Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, en 2014 modell S har har 7 år på veien and counting. Det betyr at alt som heter garantier er long gone, eller på vei bort-vekk. Batteripakka er en av de tingene som IKKE har evig liv, uansett hva elbilfansen (og selger) måtte hive ut av udokumenterte påstander. Batteripakka koster typisk i trakten av 4-500.000 for denne bilen, nøkternt realistisk sett kan du være rimelig sikker på at mer enn halve livsløpet for batteripakka er et tilbakelagt stadium, det samme gjelder bilen. Om vi er litt snille og sier at vi er (nesten) sikre på at batteripakka vil gjøre nytta i 5 år til, sitter du igjen med at bilen koster deg 40.000 i året de neste 5 årene i direkte verditap. For, når batterikapasiteten begynner å dale, da er markedets interesse for bilen nær 0. Nå sier du ikke noe om hvilken variant over temaet "Model S" dette er, men med en restverdi på 200.000 etter 7 år med en normalt sett ikke spesielt avskrekkende kjørelengde, snakker vi nok om et betydelig verditap pr år her...Model S er jo ikke noen billig bil som ny, selv om den er subsidiert over en lav sko.

Ja, tidligere eier(e) tar nok mesteparten av verditapet, men du sitter uansett igjen med en betydelig risiko for å sitte igjen med en nedskrivning på minimum 40.000 i året på denne bilen. Legg til at det en blytung bil, med påstått "fantasisk" ytelse. Begge deler gjør noe med slitasje på hjuloppheng og bremser, legg til diverse duppeditter som står i kø etter å gå i støkker - så nei, det er IKKE noen "free lunch" å kjøpe en eldre "premium" bil! Nå er vel strengt tatt ikke Tesla veldig "premium" om vi skal være helt ærlige, men det som er sikkert, er at her kan du få "premium" vedlikeholdsbudsjett i årene fremover. Bare nye dekk er nok til å blåse langt forbi hva det koster med service og vedlikehold på en mer fornuftig, passe stor elbil!

Om du stikker fingeren i jorda: hva er det Model S har som gjør at den peker seg ut som en bil som passer "bedre" for deg enn andre elbiler? Rett nok er det sikkert moro for noen å oppleve at "naboen" får hakeslepp, men det er IKKE naboen eller "de andre" som betaler moroa for deg! Ei heller er det andre enn DEG som sitter igjen med moroa om bilen blir stående fordi Tesla ikke kan levere verken verkstedstjenester eller deler....akkurat dette har vært et problem for Tesla Norge siden tidenes litt ut på dagen, og er det fortsatt. Og nei, det er IKKE bedre for en ELDRE model S!

Med en hvilken som helst nyere elbil får du et greit og forutsigbart service- og vedlikeholdsbudsjett, enn si at du kan sove godt om natta i mange år fremover! Ja, det har sin pris, det er ikke noen "free lunch" her heller, men du får et verditap i trakten av si 70.000 i året, give or take. Du kan være heldigere, men nettopp dette med batteripakkas levetid bidrar til at markedet er en smule skeptiske. Legg til konsekvensene om det skulle komme ny batteriteknologi som ved et trylleslag gjør alle dagens elbiler umoderne over natta....det vil uvegerlig gjøre noe med verdien.

Det er dette som gjør at nedskrinving på elbiler tenderer til å være relativt høye. Jeg tenker imidlertid at det går opp i opp, med en konvensjonell bil vil du kanhende ha et noe lavere verditap over tid, men du vil også ha noe høyere utgifter til service, vedlikehold og ikke minst, bompenger.

Sagt i klartekst: om du er så heldig at en elbil kan fylle ditt bilbehov, uten at du må endre kjøremønsteret veldig, er det egentlig helt greit. Om du kjøper en ny elbil i dag og beholder den i si 10 år, er min tese at det vil koste deg omtrent like mye som å eie en diesel eller bensinbil over samme tidsrommet og samme kjørelengde. Om du har mulighet for hjemmelading og kan dekke strømforbruket for si 90 % av din kjøring vha hjemmeladeren, ja da kan du faktisk spare noen tusenlapper i året på elbil, hipp hura! Men igjen: det er en utbredt misforståelse at moroa ikke koster noe som helst! Og det som ellers, jo større og tyngre bilen er, jo dyrere blir moroa!

The Bottom Line er at jeg nok ville gått for nytt om jeg hadde forvillet meg inn i markedet for elbil, kanhende nesten-nytt, dvs en to-tre år gammel bil. Nøkkelordet som tilsier nytt eller mest mulig nytt, er sterkt knyttet til momentene jeg nevner innedningsvis: batteripakke, levetid og garanti. Legg til at du kan gjøre mye for batteripakkas levetid ved å lade på riktig måte: sjekk Teknisk Ukeblad på nett...der finner du mange gode tips for akkurat dette. Generelt er f.ex hurtiglading noe herk for alle batterier....og du bør holde batterikapasiteten innador 20 og 80 %. Men les og bli klok i TU, om du kjøper en ny elbil i dag og tar godt vare på den, kan du ha mye glede av den i mange år fremover, til en totalt sett helt grei kostnad! Nøkkelen til et rimelig bilhold er forøvrig å redusere overgangskostnaden ved å bytte bil....man bør mao ikke bytte bil for ofte. Hvor ofte som er "riktig" vil variere, det må du finne ut av selv, der er det dine preferanser og din pengepung som sier hva som rett for deg.

Men jnår vi er inne på dette med tidspunktet for å bytte: jeg vil tippe at det er mer enn en grunn til at den Teslaen du nevner, ligger for salg. Om det er generell slitasje over hele fjæla eller andre forhold, er ikke godt å si, men å overta en potensiell utgiftsbombe er aldri smart! Vi kan konkludere med at du får ingenting "ekstra" ved å kjøpe en halvgått Tesla, og nei, du sparer heller ikke noe på dette, det kan fort bli VELDIG dyr moro! Kjøp nytt eller nesten nytt, men hold følelsene i tømme, ikke lån mer enn du har råd til! Lykke til!

Antall visninger