Revisjonshistorikk [tilbake]

Nei, heller ikke jeg har noen sinne opplevd verken å måtte skifte hjulbolter, og på 45 år har jeg vel ikke knekt mer enn to hjulbolter. Dette med bolter som knekker: det er jo rimelig grove dimensjoner dette her, selv om kombinasjonen av slag og moment som uvegerlig følger med luftverktøy er heftige saker hører det med til sjeldenhetene at gjengene blir flintskalla eller boltene knekker. Når du likevel beskriver en situasjon der flere bolter knekker, tenker jeg at det er en tredje faktor med i bildet: boltene har "satt seg" i navet, de har rett og slett korrodert og sitter bjønn! Når du kommer med hjulkrøsset, gjerne med et halvannen meter langt rør (min variant over temaet "latmannsarm), ja da snakker vi om et fryktelig høyt moment! Det var denne metoden som knakk to hjulbolter på Laddisen min for mange år siden, da hadde bilen rulla noen hundre tusen, hvem vet, det var kanskje en anelse "tretthetsbrudd" med i bildet også! Det ble løst ved å sette inn de resterende boltene, ta med et par "nye" bolter fra mitt rikholdige lager av deler til Laddis og kjøre til min faste verkstedsforbindelse noen kilometer unna - nei - dette er IKKE et "merkeverksted"!

Vi snakker om et verksted av den gamle sorten, autorisert på alle vis, men såkalt "uavhengig". Der var det som du sier, 5 minutters jobb på hver bolt med borr og grisepikk, inn med de "nye" boltene jeg hadde i lomma, tror pinadø ikke min gode venn Gunnar engang tok betalt for jobben! Dette verkstedet er ennå i drift, samme konsept, men en litt yngre utgave over temaet verkstmester! For å ta det siste først: at mange verksteder i dag heller skifter deler enn å gjøre en forsåvidt enkel reparasjon, har dels med timepriser, dels med kompetanse å gjøre. Det er ingen selvfølge at mekanikerne ved et verksted i dag er like gode på det som egentlig henhører til mekaniker-faget, det har liksom gått litt i glemmeboka. Greit nok, de er helt sikkert gode til å skifte hele moduler, omtrent som legoklosser, og de kan helt sikkert litt om nymotens avansert leamikk, men sånt som å få ut en knekt bolt, eller for den sakens skyld en knekt glødeplugg, kan være utfordrende. Vi ser det samme om en vindusheis eller dørlås, eller en starter eller generator, går i støkker: inn med ny del eller byttedel, å slaglodde festet til en wire som har røket av eller smøre opp, skifte enkle smådeler på en starter? Nada, i dag får du en byttedel, mens "andre", mer spesialsierte verksteder overhaler starteren. Eller som i ditt tilfelle: hele navet byttes fremfor en rask jobb med to enkle verktøy! For ordens skyld: med åra har jeg skaffet meg både grisepikk, luftverktøy og en hel del annet kjekt-å-ha, det er i seg selv nok til å skremme hjulboltene til å oppføre seg fint!

Dessverre måtte Laddisene vike for VW diesel etterhvert som drivstoffprisene steg, men jeg lærte mange nyttige ting av å kjøre Laddis i mange år. Det var jo ekstremt robuste og pålitelige biler, og feiende flotte å lære det grunnleggende på. Gode læremestre underveis, herunder mange gode samtaler med verkstmesteren på mitt lokale verksted, har gitt meg et par gode vaner. Med åra orker vi dessverre ikke å skru så mye sjæl, men litt blir det jo, en av tingene jeg foretrekker å gjøre selv er denne operasjonen med å gå fra sommerdekk til vinterdekk og omvendt selv, det er en fin anledning til å ta en "egensjekk" på bremser og hjuloppheng.

