Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg ville vel beholdt en av de to bilene du allerede har. Ja, begge er nok litt i trangeste laget med et par barneseter, på den annen side sett: jentungen vår har Toyota Prius og får trøkkt inn tre barneseter bak. Rett nok litt utfordrende, men det går helt utmerket! Selv kjørte jeg Laddis i småbarns-epoken, det gikk helt greit det også. Forstår ikke helt hva som går av ungdommen nå til dags, man MÅ BARE ha "stor plass", koste hva det kose vil!

Elbilen vil du tape relativt mye på, fordelen er at du får ned månedlige utgifter om den er kjøpt med lånte penger eller leaset. Nei, det ville ikke vært mitt førstevalg om jeg kjørte "ofte" mellom Kristiandsand og Bergen, men det er en bil du har - og den er såvidt ny at den har et høyt sikkerhetsnivå. Det er verdt noen kroner i min bok, men det er selvfølgelig prioriteringer du må gjøre ut fra din situsjon - der er det deg som er eksperten.

Mhp Imprezaen er jo det en helt grei familiebil, ikke allverdens plass, men "plass" dreier seg i stor grad om tilpasninger. Er bilen i god stand, ville jeg absolutt vurdert å beholde den. Nei, den er ikke like sikker som en nyere bil, men du får ikke stort for den om du selger den heller.

Mhp Peugeout 508 er det en feiende flott bil, og du får dem med en av markedets beste dieselmotorer. Ja, jeg er diesel-fan til fingerspissene, tar en dæsj dieselolje under armene når jeg skal lukte ekstra godt! Dersom du ikke har fysiske problemstillinger som gjør at automatgir er "må-ha", ville jeg imidlertid vurdert manuell kasse: det gir deg litt mer bil for pengene, i den forstand at du får en grei bil som er et par år nyere , se f.ex på DENNE: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=213115598

Husk imidlertid at 1.6 liter motor ikke er allverden...prøvekjør før du kjøper en bil med manuell kasse, det krever litt mer giring, høyrearmen får ikke hvile mye her!

Mange år på veien degraderer som regel en bil mer enn lang kjørelengde, og det er til syvende og sist en bils faktiske stand som betyr noe, ikke tallet på kilometertelleren! Ellers vil jeg si at i denne prisklassen vil jeg på det sterkeste anbefale NAF-test FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakt, det er ryddig for begge parter, og som du vet, det er mye enklere å få utbedret eventuelle skjulte feil og mangler FØR man kjøper en bil, enn ETTER! Ja, det finnes forhandlere som gjør en samvittighetsfull jobb med sine tilstandsrapporter, men det er også de som tar en "Ingrid Espelid" og bruker et skjema for tilstandsrapporten som minner mer om en tippekupong!

Siden du er inne på dette med fransk, jeg ville jo også vurdert Citroen, det gir deg enda litt mer god bil for pengene, og nei, Citroen er IKKE et dårlig valg, selv om det norske markedet ikke vet å sette pris på disse bilene! Jeg vil også på det sterkeste anbefale at du legger til side steroetype oppfatninger om hva som er "kult" eller "mindre kult", ha et åpent sinn! F.ex Ford Focus er et utmerket alternativ, du får også her mye bil for pengene! Dog - jeg tenker at Ford Mondeo kan være mer i din gate: stor og gild bil med "nok av alt", i tillegg ganske så driftsikker!

For ikke å forglemme min personlige favoritt: VW eller Skoda, men be aware, Passat koster litt mer å holde vedlike enn f.ex Golf! Det beste alternativet fra VAG med et begrenset budsjett er og blir Octavia, der får du automat, der får du plass, der får du også en god dieselmotor! Går du for 1.6 TDI får du utrolig mye bil for pengene, bakdelen er en heller slapp motor, omtrent som Peugeot med 1.6 liter diesel, men likevel: mer enn nok til å holde følge med trafikken i Norge!

Skoda Roomster er forøvrig litt som den stygge andungen her: utrolig praktisk, men med et design som gjør at prisen ramler som et blylodd i bruktmarkedet! Unngå uansett 1.2 hhv 1.4 TSI fra før 2013 - de med kamkjede....det er et sort kapitell i VAG sin ellers (nesten) plettfrie historie! Lykke til!

Antall visninger