Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Ingard – og takk for at du tar opp en interessant tematikk.

Når det gjelder dette med dekk og hastighetsmerking er dette regulert av EU-direktiver, som – i svært korte trekk - sier at bilen må utstyres dekk som tåler bilens teoretiske topphastighet. Selv om det ikke er lov til å kjøre så fort. Autobanen i Tyskland er vel snart eneste stedet i verden med fri fart. Slik sett er det er enkelt å henge med på teorien din.

Men jeg er redd dette er en tung materie å få snudd. Dekk selges andre steder enn i Vestfold, og folk kjører andre steder også. Blant annet på nevnte motorvei i Tyskland. Om ikke å år eler i fjor, så forhåpentligvis neste sommer igjen …

Mange av de litt større bilene har en begrensing på toppfarten på 250 km/t. En hastighet vi svært sjelden kjører i. Jeg synes at det Volvo gjorde med å sette hastigheten ned til 180 km/t på sine nye modeller, var et steg i riktig retning i forhold til det du nevner. For det er klart at det kan ligge en miljøgevinst her.

Men så er det jo slik at en sak ofte her flere sider. Dekk- og spedisjonsbransjen sysselsetter mange mennesker, verden rundt. Om vi kjøper færre dekk vil mange miste jobbene sine som en knekvens av det. Det er med andre ord mange hensyn å ta.

Men tankene dine er interessante!

Antall visninger