Revisjonshistorikk [tilbake]

Slik jeg forstår deg, har NAF avdekket et problem med automatkassa på din Nissan XTrail. Dette har du fått dekket på garanti. Dernest skrive du at det er en feil med et kamera som er en del av Nissans ProPilot system. Denne feilen oppdaget verken du eller NAF før garantien var ute, med den konsekvensen at du måtte betale utbedringen av feilen selv.

AT NAF ikke oppdager dette, er uheldig, men egentlig ikke uventet, en garanti-kontroll blir som andre NAF-kontroller gjennomført etter en fast prosedyre, der man i store trekk har prioritert ting som vanligvis kan gi problemer. Å avdekke en feil på et eller flere støttesystemer, er ingen enkel sak: det krever enten at man har et testoppsett ved verkstedet som kan avdekke funksjonsefeil, eller har mulighet for å bruke tid på en grundig prøvekjøring. Siden NAF utfører slike kontroller på alle typer biler, vil det være vanskelig å gjennomføre dette, både praktisk sett og i forhold til tiden man har til disposjon ved en garantiutsløpstest. Ja, man kunne endelig kontrollert absolutt alt, men her vil man normalt sett begrense kontrollen til å se at systemet lar seg slå på, og at det ikke kommer noen feilmeldinger eller andre indikasjoner på feil. Om man skulle gjort noe mer enn dette, ja da ville tidsbruken raskt blitt vesentlig større, med derav følgende dyrere kontroll.

Derfor har man altså lagt et kompromiss. Ja, du kan endelig ta dette opp med NAF, man prøver hele tiden å bli bedre og setter pris på alle innspill fra kundene, men om du vil ha en positiv respons tilbake, vil jeg anbefale at du er like høflig og korrekt som du pleier å være med gode venner, da vil man ta deg alvorlig, da vil man kanhende gjøre en bedre jobb for deg neste gang.

Mhp Nissan er det sånn at merkeforhandlere og importøreren vel ikke er verken bedre eller dårligere enn andre, man gir en 5-års garanti, og har du ikke reklamert innenfor disse 5 åra, ja da er det svært sjelden at man kommer noen vei. Jeg er enig i at man kunne vært litt greie, og jeg er helt enig i at det er uheldig at du opplever kundemotakeren som arrogant, enda mindre heldig er det at man tydeligvis går i forsvar og ikke gir deg det svaret du fortjener. Min mening er at i en kunderelasjon skal begge parter bestrebe seg på å holde en høflig og positiv tone, og ha en god kommunkasjon. Det er jo sånn det pleier å være, men jeg opplever det som om det spesielt de siste åra har blitt mer og mer fokus på å tjene mest mulig penger, dette med å ha "fornøyde kunder" som en del av målsettingen, har kommet i bakgrunnen hos mange.

Jeg synes det du har opplevd, er veldig leit. Samtidig ser jeg at du - med rette - mer mer enn bare litt iriritert. Det ville jeg også vært, men i ditt sted ville jeg nok forsøkt å la en god venn lese mellom det jeg skrev før jeg sendte det. Dette er ikke ment som kritikk av deg, jeg har ikke sett det du skriver, men jeg har selv vært fly forbannet mange ganger opp gjennom livet. Det er da det er lurt å lese gjennom ting man har skrevet før man sender det, gjerne få hjelp av en god venn også.

Om saken nå er opp og avgjort, ville jeg også lagt det bak meg og gått videre. Det er så enkelt som at dersom det dreier seg om et begrenset beløp, har du neppe noe å hente på å bruke mer tid på å klage. Det du bør gjøre, er imidlertid å lære av det som skjedde. Jeg tenker at du, som de fleste av oss, ikke helt har forstått hvordan dette "propilot" greiene fungerer. Da må man enten sette seg ned og finne ut av det, gjerne lese litt i instruksjonsboka, eller oppsøke de som har solgt deg bilen og be om hjelp til å finne ut av det. Jeg tenker jo at SELGEREN burde gjort dette om du hadde spurt når bilen var ny! Vi har jo alle opplevd akkurat dete, men jeg har vært heldig, på min bil var det enkelt å finne ut av både adaptiv cruisekontroll og filholder (som jo er omtrent det Nissans Propilot gjør) og ikke minst, det har fungert uten problemer hele tiden!

Så heldig var altså ikke du, men jeg håper det fungerer nå. Husk at du har garanti på reparasjonen som du har betalt for også, iallefall en stund! Lær deg å bruke systemet, bruk det når du føler at det kan være til nytte, da vil du også fange opp evetnuelle feil og problemer raskere. Lykke til!

Antall visninger