Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, om man velger en bil som RAV4 for ytelsens skyld, er man kanhende bittelitt ute av fase med "de andre" som velger en slik bil! Slik jeg forstår deg, er det en power-indikator som enten sier noe om hvor mye power du har tilgjengelig fra den elektriske drivlinjen, eller hvor mye du klarer å utnytte. Uavhengig av hva og hvordan denne indikatoren er tenkt å fungere, det er for det første ikke et kalibrert måleinstrument, det er en form for visning som skal gi deg en indikasjon på status i drivlinjen og et imtrentlig bilde på kraftflyten i systemet. Så langt, alt godt!

Jeg ser også at du tar en liten Ole Brumm i beskrivelsen: du bruker begrepet "økonomisk hybrid kjøring" i samme avsnittet som du er opptatt av "power" og "aksellerasjon", i den forstand at jeg for mitt indre øye ser for meg en mann som er ute for å teste at alle de hestekreftene han visserlig har betalt i dyre dommer for, virkelig er tilstede! Ikke noe galt i det, men jeg savner en bitteliten ting her: bilen din har flere modus for drivlinjen: du kan kjøre rent elektrisk, du kan kjøre i noe som sannsynligvis heter noe i retning av "eco hybrid mode", du kan sogar kjøre i noe ala "sport" modus, kanhende også en drøss andre modus! Så mange muligheter at man kan gå helt i spinn av mindre, men kjenner jeg Toyota rett, er det sånn at nei, det er ikke - og er aldri påtenkt å være - slik at du har "full power" tilgjengelig i alle disse modusene! Det ligger i sakens natur: i de aller fleste tilfeller er det sånn at man MÅ strupe drivlinjen, altså benzinmotoren og/eller den elektriske motoren, i større eller mindre grad for å oppnå optimale forhold ved eksempelvis "øøkonomisk hybrid kjøring". Sånn er det bare, du får IKKE ja takk, begge deler til enhver tid!

Dette finner du garantert ut av om du leser til øyet i Toyotas normalt sett noe omstendelige dokumetnasjon, eller på Toyotas kundestøtte på nett. Der har man også videosnutter som i det vide og det brede forteller om alle mulighetene du har til å virkelig gå deg vill i en liten skog av oppsett. Mitt stalltips er enkelt og greit: hold det enkelt, i din norske hverdag har du faktisk ikke behov for verken hele stallen av hestekrefter eller maksimal aksellerasjon. Hadde nær sagt, tvert om, fritt sitert Solan Gundersen i Flåklypa: "det kan være farlig det!"

The Bottom Line er at jo, du kan selvfølgelig hente ut hele stallen og litt til, men da må du sette drivlinjen i et modus der du faktisk har tilgang til full effekt, i praksis NESTEN full effekt, begrepet "systemeffekt", som jo er det du egentlig refererer til, er ikke helt som å forholde seg til f.ex en dieselbrenner med like mange hestekrefter! Uavhengig av dette: jeg fant en liten setning på nynorsk i en test på nett som forklarer dette ganske likefrem: "You’ll also discover Eco and Sport modes on top of the drivetrain options. They alter the state of performance, with Eco mode dulling throttle responses in the pursuit of efficiency, and Sport mode giving you maximum power in one hit."

I korthet sier man at Eco mode demper gassresponsen og prioriterer effektivitet, mens Sport mode gir deg maksmial kraft i en smell. Verken mer eller mindre, enkelt og liketil. Men du får altså IKKE noen Ole Brumm! Hele testen finner du forøvrig her: https://www.autoexpress.co.uk/toyota/rav4/354132/new-toyota-rav4-plug-hybrid-2021-review

The Bottom Line er at jo, det er faktisk sånn at du ikke er den eneste som har vært opptatt av å få den ytelsen du mener du har betalt for opp gjennom åra! Frustrerte Nissan-eiere og enda mer frustrerte Tesla-eiere har sogar vært i retten for å grine seg til prisavslag for påståtte manglende hesekrefter: for Nissan-eierne kokte en del av hestene bort i kraftoverføringen, for Tesla-eierne var det en generell tautrekking med opphav i Teslas dengang uryddige markedsføring av samlet effekt, kall det gjerne en høyst teoretisk "systemeffekt"! Alle de direkte involverte tapte egentlig på dette, det ble egentlig bare mye støy av de respektive sakene, men det førte ialefall med seg at det ble LITT ryddigere for oss andre etterhvert, bla er bilfabrikantene atskillig mer forsiktige med å oppgi en formidabel, totalt urealistisk "systemeffekt" på hybride drivlinjer.

