Revisjonshistorikk [tilbake]

Begge er forsåvidt greie biler, men Octavia er ørlite grann mindre, og er litt enklere å ha med å gjøre. Bla er det unødig kronglete å skifte lyspærer på enkelte varianter over temaet Passat. For å ha et "greiest mulig" bilhold med mest (og best) mulig bil for et begrenset budsjett, ville jeg nok også gått for en av de mindre populære motorene: dvs 1.6 TDi eller 1.9 TDI med 110 hk,. Husker ikke i farta om 110 hk versjonen var 1.9 eller 2.0 her, det avhenger litt av årgang osv.. Men for å gjøre en lang utredning kort: biler med moderat ytelse er ikke spesielt populære i bruktmarkedet. Derved får du en bil som er nyere, eventuelt også med moderat kjørelengde, for en grei pris.

Ellers er det jo sånn at en annen måte å få en mest mulig ny bil på, er å kjøpe en bil som er kjørt noen hundre tusen. Tenk på kjørelengden som et tall, det betyr egentlig ikke allverden, det som er mye viktigere er bilens faktiske stand, underforstått hvordan tidligere eier(e) har tatt vare på den. Det gir også seg selv at mer enn tre eiere og chip-tuning er en show-stopper, da går du videre.

1.6 TDI er ikke spesielt sprek ålright, og du må regne med å gire en del. Jeg pleier å si at DSG er obligatorisk, men for deg som ønsker en bil som holder en stund, vil jeg si velg manuell kasse om du virkelig ser for deg å kjøre bilen lenge og lenger enn langt! Og finner du en grei bil med 1.9 TDI / 110 hk - i Passat er det bla en blue-motion versjjon som har denne motoren - løp og kjøp! Da får du mer moment samtidig som du får en grei pris. Enda en måte å få mer bil for pengene på, er å velge sedan, men som du vet, i Norge er sedan sjelderne enn gullegg! Jeg har selv hatt en Passat B5 sedan, det var en ex-taxi....rulla snaue 500.000 før den ble smadret av en traffikal idiot. Aldri noe tull med den bilen, ja, den hadde multilink forstilling, men når de første, ræva-ræva delene som faktisk ble levert av en NORSK underleverandør var bytta ut, holdt linkarmene 200-250.000 om man bare passet litt på å bytte ut de som var mest utsatt FØRST. Nyere Passat, mest aktuelt for deg er B6, har en konvensjonell forstilling.

Om du velger Octavia eller Passat, er på mange vis en smakssak. Passat er et hakk større, et hakk mer komfortabel, mens Octavia er som en forvokst Golf. Du får en et til to år nyere bil om du velger Octavia, firehjulstrekk er også innenfor rekkevidde. DENNE ville jeg f.ex ikke vært redd for å kjøpe: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210701947

Men som du ser: det er flust å velge i: https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.808.1355&pricefrom=65000&priceto=75000&sort=PUBLISHED_DESC

Også med Passsat er det nok å velge i, men det er altså en noe tyngre, noe større bil: https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.817.1437&pricefrom=65000&priceto=75000&sort=PUBLISHED_DESC

Og nei, 200.000 km er ikke noe å ha angst for her, heller 200.000 "ærlige" kilometer enn en bil med mistenkelig lav kjørelengde der "noen" har tuklet bittelitt med en pc! Kan ikke gjentas for ofte, det tar mindre enn 30 sekunder å trylle vekk noen hundre tusen kilometer. Derfor sjekker man det man kan og litt til, i tillegg spanderer man de 1500 en 60-punkter NAF-test koster for medlemmer (med eller uten veihjelp), også for en 70.000 kroners bil, når man finner en tilsynelatende god bil. Og husk: NAF-test FØRST - deretter kan du vurdere om du vil gå videre og undertegne kjøpekontrakten. Alltid mye lettere å diskutere eventuelle skjulte feil og mangler som avdekkes FØR man har kjøpt en bil!

