Revisjonshistorikk [tilbake]

Om det ikke har skjedd små eller store katastrofer med det være seg motoren eller annen leamikk som befinner seg i motorrommet på de 6-7 åra bilen har vært på veien, ville jeg ikke brukt penger på en slik plate. Ja, det kan dempe vannsprut mv, men normalt sett er ikke dette et problem, du skal kjøre gjennom en ganske så dyp dam i akkurat rett hastighet for at spruten skal stå rett opp i motorrommet. Jeg tenker at om du møter en sånn dam på din vei, ja da har du andre og større problemer å forholde deg til! Dog, en fordel kan et slikt deksel innebære: det kan bidra til at det blir mindre "drag" under bilen - altså mindre luftmotstand, kanhende også mindre støy. Det betinger imldertid at de som har designet denne plata, har tenkt litt. Se litt på utformingen, se litt på hvordan den festes: vil den bidra til å gjøre bilen din mer "slick" under, kan det være en god ting.

Mhp underspyling er ikke trøkket så stort at dette er et problem, det er IKKE så høyt trykk og en slik retning på dysene at panseret løfter seg og gir deg "motorvask" samtidig. Mhp åpne reimer: disse ligger sannsynligvis relativt langt fremme. Der er de ikke riktlig like utsatt, unntaket er om du har f.ex en tverrstilt motor, eventuelt en servopumpe som ligger langt nede på siden av motoren, slik vi fant på f.ex VW Jetta rundt 1990. På vår Jetta hadde vi også en spansk-montert AC-enhet, der lå kilehjulene og reimene ufyselig langt nede og litt lenger fremme enn de burde gjøre. PÅ den spanske versjonen av bilen, som dette jo var, fantes det ingen beskyttelse, på den norske versjonen var det et lite gitter som beskyttet servopumpa. Vi lånte et deksel og prøvde det på, men med en prislapp på dengang 3500 spenn? Det var det ikke verdt, jeg resonnerte som så, at dersom en kampestein skulle greie å ta rotta på servopumpa, ville det smadre både dekselet og pumpa. Vann var ikke noe problem, verken for servoreima eller AC-reima. Om du ser under din bil, tipper jeg at det er atskillig bedre enn det var på vår gamle Jetta :-)

Jeg har forøvrig opp gjennom åra hatt flest biler uten slike plater, men på et tidspunkt begynte bilfabrikantene å sette på slike plater i søkk og kav. Ut over eventuelle fordeler, er det jo en stor bakdel, spesielt om det er fomlete å få av plata: den blokkerer (ofte) for oljetappeskruen! På bla Passat B5 er det mer jobb å få av denne hersens plata enn å skifte olje og filter! Men å TA AV en plate er himmla dumt, min plata ramla av ved en anledning, da oppdaget jeg dette med STØY, det bråka plutselig som det reneste JETFLYET! Så jo, det kan definitivt være en god ting, selv om dette med beskyttelse er en bop-bop, på nevnte Passat hadde den iallefall ingen funksjon i så måte. Løsningen på tappeskrue-problematikken var forøvrig enkel: skjære et akkurat passe stort høl der tappeskruen befinner seg, voila, så var alt så meget bedre! Jeg bytta forøvrig den originale plata med en uoriginal plate etter noen hundre tusen kilometer, samtidig modifiserte jeg festene sånn at klips ble erstattet med skruer....myyyyyyyyyyyye mer stabilt og enklere å ta av og på plata.

The Bottom Line er at den plata du nevner sannsynligvis er ganske grei sånn. Les beskrivelsen nøye, ta eventuelt en telefon og hør hvilke fordeler du kan oppnå. En atskillig viktigere ting med Peugeout, er å sørge for ETTERBEHANDLING! Ja, Peugeout blir understellsbehandlet av den norske importøren når de kommer til landet, men godstoffet tørker inn med åra, typisk bør du sørge for etterbehandling annethvert til tredjehvert år, alt ettersom hvor og hvor mye du kjører. Har du etterbehandlet bilen din, jolly fine, er det ikke gjort, bestill tid hos en understellsbehandler som har vært i bransjen noen år og kan sine ting. Da kan du jo eventuelt få montert dette dekselet samtidig.

Antall visninger