Revisjonshistorikk [tilbake]

Smaken er som baken, jeg har kjørt i omtrent like mange tiår med bakhjulstrekk som forhjulstrekk, nå kjører jeg firehjulstrekk og kan ikke tenke meg noe annet. For å ta det siste først: firehjulstrekk gir en helt annen stabilitet, uansett føreforhold, uansett om vi snakker sommer eller vinter, og ikke minst: uansett hastighet. Dette med fremkommeligheten er bare en ekstra bonus. Når du nevner dette med vektfordeling: på Golfen min gir firehjulstrekket opp mot 100 kg ekstra bak, derved har jeg noe i retning av samme vektfordeling som unevnelige, sportslige tyske fabrikanter :-)

Mhp forhjulstrekk vs bakhjulstrekk: det er litt smaken og baken, for min del ville jeg når som helst valgt bakhjulstrekk. Årsaken? Bedre fremkommelighet når det virkelig gjelder, det er så enkelt som at en bakhjulstrekker graver seg ned til du får fast grunn under hjula og skyver bilen fremover, kanhende litt vanskelig å styre - se for deg 30-50 cm ubrøyta snøføre her - og enten de beste vinterdekka som kan kjøpes for penger og/eller kjetting på de to drivhjula og minst en styrekjetting foran. Jeg har kjørt mye med bakhjulstrekk under tildels ekstreme forhold, hadde sjelden behov for kjettingene, men jeg kjørte meg egentlig aldri fast. Dog sklei jeg baklengs ned en bakke og ut i snøkanten ved en anledning....men ellers? I de tider jobbet jeg bla i et vaktselskap på østlandet et sted, brukte egen bil i jobben til alle døgnets tider, uansett vær, det sier vel sitt? I de tider kjørte jeg forøvrig Lada - 3 støkker hadde jeg av sorten over et par tiår - og en Moskwitch. God bakkeklaring, ræva vektfordeling, men gode vinterdekk og kjetting på lur gjorde susen!

I dag har jo først og fremst BMW og Mercedes klort seg fast til bakhjulstrekk, det har faktisk sine fordeler, jeg var nummeret fra å kjøpe BMW for noen år tilbake, har kjørt et par-tre støkker av sorten opp gjennom åra, det ga mersmak, men ikke nok til å konvertere.

Deretter har jeg altså kjørt VW litt mer enn to tiår, primært forhjulstrekkere. Ja, jeg kom jo stort sett frem, men igjen: når det virkelig gjelder - gjerne med 30-50 cm snødekke - er forhjulstrekk skikkelig ræva-ræva. Du blir stående og vippe oppe på snøen ganske så kjapt, da er løpet kjørt, du får ikke måka deg løs, du må få tak i noen med noe stort og tungt for å komme løs og hjem. Gjett om jeg har prøvd det et par ganger - jeg var jo ganske tøff i trynet etter mange år med Lada uten sånne problemer! Ellers er det fort gjort å glemme, men hva skjer egentlig når du kjøper opp en bakke med en forhjulstrekker? Jooooo....du får mindre vekt på drivhjula....med den følge at du blir stående og spinne, plutselig får du den heller spennende følelsen av å befinne deg på en stor og tung rattkjelke som sklir baklengs i stadig høyere hastighet! Jeg har faktisk hatt et par aha-opplevelser på dette viset: i bakker der jeg har kjørt i alle år i den lille byen et sted på østlandet der jeg har vokst opp: med bakhjulstrekkerne var det bare å ha gode dekk og fart nok, det var meget sjelden jeg ikke kom opp, og ikke minst: det er faktisk enklere å komme helskinnet ned ved å bruke motorbremsen på en bakjulstrekker og bremsene innimellom når du sklir baklengs ned en bakke.

Også denne greia med stabilitet og svinger er et eget kapitell med forhjulstrekk: når bilen slipper, ja da går det veldig ofte rett frem. En bakhjulstrekker sier tydeligere fra, og du kan kontrollere sladden med gassen....det kan du IKKE med en forhjulstrekker! "Gasse på" og la bilen "trekke seg gjennom kurva", som enkelte smartinger hevder de kan gjøre med en forhjulstrekker? Vel, det forutsetter at du IKKE har hjul-slipp i utgangspunktet - gasser du på når forjulstrekkeren slipper, da har du gode muligheter for at det går ret tfrem. Poenget er....uansett forhjulstrekk eller bakhjulstrekk...å tilpasse farta etter forholdene. Har man lang erfaring, er det hipp som happ, men du og du, så mange som innbiller seg at bilen henger bedre på veien enn den virkelig gjør!