Toyota er blant de mer konservative i så måte, den skal de ha! Og som jeg forsåvidt sier innledningsvis, Toyotas hybrider generelt, og RAV4 spesielt, er IKKE verken designet eller markedsført for å ha "fantasmagorisk ytelse". Her er det økonomi, miljø, driftsikkerhet som gjelder - ikke "sportslige" egenskaper. Ikke minst girkassa har en funksjon som gjør at nei, dette er IKKE bilen som får kjøpere som lever i den vilfarelse at "aktiv" kjøring er tingen får ståpels! Når det er sagt, for kjøpere med en klok og fornuftig kjørestil, er både CVT-kassa og RAV4 midt i blinken!

På din bil har du altså likevel en "sport" mode, ikke lite bare det! Så ja, du kan hente ut alle hestene eller ponniene, alt ettersom, men mitt "stalltips" er å kjøre bilen i eco hybrid mode og glede deg over en feiende flott bil som gjør det den skal, på en måte som passer perfekt for tempoet i trafikken her hjemme! Skal vi være ærlige, har du krefter i overflod også her, selv om denne famøse indikatoren for "power" går rett i taket! Jeg tenker rett og slett at dette moduset nok er det som passer best for bilen, og skulle du likevel ikke være fornøyd, vel, da er det andre biler som har krefter og "sportslige" egenskaper i søkk og kav! Men noe egentlig poeng for norske forhold, det et det ikke: RAV4 er en svært god "Norgesbil"! Lykke til videre!

Vel, om man velger en bil som RAV4 for ytelsens skyld, er man kanhende bittelitt ute av fase med "de andre" som velger en slik bil! Slik jeg forstår deg, er det en power-indikator som enten sier noe om hvor mye power du har tilgjengelig fra den elektriske drivlinjen, eller hvor mye du klarer å utnytte. Uavhengig av hva og hvordan denne indikatoren er tenkt å fungere, det er for det første ikke et kalibrert måleinstrument, det er en form for visning som skal gi deg en indikasjon på status i drivlinjen og et imtrentlig bilde på kraftflyten i systemet. Så langt, alt godt!

Jeg ser også at du tar en liten Ole Brumm i beskrivelsen: du bruker begrepet "økonomisk hybrid kjøring" i samme avsnittet som du er opptatt av "power" og "aksellerasjon", i den forstand at jeg for mitt indre øye ser for meg en mann som er ute for å teste at alle de hestekreftene han visserlig har betalt i dyre dommer for, virkelig er tilstede! Ikke noe galt i det, men jeg savner en bitteliten ting her: bilen din har flere modus for drivlinjen: du kan kjøre rent elektrisk, du kan kjøre i noe som sannsynligvis heter noe i retning av "eco hybrid mode", du kan sogar kjøre i noe ala "sport" modus, kanhende også en drøss andre modus! Så mange muligheter at man kan gå helt i spinn av mindre, men kjenner jeg Toyota rett, er det sånn at nei, det er ikke - og er aldri påtenkt å være - slik at du har "full power" tilgjengelig i alle disse modusene! Det ligger i sakens natur: i de aller fleste tilfeller er det sånn at man MÅ strupe drivlinjen, altså benzinmotoren og/eller den elektriske motoren, i større eller mindre grad for å oppnå optimale forhold ved eksempelvis "øøkonomisk hybrid kjøring". Sånn er det bare, du får IKKE ja takk, begge deler til enhver tid!

