Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, 200.000 er jo LITT penger da....og selv om kjørelengden i seg selv ikke er avskrekkende...13 år på veien og en relativt tung bil tilsier at her er en grundig sjekk på sin plass, mao en full NAF-test FØR - FØR - FØR du i det hele tatt TENKER tanken på å undertegne kjøpekontrakt Og nei, en "tilstandsrapport" er sjelden "like god"! Det gir deg iallefall en viss grad av forutsigbarhet det første året. Nei, det er ingen dårlg bil, men den er stor og tung, og sjelden er vel setningen "det koster å være kar" mer passende enn når det gjelder dette med biler i denne sjangeren! Hjuloppheng, bremser, kraftoverføring, alt slites, og bare en sånn filleting som dekka til en sånn bil svelger lett en grei månedslønn for mange. Legg til at dette IKKE er en bil som er det vi kan kalle "drivstoff-gjerrig", så får du ganske solid påplussing på månedsbudsjettet!

Når jeg sjekker litt på "reliability", fremstår det som om om motoren er grei, likeså girkassa, men det jeg finner av "reliability rating" antyder at Chevrolet er hakket bedre, uten at det er noen dramatiske forskjeller. Det du skal være klar over er absolutt alt som har med amerikansk bil i Norge å gjøre, har sin pris. Om du ikke skaffer deg deler fra f.ex USA og er en habil garasjemekaniker, har moroa sin pris.

The Bottom Line er at jeg tenker du ikke har altfor mye erfaring med amerikanske biler når du undrer på om dette er et godt kjøp. Mitt råd er at du setter deg ned og tenker grundig gjennom hvorfor du egentlig tenker på å kjøpe en sånn bil. Ja, isolert sett får du "mye bil" for pengene, det er jo mange tonn med noe som minner om luksus dette her, svær motor og everything! Om du har behov for å trekke tunge lass (husk å sjekke tillhengervekta før kjøp, hender det er overraskelser her med amerikanske biler!) eller kjører mye på veier der du trenger bakkeklaring og har et tonn med verktøy inne i bilen, ja da kan det være et alternativ! Om du skal ha bilen som "yrkesbil", er det imildertid minst to ting som taler i mot: løpende kostnader og tilgangen på deler. Her kan du utmerket godt bli stående og vente en stund på deler...det er penger tapt for en yrkesbil! Vær også klar over at bilen har så høy egenvekt at du ikke har stort å gå på mhp nyttelast med klasse B førerkort! Fort gjort å glemme...lite vits i med en V-8 og masse plass om du knapt nok kan ta lørdagshandelen med familien i bilen uten å ende opp med overvekt!

Skal du bare ha bilen for at naboen skal ha noe å se på? Vel, om du tjener over gjennomsnittet godt og ikke har for mye gjeld eller familie/barnebidrag, har du kanhende råd til denne moroa! Men som sagt, det koster, mye mer enn man tror når man står og ser på den feiende flotte bilen i selgers lokaler! Her skal man rett og slett ha is i maven og ikke se seg blind på "under 200.000"! Nå er det deg selv som er den største eksperten på dine behov, ditt kjøremønster, din økonomi, det du bør gjøre, ut over å tenke gjennom hvorfor du ser for deg at denne bilen kan være aktuell for deg, er å se litt på hva du ellers får for 200.000. Det er faktisk ganske så mange gode biler der ute, en vanlig "kjedelig" stasjonsvogn med firehjulstrekk er for alle praktiske hensyn et like godt valg om vi snakker privatbil, da får du vesentlig nyere bil for pengene, og du får et mye mer forutsgibart driftsbudsjett, sannsynligvis med driftstkostnader som ligger under det halve.

En annen ting du bør ha i bakhodet, er at dette er en bil som gir virkelig gir ordet "tungsolgt" mening. Se på prisene på tilsvarende biler på finn....greit nok at den bilen du har sett på, fremdeles har en pris og en viss restverdi, men sett i forhold til nypris er verditapet formidabelt. Ja, verditapet flater ut for biler over 10-12 år, men se hen til biler som er litt eldre: når du ser så lave priser som det er på enkelte av disse bilene, ja da er det en grunn til det! Tungsolgt er bare fornavnet! I det hele tatt, her skal du ha is i maven! Lykke til!

Antall visninger