåpentligvis også oljefilter - og når du i neste nuh skriver at du har skiftet slitedeler: det innebærer jo strengt tatt at du et stykke på vei har en form for service- og vedlikeholdsregime på bilen din. Men uavhengig av om du gjør jobben sjæl eller setter den bort til et verksted: du skal følge litt med for å vite når det er på tide å skifte det du kaller "slitasjedeler".

Joda, jeg har selv fulgt den oppskriften for bilholdet opp gjennom flere tiår, like frem til jeg fikk anledning til å kjøpe et par feiende flotte nye biler til meg og konen! Da er det som du vet noe som heter "garanti", der er det også et krav at service blir utført i henhold til fabrikantens instruks. Det er fritt frem å bruke et hvilket som helst verksted, men det må være et autorisert verksted. Og når man bruker et uavhengig versted....det er så billig sammenlignet med merkeverkstedene at man egentlig ikke sparer så mye på å bruke "besøk-verkstedet-når-det-er-nødvendig" oppskriften.

Bare ment som en sammenligning, du har helt sikkert gode grunner for å gjøre ting på din måte, kanhende du koser deg med å vedlikeholde de feiende flotte bilene dine hjemme i garasjen? Ære være deg for det, men det er ikke riktig det samme som at vi som svarer her er kjøpt og betalt av bilbransjen når vi av og av og til anbefaler f.ex de som åpenbart ikke har evne eller kompetanse til å skru sjæl å bruke verksted. Det er rett og slett lurt å kjenne sin begrensing! Jeg regner også med at du er en klok mann som tar vare på bilene så godt du kan, og ellers er blant dem som kjører bilene til de er både 20 og 25 år, helt etter mitt hjerte, trampeklapp!

Å kjøre med piggfrie vinterdekk hele året kan man mene mye om, ja, jeg er selv blant dem som sier som så, at mine piggfrie vinterdekk er ubrukelige som vinterdekk ved 4 mm mønsterdybde på slutten av sesongen. Da kjører jeg ut de siste 2 millometerne i sommerhalvåret og kjøper nye piggfrie vinterdekk når vinteren nærmer seg. Men som du helt sikkert er klar over, piggfrie vinterdekk slites raskere i sommerhalvåret, og du skal være svært oppmerksom på våt vei, for ikke å snakke om når regnet høljer ned. Uansett hvor sta du måtte være, du får lengre bremselengde, du får dårligere veigrep. Den eneste måten å kjøre nogenlunde sikkert med piggfrie dekk på i somerhalvåret, er å tilpasse kjørestilen deretter. Som du sier, det er også mykere dekk, det innebærer at du bør holde deg i skinnet om du kjører i det store utland, der det som regel er et helt annet tempo i trafikken enn her hjemme. Ja, jeg har gjort det, bla når jeg har kjørt opp og ned til Spania over Andorra i mars-april, men det betinger at jeg gir meg selv en mental fartsperre på 90-100 km/t nedover kontinentet, også an der Autobahn.

Og nei, det er faktisk ikke slik at Benny og gutta er "kjøpt og betalt" av de som selger dekk her....det er faktisk sånn at det er en krever sin sjåffør å kjøre med piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret - forsåvidt også om vinteren når vi snakker om en såvidt tung bil som Landcruiser. Siden det tilsynelatende har gått greit, regner jeg med at både du og konen er klar over dette. Det skal du ha terningkast 6 for! Men derved er det ikke sagt at det passer for alle!

En ting savner jeg imidlertid: det ingen snakker om, heller ikke du, er at et godt piggfritt vinterdekk faktisk kan være bedre enn billige sommerdekk, f.ex unevnelige søppel-dekk fra Asia, eller for den sakens skyld, Barum. Sistnevnte er som du sikkert vet, Continentals billigmerke. Min subjektive oppfatning er at f.ex NAF burde brukt atskillig sterkere formuleringer når de publiserer sine dekk-tester, ja, det hender at man fraråder et og annet dekk, men det er altfor sjelden!

Forøvrig er Continentals piggfrie vinterdekk et greit allround-dekk, men for seriøst vinterføre ville jeg valgt Nokian Hakkepelitta, det er et vesentlig bedre vinterdekk. En ekstra bonus er mindre støy, men nei, heller ikke dette dekket er spesielt godt i sommerhalvåret. Jeg har nok kjørt litt lenger enn deg i løpet av de siste 45 åra, med opptil 70.000+ på det verste, herunder piggfritt siden tidlig 90-tall, har det aldri engang vært tema å ikke ha et sett sommerdekk, et sett vinterdekk. Jeg vil hevde at det ekstremt dårlig økonomi å kjøre på piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret om du kjører mer enn 5000 km på sommeren, og du vil kunne ende opp med vinterdekk som har 4 mm eller mindre mønster når vinteren kommer. Det holder bare ikke mål, uansett gumminblanding. Du sliter mao så mye på dine gode, piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret at vinninga går opp i spinninga.

Med piggfrie dekk kan man vippe over til vinterdekk si månedskiftet september-oktober, den andre veien i april-mai, alt ettersom, da er man gardert for å bli overrasket av vinteren, og har gode sommerdekk i sommerhalvåret. Jeg foretrekker å gjøre jobben med å skifte om selv, og med all respekt, jeg har i mine yngre år gjort jobben på under 15 minutter. Nå på eldre dager går det litt treigere, men når jeg tar tiden til hjelp og sjekker bremser, hjulopphen, fetter inn høla til hjulboltene og navet med kobberpasta hhv alupasta og vasker dekka - ja da går det si et par timer uten at jeg blir svett overhode. Om jeg har dårlig tid går det unna på en time, men da forsvinner kosen.

Nei, jeg har ikke noe problem med at du gjør et annet valg, men det fører uvegerlig med seg at du også må kjøre deretter i sommerhalvåret. Ditt valg, din bil. Jeg velger altså annerledes, og nei, jeg ser overhode ikke noe problem med å bruke maks 4 timer totalt pr bil pr år til denne kosejobben :-)

Antall visninger