Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, slik jeg forstår deg, er du på utkikk etter en grei brukt elbil. Av de du nevner ville jeg personlig valgt E-Golf eller Nisseleif, førstnevnte fordi den minner veldig mye mer om det som for meg er "bil", Nisseleif fordi den er så støgg at den er sjarmerende, i tillegg er den ganske så pålitelig.

Når det gjelder denne greia med varmeapparat - rettere sagt klima-anlegg og sannsynligvis varmepumpe-prolbmeatikk - er det jo ikke verre enn å lete til man finner en bil der dette er fiksa på, mange er så hyperintelligente at de selger bilen i panikk etter en dyr reparasjon. Der kommer du inn i bildet: dels er det lite sannsynlig at problemet oppstår igjen med det første, dels er det en ikke ubetydelig mulighet for at de nye delene er bedre enn de som sto i bilen fra fabrikk. Ville jo ikke være første gang at en produsent dreit litt på draget, og dette med varmepumper er som kjent en ting som ikke er evigvarende. Jeg er så kynisk at jeg tenker at dette er noe som kan skje med alle biler som har slik teknologi, det er en del av prisen man betaler for elbil. Noe kynisk sett: det er faktisk IKKE sånn at elbiler er verken "feilfrie" eller gratis å kjøre med!

Like kynisk sett: vi aksepterer at varmepumpene vi varmper opp husene våre med, har en normal levetid på rundt 10 år, noen ganger kortere. Ja, Daikin har en levertid på 15 år og mer, men på det jevne snakker vi om 10 år - ned til 5 år for et unevnelig merke. Normalt sett er det kompressoren som ryker, den er såvidt dyr å skifte at det er like greit å bytte hele pumpa. Det samme gjelder frysere og kjøleskap, vi godtar det uten å blunke der også! Ja, det er samme prinsippet som i en konvensjonell bil med AC, men i elbilen drar man det strengt tatt et hakk lenger.

The Bottom Line er at alt som kan gå i støkker, på et eller annet punkt vil gå i støkker. Hvorvidt E-Golf har et eller flere svake ledd i klima-anlegget, er vanskelig å si, jeg har ikke sett meldinger som kan tyde på dette, men det ville jo ikke være første gang en slik feil gikk under radaren og ikke ble sendt videre fra Møller. At det er noen stor og alvorlig feil, tror jeg imidlertid ikke, det er snarere et noe svakt system, kanhende med f.ex underdimensjonert kompressor, som ikke helt makter oppgaven over tid. Ja, det koster å skifte, men som nevnt over, jeg ville sett litt rundt meg og gjerne funnet en bil der dette er skiftet ut. Og finner du ikke en slik bil? Ja da er det en sikker indikasjon på at det faktisk ikke er et så stort problem som ryktebørsen vil ha det til!

En ting som gjør dette litt dumt, er at merkeverkstedet i noen grad nok kan ha et monopol på reparasjonen her. Med timepriser som får en advokat til å rødme av forlegenhet og stive delepriser blir det som det blir, skyhøtye priser på det som i utgangspunktet ikke burde vært mer enn en middels kjip utgift. Uavhengig av dette, jeg ville nok kanhende forespurt et AC-verksted om jeg hadde hatt en E-Golf og et slikt problem oppsto. Det blir nok ikke "gratis" der heller, men det er overveiende sannsynlig at prisen blir atskillig hyggeligere enn i Møller-systemet.

Uavhengig av dette: det er altså IKKE noen "free lunch" med elbil heller, uansett hvilken bil du måtte velge. Min subjektive oppfatning er at dersom du ikke har et par bompasseringer hver dag og et kjøremønster som består av mye småkjøring i bynære strøk og mulighet for hjemmelading, vil vinningga gå opp i spinninga. Husk også at du MÅ - MÅ - MÅ sette av minst en titusenlapp til å få innstallert et FORSKRIFTSMESSIG opplegg for hjemmelading! Likevel: selv da vil du over si en tiårsperiode komme omtrent likt ut om du velger en liten elbil eller en grei, konvensjonell bil. Ja, med nåværende avgiftsituasjon kan det hende du sparer noen tusenlapper, men det er et åpnt spørsmål hvor lenge Adam var i de avgiftsfries parados! POENGET ER, at om du skal kjøpe elbil, så bør du ha et åpent sinn og nøkternt realistiske forventinger. Bil koster - uansett! Lykke til!

Antall visninger