Dette finner du garantert ut av om du leser til øyet blir stort og vått i Toyotas normalt sett noe omstendelige dokumetnasjon, eller på Toyotas kundestøtte på nett. Der har man også videosnutter som i det vide og det brede forteller om alle mulighetene du har til å virkelig gå deg vill i en liten skog av oppsett. Mitt stalltips er enkelt og greit: hold det enkelt, i din norske hverdag har du faktisk ikke behov for verken hele stallen av hestekrefter eller maksimal aksellerasjon. Hadde nær sagt, tvert om, fritt sitert Solan Gundersen i Flåklypa: "det kan være farlig det!"

The Bottom Line er at jo, Jo, du kan selvfølgelig hente ut hele stallen og litt til, men da må du sette drivlinjen i et modus der du faktisk har tilgang til full effekt, i praksis NESTEN full effekt, begrepet "systemeffekt", som jo er det du egentlig refererer til, er ikke helt som å forholde seg til f.ex en dieselbrenner med like mange hestekrefter! Uavhengig av dette: jeg fant en liten setning på nynorsk i en test på nett som forklarer dette ganske likefrem: "You’ll also discover Eco and Sport modes on top of the drivetrain options. They alter the state of performance, with Eco mode dulling throttle responses in the pursuit of efficiency, and Sport mode giving you maximum power in one hit."

I korthet sier man at Eco mode demper gassresponsen og prioriterer effektivitet, mens Sport mode gir deg maksmial kraft i en smell. Verken mer eller mindre, enkelt og liketil. Men du får altså IKKE noen Ole Brumm! Hele testen finner du forøvrig her: https://www.autoexpress.co.uk/toyota/rav4/354132/new-toyota-rav4-plug-hybrid-2021-review

The Bottom Line er at jo, det er faktisk sånn at du ikke er den eneste som har vært opptatt av å få den ytelsen du mener du har betalt for opp gjennom åra! Frustrerte Nissan-eiere og enda mer frustrerte Tesla-eiere har sogar vært i retten for å grine seg til prisavslag for påståtte manglende hesekrefter: for Nissan-eierne kokte en del av hestene bort i kraftoverføringen, for Tesla-eierne var det en generell tautrekking med opphav i Teslas dengang uryddige markedsføring av samlet effekt, kall det gjerne en høyst teoretisk "systemeffekt"! Alle de direkte involverte tapte egentlig på dette, det ble egentlig bare mye støy av de respektive sakene, men det førte ialefall med seg at det ble LITT ryddigere for oss andre etterhvert, bla er bilfabrikantene atskillig mer forsiktige med å oppgi en formidabel, totalt urealistisk "systemeffekt" på hybride drivlinjer.

Toyota er blant de mer konservative i så måte, den skal de ha! Og som jeg forsåvidt sier innledningsvis, Toyotas hybrider generelt, og RAV4 spesielt, er IKKE verken designet eller markedsført for å ha "fantasmagorisk ytelse". Her er det økonomi, miljø, driftsikkerhet som gjelder - ikke "sportslige" egenskaper. Ikke minst girkassa har en funksjon som gjør at nei, dette er IKKE bilen som får kjøpere som lever i den vilfarelse at "aktiv" kjøring er tingen får ståpels! Når det er sagt, for kjøpere med en klok og fornuftig kjørestil, er både CVT-kassa og RAV4 midt i blinken!

På din bil har du altså likevel en "sport" mode, ikke lite bare det! Så ja, du kan hente ut alle hestene eller ponniene, alt ettersom, men mitt "stalltips" er å kjøre bilen i eco hybrid mode og glede deg over en feiende flott bil som gjør det den skal, på en måte som passer perfekt for tempoet i trafikken her hjemme! Skal vi være ærlige, har du krefter i overflod også her, selv om denne famøse indikatoren for "power" går rett i taket! Jeg tenker rett og slett at dette moduset nok er det som passer best for bilen, og skulle du likevel ikke være fornøyd, vel, da er det andre biler som har krefter og "sportslige" egenskaper i søkk og kav! Men noe egentlig poeng for norske forhold, det et det ikke: RAV4 er en svært god "Norgesbil"! Lykke til videre! videre!