I disse tider har vi jo også fått ESP, antispinn og ABS, det hjelper veldig, gitt at systemene er godt designet. Det er absolutt ingen selvfølge, men bla VAG gjør en veldig godt jobb her. Det hjelper jo en hel del, men vær ops på dette med antispinn: det er ofte et tve-egget sverd, spesielt på biler som er så genialt konstruert at man ikke kan slå systemet helt eller delvis av. Det er der fordelen med firehjulstrekk kommer inn i bildet: da får du ikke hjulspinn, da får du ikke problemet som oppstår med en tohjulstrekker når det er f.ex klonk is og du har 99 % hjulspinn.....da blir det ofte sånn at antispinn-systemet tar helt overhånd sånn at du blir stående likevel! Og dette er generelt, om dirlvinjen er elektrisk eller konvensjonell, akkurat samme problemstillinger. Med en elbil har du jo denne greia med mye moment hele veien, det er ikke ubetinget det enkleste her.

The Bottom Line er at firehjulstrekk er kongen på haugen, uansett om dine preferanser går på stabilitet, veigrep generelt - kall det gjerne "kjøreegenskaper" - eller fremkommelighet. Jeg valgte firehjulstrekk når jeg for første gang i livet spanderte meg ny bil for noen år tilbake, en del av årsaken var rett nok at jeg dengang ennå var i arbe' og hadde behov for optimal fremkommelighet døgnet rundt, uansett føreforhold, men jeg hadde også dette med stabilitet i bakhodet. Jeg ble likevel overrasket over hvor stor forskjellen egentlig er, Haldex 5 - som jo har litt kraft på bahjula hele tiden - er en helt annen verden enn tidligere generasjoner Haldex, og vesentlig bedre enn de aller fleste firehjulstrekk-systemer på ymse "SUV" fra unevnelige fabrikanter i retning Asia.

Nei, jeg er ikke blant dem som kjører "aktivt" - jeg kjører med vett, jeg kjører ekstremt jevnt og trutt, men jeg er altså over gjennomsnittet opptatt av at bilen er sikker og stabil under alle forhold. Om jeg måtte valgt noe annet enn firehjulstrekk, ville jeg helt klart gått for bakhjulstrekk. Derved er det ikke sagt at mine valg er det beste for deg, men tenk tanken på firehjulstrekk om du ellers har anledning til å velge: koster egentlig ikke så mye mer, men når det kommer til stykket: bedre sikkerhet kan ikke måles i penger.

Om Broom eller noen andre tenner på dette med å teste et par varianter over temaet, ville det helt sikkert blitt interessant lesning, du finner bla en artikkel om nye Skoda Enyaq publisert i dag, men jetg tenker at en slik test så alikevel bare gir en pekepinn: det er deg selv som er den største eksperten på eget kjøremønster, egne preferanser. Prøvekjøre selv er et nøkkelord, ta tenker jeg på en grundig prøvekjøring, med forskjellig veitype. Ikke grisekjøring, men gjennomtenkt kjøring der du registrerer hvordan bilen oppfører seg under virkelige forhold, med deg bak rattet. Nå er det jo ikke vinter hele året, men regnvåt vei er også en grei ting å prøve på, men igjen: gjennomtenkt, aldri bruke ppp sikkerhetsmarginene! Spesielt ikke med forhandlers demobiler, da blir det fort dårlig stemning! Er du fortsatt i tvil etter en prøvekjøring eller tre, velg på magefølelsen - eller velg firehjulstrekk - i sistnevnte tilfelle har ud en helgardering - kall det gjerne Ole Brumm: ja takk, begge deler! Ellers ser jeg at Skoda virkelig leverer, verdt å vurdere om du er i markedet for elbil og ellers er blant dem som kan få behovet for bil oppflyt med elbil! Lykke til!