Revisjonshistorikk [tilbake]

Ikke et vondt ord om de som velger en fornuftig elbil og sparer noen kroner enn så lenge! Synd og skam at Kamerat Helmar ikke bor i nabolaget, da kunne vi tatt en vørterøll i vårsola! Vørterøll, fordi jeg er for gjerrig til å betale avgiften på "ordenlig" øll! Og ja, fra et personlig ståsted kunne jeg tenkt meg et forbud mot elbiler over to tonn, eventuelt et heftig avgiftspåslag som ble øremerket ladeinfrastruktur for "de andre"! Så nei, jeg har ingen ting i mot "de andre" her!

Men greit nok, la oss se litt nærmere på denne ene kostnadsbærereren: vår alles kjøre STRØMMEN! Jeg er over gjennomsnitttet glad i strøm, se bare på hvor mye vi får igjen for en kilowatt strøm i husene våre, deilig varmt vann, trivelige temperatuer og sådant mer! Og ser vi hen til elbiler, vi får jo flerfoldige meter med fremdrift pr krone der også!

Så langt, alt vel! Men om vi putter fingeren litt i jorda: også elbil koster å eie og bruke i Norge. Og nei, det er ikke billigere å kjøre elbil om man fyller langs veien - ref elbilforeningen :-) Vel kan det hende vår gode venninne Bu legger på litt for kjente, men eksemplet over gjenspeiler at selv med et GUNSTIG ladetilbud og en fornuftig elbil med gunstige forbrukstall, ja så matcher prisen pr mil et dieselforbruk på 0.4 liter på mila! Gitt like gunstige premisser, er det altså en match! Det kan man selvfølgelig mene mye om, det som er litt dumt er at Norge er et land med relativt lave gjennomsnittstremperaturer, hadde nær sagt både sommer og vinter! Legg til at vi liker å vaske oss, vi liker å ha lys i husene våre, vi har gatelys i søkk og kav, i det hele tatt, folk flest bruker egentlig vanvittig mye strøm sammenlignet med hvermannsen i et hvilket som helst EU-land!

Og som med diesel og benzin...avgiftsandelen er der uansett, nettleie, forbruksavgift, mva og hva nå politikerne velger å kalle de forskjellige påslagene som alle har en ting til felles: de skal dekke inn kostnadene ved å drifte nettet, de skal dekke inn en sårt tiltrengt oppgradering av nettet og ikke minst, disse avgitene skal sikre inntekter til en statskasse som i disse tider har fått en skikkelig bulk etter pandeminen. Sånn er det bare, og regninga for alle disse mer eller mindre gode formålene, den får vi, enten vi vil eller ikke! Så nei, det er desverre ikke hypotetisk, vi står midt oppe i det med begge beina! Akkurat dette med oppgradering av nettet er forresten litt spesielt: i Norge valgte politikerne en gang i tidenes litt ut på dagen å bygge ut et IT-nett, fremfor TN-nett. Ja, man sparer litt kobber, men når strømforbruket går opp....opp....opp...og allemannalle skal ha en induksjonsovn, vamrekabler opp og i mente og ikke minst, en elbil eller tre som bare MÅ stå på lading fra man kommer hjem fra jobb til dagen derpå, ja da er TN-nett et vesentlig bedre og mer robust alternativ. Rett nok strides de lærde om hva det vil koste å "elektrifisere" landet, husk at det også ligger en oppgradernig av høyspent-griden i dette, men bare i første fase - som nok kommer til å ta både 10 og 20 år - snakker vi om et betydelig to-siffret antall milliarder. Ja, det er faktisk de som har ymtet på en kostnadsramme med et tre-siffret antall milliarder om politikernes vyer for elektrifisering skal kunne realiseres! Dette må altså i stor grad tas inn over nettleia, det hjelper altså lite om "råprisen" for strøm er så og så lav, dyrt blir det uansett!

Legg til konsekvensene av ACER og disse fantastiske gampe-kablene ned mot kontinentent....vooops...regninga for kablene må OGSÅ dekkes inn av, hvilken bombe,, NORSKE STRØMKUNDER over nettleia! Vi får altså aller nådigst lov til å være med på å betale kabler som i realiteten vil drive strømprisen - her råprisen for strømmen før avgifter - like lukt til himmels! Og ACER? Det snakkes så vakkert om "medbestemmelse" for Norge og ditt og datt, men senest i går kunne vi lese at Tyskland "glemte" å invitere Norge med på et viktig møte! Hvorfor blir vi ikke forundret :-) ? Hadde det enda vært en hypotetisk fremtid! Men nei, det er her og nå.

Ellers er det jo sånn at vi har fleksibel hukommelse. Men når vi tenker etter, husker vi alle hvordan politikerne sukret økte avgifter for bensinbiler og ikke riktig like stor avgiftsøkning for dieselbiler for noen få år siden. Jolly fine, alle sprang mann av huse og kjøpte seg dieselbil - "for miljøets skyld". Men hvor lenge var Adam i Paradis? Nesten umerkelig snek man inn den ene avgiftsforhøyelsen etter den andre, litt her, litt der, og hvilken overraskelse, vi ligger på verdenstoppen når det gjelder bompenger! Er det virkelig noen som går rundt og innbiller seg at det totale avgiftstrykket for dette med å kunne eie sin egen bil og attpå til bruke den, skal NED i årene fremover? Det er enkel matematikk dette her: det er politisk vedtatt at statens inntekter skal opprettholdes, og i bunnen ligger første hovedsetning for flinke guttebasser og jentunger på stortinget: DET SKAL KOSTE DYRT Å EIE OG BRUKE BIL I NORGE! Når elbilandelen når en gitt grense....sagt på en annen måte: når summen av tapte avgiftsinntekter når politikernes smertegnense....hva skjer da tro?

Gjett en gang! Det er IKKE premie for å gjette svaret her! Jeg spår at det på et tidspunkt vil komme en skikkelig avgiftsmell på elbiler, gjerne "for miljøets skyld"! Faktum er jo at elbiler slett ikke er spesielt miljøvennlige, rett nok får vi en lokal reduksjon i utslipp, men sett i den store sammenhengen er og blir elbiler en del av forbrukspiralen...som igjen genererer utslipp og ressursbruk i et omfang som definitivt ikke er "bærekraftig". Legg til at trafikale problemer i det vi kaller "storbyer" i Norge på ingen måte blir MINDRE av at allemannalle transporterer seg selv og matpakka til og fra jobb i en elbil kontra en dieselbil! Vi må fortsatt ha veier, vi vil fortsatt ha køer, og nei, jeg tror faktisk IKKE at norske politikere ser skrifta på veggen og gjør noe for å få opp kollektivandelen med det aller første! Det er så enkelt som at KOLLEKTIVREISER ikke i samme grad kan AVGIFTSBELEGGES!

The Bottom Line er at elbil aldri noensinne kommer til å bli en "free lunch"! Men, noe kynisk sett, diesel er en så samfunnskritisk energibærer at det vil være vanskelig å avgiftsbellge den hsinides enhver fornuft. Det vi alle skal være på vakt mot, er tanker om GPS-BASERT VEIBRUKSAVGIFT. Dette er politikernes våte drøm, og den som leser mellom linjene vil mer enn ane at her ligger det en massiv SIKLING etter NYE KREATIVE AVGIFTER og MASSIVE AVGIFTSØKNINGER i kortene!

VIKTIG Å HA I BAKHODET FØR VALGET TIL HØSTEN, stikkord: stem IKKE på miljøpartiene!

Antall visninger