Revisjonshistorikk [tilbake]

Terningkast 6 til alt i svarene her, jeg vil bare tilføye at om forhandler eller selger hevder at "rustbeskyttelsen fra fabrikk" er "god nok", så er det direkte uriktig. Det gjelder også VW, heldigvis er det flere enn meg som kjører våre nye VAG-mobiler direkte til understellsbehandling.

Om den bilen du finner etterhvert ikke er understellsbehandlet, er det så enkelt som å ta en titt under. Ser der greit ut, jollly fine, hvis ikke er det ikke rasjonering på gode eksemplarer. Når du vel finner "din" bil, kjører du den direkte til understellsbehandling, og sørger for påfølgende etterbehandling annethvert til tredjehvert år. Ellers er det to ting til som gjelder: ikke sats på "longlife" intervall for oljeskift: ojeskift og filterbytte (alltid filterbytte ved oljeskift) hver 15.000 km, eventuelt maks 20.000 om du kjører mye langkjøring, er en god ting for at motoren skal leve lenge i landet. Om du synes det er dyrt å betale 700 kroner literen for olja ved merkeverkstedet, la et uavhengig, autroisert verksted ta service og vedlikehold. Lavere timepris, lavere oljepris, lavere pris på deler og rekvisita og stempelet i serviceheftet er like godt ifht garantien. Men velg verksted med omhu, god arbe' er alfa og omega. Ellers er det problemfritt å tilpasse serviceplanen til hyppigere serviceintervaller alle verksteder klarer å holde kontroll på dette, gitt at du bruker samme verksted gang på tang.

Og velger du merkeverksted: vær ops på en ting: når bileierne velger å kjøre etter "longlife" progammet, er det ikke uvanlig at oljeskift-intervallet for haldex/DSG havner mellom to servicer. Da blir det av og til glemt....om bilen fremdeles er under garanti....er det veldig dumt...da forsvinner plutselig garantien for det være seg hadlex eller DSG-kassa :-(

Ellers får du altså vanlig Octavia staasjonsvogn med kombinasjonen haldex og DSG. Hos Møller derimot bestemte man seg i all sin visdom for å kun ta inn Golf med haldex, men kun manuell girkasse. Vil du ha haldex og DSG, ja da må du ta til takke med Golf Alltrack. Den er dels ofte overprisa, dels er den etter mitt skjønn, ikke like pen å se til med alle disse jalla "suv" detaljene. Nå er smaken som baken, men som Mats er inne på, 150 hk TDI er mer enn nok.....du får mer bil for pengene om du går for 150 hk TDI og det være seg Octavia eller en "vanlig" Golf stasjonsvogn - men i sistnevnte tilfelle må du altså leve med manuell kasse. Ikke noe stort problem med en TDI, du girer ikke mye likevel :-) Og ja - toppfarten er reell - men ikke test toppfarta her hjemme!

Du gjør også et klokt valg ved å velge 2.0 TDI, 1.6 TDI er rett nok billigere, men den er nesten like lite sjarmerende å kjøre som en benziner! Om du mot formodning skulle falle for 1.6 TDI, er det en bil der DSG virkelig kommer til sin rett - med manuell kasse blir det i overkant mye giring. Lykke til!

Antall visninger