Revisjonshistorikk [tilbake]

Dette er noe som har gått i bilbransjen en stund: man har fjernet det aller meste som har med service, intervaller og andre relrevante opplysninger fra bilens dokumenter, og behandler dette som om det skulle være en militær hemmelighet når du forsøker å spørre om det! Vi vet begge hvorfor norske importører og merkeforhandlerne driver dette spillet, så det lar vi ligge! Nå har det seg sånn at de fleste uavhengige, autoriserte verksteder har et datasystem der man kan slå opp relevante data for de aller fleste biler, forsåvidt ikke noe nytt, men før hadde man en ringperm i hylla med en feiende flott side med oversikt over intervaller, oljetyper, filter, mengder osv osv, i dag er det altså bare et tastetrykk unna. å ta en skjermdump eller utskrift fra et slikt system er enkelt, og om du leter litt, finner du nok et verksted som kan være behjelpelige.

Ellers leser jeg noe magisk i ditt opprinnelige innlegg: årstallet "2018". Det betyr at din bil ennå er under garanti. Det er uproblematisk å utføre service ved et hvilket som helst AUTORISERT verksted, stempelet i serviceheftet er verdt akkurat like mye som merkeverkstedets stempel! Det er TO grunnleggende forutsetninger her: service må utføres ifht fabriklantens anbefalinger - i den frie konkurransens navn har altså alle uavhengige verksteder tilgang til dette via ovenfornevnte datasystem, hipp hurra! Et uavhengig verksted har minst for deler: vesentlig lavere timepris og en vesentlig lavere kalkyle for fortjeneste på olje og rekvisita. Nå har jeg aldri eid en Hyundai, men for mine kjære VW har det vist seg at det koster omtrent halvparten å få utført service ved min faste, uavhengige verkstedsforbindelse ifht merkeverkstedet. For løpende vedlikehold, som skifte av glødeplugger, bremseskiver osv er det tilsvarende prisnivå, unntaksvis lavere.

Det som IKKE er fritt frem, er å "ta service" selv. Bare nevner det - garantien forsvinner som dugg for solen i det øyeblikk du oversitter et intervall. Du kan skifte olje så ofte og så mye du bare vil, men er det ikke stempel i serviceheftet, ja da kan du glemme det aller meste av det som har med garanti å gjøre. Det kan bli dyrt, og når vi snakker om en bil som vel ar 7 års nybilgaranti, går det over grensen til å være direkte ufornuftig spør du meg. Ja, kanhende du aldri får bruk for garantien, men det skal ikke mye til før det bokstavelig talt lønner seg å bruke iallefall et uavhengig verksted til å utføre løpende service og vedlikehold - alt som er dokumentert, er gull verdt! Å gjøre ting der hjemme i garasjen er jolly fine og noe av det morsomte jeg vet, men det er en tid for alt! Med en bil som er praktisk talt ny? Da er det EKSTREMT dårlig karma å gjøre ting sjæl i den tro at man "sparer"! Noe helt annet er det selvfølgelig å f.ex foreta en INSPEKSJON av bremser, hjuloppheng osv osv sjæl når man legger om til sommerdekk (hvis det blir sommer i Tromsø :-)) eller peile olje, etterfylle frostvæske osv osv, men igjen: MAN MÅ HA STEMPELET FOR UTFØRT ARBEID for ALT som har med "service" å gjøre!

Og nei, det vil ikke bety stort for bilens verditap når du selger den om servicen er utført ved et merkeverksted eller ved et uavhengig verksted - kanhende om du bytter inn hos Hyundai - men ellers vil det ikke bety stort. Men du og du - om du står der og stammer frem "jaaaaamen...jeg har gjort det selv" - ja da vil du oppleve at innbytteprisen faller som et blylodd! Og i privatmarkedet? Jeg ville kanhende stolt på deg om jeg hadde kjent deg. Men om jeg hadde vært en potensiell kjøper av bilen din og IKKE kjente deg? Da ville jeg ikke engang tenkt tanken på å kjøpe den.

Som sagt...du kan nok få tak i alt du pnsker av data, mitt stalltips er å etablere et kundeforhold til et uavhengg verksted, jobb litt med ralasjonen, er det folk som kan sine ting og leverer det som gjør deg fornøyd, ja da tar du vare på dem og bruker dem fremover! Under veis spør du fint om de kan hjelpe deg med en utskrift av bilens servicedata sånn at du kan følge litt med selv, voila, så blir alle fornøyde! Om du beholder bilen ut over garantiden, da kan du gå berserk i garasjen og ta alt du bare måtte ønske av service og vedlikehold selv! Ellers finnes det nok bøker ala Haynes for din bil også, sjekk på nett, gjerne i retning UK...der har man mye kjekt av slik lutteratur, tilsvarende i Tyskland! Ja, du må kunne lese engelsk eller tysk sånn nogenlunde, men det er jo halve moroa!

For min del har jeg alltid skaffet meg slike bøker til mine biler, det er en god investering uansett, si at du må plukke opp en vindusheis, med sprengskisser går det så meget lettere! Jeg har ellers ennå en servicebok som fulgte med min fars Moskwitch i 1958, den er tykk som et ny-testamente og inneholder absolutt alt som er verdt å vite om bilen! I tillegg beskrives aktuelle reparasjoner osv i detalj, forstillingsjustering gjøres f.ex vha to nogenlunde rette planker :-) Nå er jo akkurat den boka på russisk, litt krevende kan du si, men jeg har tilsvarende "owners manual" for Lada i samlingen, fra slutten av 70-tallet: engelskspråklig, ikke riktig like tykk som forannevnte, men med bla anbefalinger om hvilke oljer osv man skal benytte for alt fra arktisk klima til subtropiske strøk, dvs fra Sibir til Cuba! Helt fantastisk, men min nåværende, feiende flotte tyske bil? Der står det pinadø ikke engang hvor mye MOTOROLJE som skal fylles på, og ikke ET ORD om hvilken spesifikasjon olja må overholde! Helt utrolig, så ja, jeg er HELT ENIG MED DEG! Men husk dette med GARANTIEN - det er det MAGISKE ORDET her! Lykke til!

Antall visninger