Revisjonshistorikk [tilbake]

Det enkle svaret er, nei, verken Kia eller Hyundai er i nærheten av Toyota på noe som helst vis. Det er flere årsaker til dette, dels konstruksjonsbetinget, dels er ikke kvalitetskontrollen helt "der" for noen av dem. Det er også sånn at Toyota har en bevisst strategi, der man til tider formelig ser skiltet som lyser "hvorfor forandre noe som fungerer"! Med det tenker jeg på at man opp gjennom årene har hatt modeller som bygger på samme lest i år etter år etter år, det gir eierne det jeg kaller "greie" biler, i den forstand at service og vedlikehold ikke krever voldsomme ressurser, i tillegg er det "greie" biler for Toyota: det gjør det enklere å løse problemer og implementere forbedringer underveis, og ikke minst, det gjør det enklere på logistikk-siden, stikkkord: reservedeler og tilgang på verkstedstjenester....her trenger man ikke lære opp mekanikerne på ny hvert år! Legg til at Toyota gir deg den desidert beste kundestøtten som blir vanlige bilkunder til del!

The Bottom Line er at dette gir deg et problemfritt bilhold, der det egentlig bare er slarveskap fra eierne om bilen mot formodning ikke skulle forbli driftsikker! Med det tenker jeg på at ja, også en Toyota krever et normalt godt service- og vedlikeholdsregime, men for alle praktiske hensyn, du slipper mange bekymringer om du velger Toyota. Og ja, det er som du nok har funnet ut, ikke problematisk å benytte et uavhengig verksted med din Yaris heller, rett nok ikke riktig like god oppfølging som hos Toyotas merkeverksteder, men det gir deg lavere utgifter. Sånne valg gjør mange av oss, selv om vi er glade i bilene våre blir timepriser som får en advokat til å rødme liksom litt i meste laget, selv for vårt kjæreste eie: bilen!

Bare så det er sagt, jeg har aldri eiet en Toyota selv, men jeg har kjent mange som har hatt Toyota siden Crown var den store stjernen, og jeg har kjørt Toyota i diverse varianter over temaet hos mine respektive arbeidsgivere gjennom noenførti år. Firmakunder og Toyota er litt spesielt: da har man som regel en form for avtaler med Toyota om service og vedlikehold, prislappen er hårreisende for oss vanlige dødelige, men for et firma som tjener penger på at bilparken er 110 % driftsikker, er det bare en pølse i slaktetiden. Hva jeg kjører? Jeg har primært kjørt Lada og VW, en håndfull biler på 45 år. Litt som ditt bilhold, dog har jeg på det verste kjørt veldig mye mer pr år. Laddisene var enkle og lærerike, i de tider var jeg blakk og min egen mekaniker. Senere ble det VW diesel, stadig dyrere drivstoff og mange kilometer i året gjorde VW sine D / TDI svært attraktive for meg. Ja, jeg kunne utmerket godt endt opp med Toyota, men VW har fordeler som gjør dette merket til et bedre valg for meg, min familie, mitt kjøremønster.

En ting vi har felles, er at jeg gjennomgående har kjørt mine biler til kilometertelleren har indikert 4-500.000 før bilene har gått videre til neste lykkelige eier eller blitt spiker, alt ettersom. Så ja, trampeklapp for en mann som deg: du har skjønt at en bil som har rulla knappe 200' bør ha minst 100' til igjen! Jeg vil jo si at du nok kan belage deg på både 200' og 300' om du bare har sørget for sånn nogenlunde jevnlig etterbehandling av bilens understellsbehandling! For, skal vi være ærlige, resten av bilen er bare byggeklosser! Men om rusta får tak, ja da er løpet kjørt! De som har en gammel bil og hevder at det har "tatt rusta", tar uten unntak munnen for full: det er ALDRI bileieren som tar rusta, det er RUSTA som tar BILEN! Mao klarer du å holde rusta unna, ja da er det (nesten9 ingen grenser for hvor langt du kan holde en god bil på veien! Lykke til videre!

