Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, har du hørt ordet "purkemagnet" før? Hvis ikke, demonter eksosanlegget og kjør en liten tur i omgivelser der det finnes purk innenfor "høre-rekkevidde", og du vil få oppleve det kgl norske politi på sitt aller beste - eller verste! Bortsett fra heftig bot og dask på lanken, river man skiltene av bilen uten noen som helst betenkeligheter, med de problemer dette fører med seg. Og tro meg, om du er så forb.... dum at du river av hele anlegget, da er det IKKE "gromlyd"! Det er rett og slett støy, som tiltrekker seg øvrigheta som en magnet, og nei, det er IKKE bra for motoren! Du risikerer å få altfor mager blanding, med de festlige konsekvensene dette har for temperaturen i forbenningskammeret, spesielt stempeltoppene! Spør alle de som i hine dage eksperimenterte med forskjellig lenge på "spissen" på ekspansjonskammere til totakt-motorsykler....enn si alle som var så hyperintelligente at de reiv ut innmaten i pottene på motorsykler med 3 hhv 4 sylindre, gjett hva som hendte med stemplene i de to midterste sylinderne etter første tur over to mil!

Ja, man kan kompensere for dette med økt flow av drivstoff, men som med det første eksempelet jeg nevnte: det kan bli et dyrt eksepriment. Man skal vite hva man gjør, og i det øyeblikk du tar av "hele" anlegget, dvs no restrictions whatever, beveger du deg inn i et område der du ødelegger absolutt alle forutsentinger som ligger til grunn for at forbrenningsprossen i motoren din skal forløpe slik produsenten har regnet seg frem til. Og nei, dette er ikke så enkelt som enkelte "eksperter" på bygde-tuning vil ha det til. La gå at man kan gjøre slike stunt på en bil man så alikevel skal hive....men på en feiende flott Volvo som den du har - og attpå til på offentlig vei? Det går langt over den røde streken for hva man bør og ikke bør gjøre.

Antall visninger