Og nei, jeg ville ikke vært redd for å kjøpt en bil med DSG-kasse heller, men for meg, som i tidligere tider har kjørt bilene mine lenger enn langt, er automatkasse en ting ekstra som kan gå i støkker. Sånn er det bare, selv om kassene er aldri så gode. VAG har også i perioder hatt et aldri så lite problem med dobbeltmassesvinghjulet, det er greit nok å skifte, men om du ikke kan gjøre det sjæl koster det litt. Cluet om du IKKE kan skru sjæl, er uavhengige, autoriserte verksteder. Merkeverksted er liksom for de som har vinni i Lotto etterhvert, timeprisene er litt for heftige blitt!

NØKKELEN TIL ET LANGT OG LYKKELIG BILHOLD med det være seg Octavia eller Passat, er først og fremst å velge en bil med dieselmotor. 1.6 hhv 2.0 benziner kan være et alternativ, men de er relativt sjeldne, fære biler å velge i. For oss som kjøre litt mer eller bor på landet, alt ettersom, er diesel kongen på haugen. Ellers er RUST den største trusselen for alle biler, spesielt biler som er produsert etter år 2000. Når Møller hevder at rustbeskyttelsen fra fabrikk er "god nok", selv den dag i dag, er det en påstand som ligger nær opp til blank løgn. Ja, det gjelder flere fabrikanter, men VAG er altså blant bilene som IKKE blir understellsbehandlet av importøren når de kommer til Norge. Derfor må du være EKSTREMT på vakt mot rust, derfor er også NAF-test en VELDIG god og fornuftig investering! Noen biler er understellsbehandlet, men dessverre er det mange som gir beng i etterbehandling - typisk annethvert til tredjehvert år. Om du finner en god bil: sørg for understellsbehandling med løpende ettervbehandling - hos en ANERKJENT leverandør! Det er alfa og omega om du planlegger å ha et godt samliv med bilen din i mange år fremover.

Dernest: SERVICE og VEDLIKEHOLD. Jevnlig service trenger ikke koste skjorta, om du er litt kyndig kan du strengt tatt gjøre det meste selv på både Octiava og Passat. Men oversitt ALDRI serviceintervallene, herunder er oljeskift MED FILTERBYTTE - ALLTID FILTERBYTTE ved oljeskift - hver 15.000 km VELDIG viktig for motorens og turboens indre liv. Om du ser på en sprengskisse av en TDI-motor, skjønner du veldig kjapt hvorfor! Ellers: om du har Haldex hhv DSG: oljeskift hver 60.000 km. Registtereim skal du også passe på, og når du er ute og ser på biler: pass på at du ikke blir sittende med en bil med nært forestående "stor service" - dvs hele gullrekka med "dyre" ting som må gjøres i løpet av første måneden! Likeledes passer du på at du ikke får en bil med nærmest blankslitte dekk: to sett dekk koster jo en del....på en bil til 70.000 blir det en relativt høy kostnad....er begge dekksetta slitt....skal dette reflekteres i prisen!

Vær også obs på STØTDEMPERE: mange kjører med dårlige støtdempere i år ut og år inn, dvs at det ikke er uvanlig at biler med 200' på kiloemtertelleren har utslitte støtdempere. Koster egentlig ikke veldig mye å skifte dem, men 10-12.000 må du regne med - igjen: NAF-test!

THE BOTTOM LINE er likevel at du finner knapt nok greiere biler enn VW og Skoda på markedet i dag. Mange skryter Toyota opp i skyene, men faktum er at jeg har kjørt mine VW lenger, både i år og kilometer, enn mine venner med f.ex Toyota Avensis har gjort. Mye av det kommer selvfølgelig av at jeg opp gjennom åra har hatt et kjøremønster med mye langkjøring, i tillegg er jeg pedandisk opptatt av å passe på bilene mine, men alt i alt: de to bilene du har sett deg ut, er begge et godt valg om du bare undersøker litt - og er litt bevisst på bla dette med motorvalget osv: det som gjelder, er å få mest mulig ny bil i best mulig stand for pengene! Lykke til!

Antall visninger