Det enkle svaret er, nei, verken Kia eller Hyundai er i nærheten av Toyota på noe som helst vis. Det er flere årsaker til dette, dels konstruksjonsbetinget, dels er ikke kvalitetskontrollen helt "der" for noen av dem. Det er også sånn at Toyota har en bevisst strategi, der man til tider formelig ser skiltet som lyser "hvorfor forandre noe som fungerer"! Med det tenker jeg på at man opp gjennom årene har hatt modeller som bygger på samme lest i år etter år etter år, det gir eierne det jeg kaller "greie" biler, i den forstand at service og vedlikehold ikke krever voldsomme ressurser, i tillegg er det "greie" biler for Toyota: det gjør det enklere å løse problemer og implementere forbedringer underveis, og ikke minst, det gjør det enklere på logistikk-siden, stikkkord: reservedeler og tilgang på verkstedstjenester....her trenger man ikke lære opp mekanikerne på ny hvert år! Legg til at Toyota gir deg den desidert beste kundestøtten som blir vanlige bilkunder til del!

The Bottom Line er at dette gir deg et problemfritt bilhold, der det egentlig bare er slarveskap fra eierne om bilen mot formodning ikke skulle forbli driftsikker! Med det tenker jeg på at ja, også en Toyota krever et normalt godt service- og vedlikeholdsregime, men for alle praktiske hensyn, du slipper mange bekymringer om du velger Toyota. Og ja, det er som du nok har funnet ut, ikke problematisk å benytte et uavhengig verksted med din Yaris heller, rett nok ikke riktig like god oppfølging som hos Toyotas merkeverksteder, men det gir deg lavere utgifter. Sånne valg gjør mange av oss, selv om vi er glade i bilene våre blir timepriser som får en advokat til å rødme liksom litt i meste laget, selv for vårt kjæreste eie: bilen!

Bare så det er sagt, jeg har aldri eiet en Toyota selv, men jeg har kjent mange som har hatt Toyota siden Crown var den store stjernen, og jeg har kjørt Toyota i diverse varianter over temaet hos mine respektive arbeidsgivere gjennom noenførti år. Firmakunder og Toyota er litt spesielt: da har man som regel en form for avtaler med Toyota om service og vedlikehold, prislappen er hårreisende for oss vanlige dødelige, men for et firma som tjener penger på at bilparken er 110 % driftsikker, er det bare en pølse i slaktetiden. Hva jeg kjører? Jeg har primært kjørt Lada og VW, en håndfull biler på 45 år. Litt som ditt bilhold, dog har jeg på det verste kjørt veldig mye mer pr år. Laddisene var enkle og lærerike, i de tider var jeg blakk og min egen mekaniker. Senere ble det VW diesel, stadig dyrere drivstoff og mange kilometer i året gjorde VW sine D / TDI svært attraktive for meg. Ja, jeg kunne utmerket godt endt opp med Toyota, men VW har fordeler som gjør dette merket til et bedre valg for meg, min familie, mitt kjøremønster.

En ting vi har felles, er at jeg gjennomgående har kjørt mine biler til kilometertelleren har indikert 4-500.000 før bilene har gått videre til neste lykkelige eier eller blitt spiker, alt ettersom. Så ja, trampeklapp for en mann som deg: du har skjønt at en bil som har rulla knappe 200' bør ha minst 100' til igjen! Jeg vil jo si at du nok kan belage deg på både 200' og 300' om du bare har sørget for sånn nogenlunde jevnlig etterbehandling av bilens understellsbehandling! For, skal vi være ærlige, resten av bilen er bare byggeklosser! Men om rusta får tak, ja da er løpet kjørt! De som har en gammel bil og hevder at det har "tatt rusta", tar uten unntak munnen for full: det er ALDRI bileieren som tar rusta, det er RUSTA som tar BILEN! Mao klarer du å holde rusta unna, ja da er det (nesten9 ingen grenser for hvor langt du kan holde en god bil på veien! Lykke til videre! videre!

Antall visninger