I tillegg til å vaske dekka før jeg setter dem vekk, gir dette meg mulighet til å blåse ut bremsestøv, sjekke bremseklosser og skiver, ta en liten dæsj kobberfett i høla som hjulboltene skal inn i og en ditto dæsj aluminimumsfett på navet. De to sistnevnte tingene høres kanskje ikke så viktige ut, men dersom man IKKE gjør dette, ja da sitter boltene som bare fyttirakkern neste gang, spesielt ved skiftet fra vinterdekk til sommerdekk! Den andre tingen som skjer, er at felgen har en lei tendens til å sette seg mot navet, også dette er en korrosjonsproblematikk. Ja, man klarer alltids å få løsnet ting, alt må for makten vike, en passe lang 2x4 der man roterer felgen mens man dunker hhv legger på kraft løser det meste. Tilsvarende vil et solid hjulkryss med en halvannen meters rørstubb løsne enhver hjulbolt. Men igjen, risikoen er absolutt tilstede for å dra bolten tvert av. Etter at jeg for noen tiår siden begynte å bruke kobberpasta hhv aluminimumspasta har jeg aldri mer opplevd at det være seg boltene eller felgen sitter bjønn, det går som smør, hver gang!

Det skal tilføyes at jeg bruker yrkesgodkjent luftverktøy, når jeg trekker TIL boltene bruker jeg ALLTID momentstang, IKKE kraftpipe! Og ja, jeg stoler ikke fullt og helt på luftverktøy, så jeg går over alle boltene med hjulkrøss (alltid et KVALITETSKRØSS, ikke Mikke Mus sorten!) eller tilsvarende, dvs KORT vektstang og det jeg kaller "fingerspissfølelse". Når man har gjort ting et par ganger, lærer man seg jo dette med å tilpasse kraften man legger på en gitt bolt: med hjulbolter vil en normalt sterk mann komme langt med å feste grepet på hjulkorset sånn at man har HELE PIPA på den aksen man holder i på UTSIDEN av hånden. Tilsvarende med f.ex Biltemas hjulpiper med denne "armen" som kan trekkes ut: her bruker man enten verktøyet UTEN å trekke ut armen, eller man bruker SVÆRT LITE KRAFT om man trekker ut armen. Det skal IKKE skrike i gjengene når man TREKKER TIL bolten - da har man dradd altfor hart til!

Man trekker rett og slett til med sånn omtrent KORREKT moment. Dvs at man bruker VERKTYØY SOM GIR RETT MOMENT til første steg - og når man trekker til - ja da bruker man ikke MER KRAFT.

THE BOTTOM LINE er at DITT PROBLEM nok har oppstått fordi de som bytte hjul for deg har trukket itl med for høyt moment, det skal jo gå kjapt for seg på verkstedene i dag må vite, og de har heller ikke engang tenkt TANKEN på en liten dæsj fett i høla! Med bolter som kanhende er produsert i litt for hardt stål setter seg, ja da er det en liten katastrofe som venter på å skje når du står der hjemme! Når det er sagt: disse boltene kunne like gjerne knekt med luftverktøy, det var altså ikke noe DU gjorde feil. Sånt skjer, over har du fått oppskriften på hvordan du kan unngå dette i fremtiden. Ja, det finnes faktisk verksteder som gjør ting på denne måten, men det blir færre og færre av dem, det tar jo opptil et minutt ekstra pr hjul! Med 58 års erfaring nærmer du deg vel en alder der det ikke er riktig like mye drivkraft til å gjøre dette sjæl lenger, mitt råd er å finne noen som gidder å hive på litt fett, og ellers bygge en god kunderelasjon til de som gjør jobben. Dette med gode relasjoner er ubetalelig, dessverre er også det på vei ut i dag.

Og ja, bare så det er sagt, om jeg hadde opplevd at en hel serie med bolter knakk på dette viset, ville jeg uten å nøle bytta samtlige. Koster ikke allverden og gir deg en potensiell problemstilling mindre i i åra som kommer, lykke til videre!

Antall visninger