Revisjonshistorikk [tilbake]

Et lite ord til Kamerat H: Om du leser en gang til, vil du se at jeg faktisk takker og bukker for at du gir oss en oversikt over din elbil-hverdag! Bare å beklage at jeg ikke formulerte det mer i retning av at du deler dine erfaringer med oss! Men det er jo egentlig det samme da...? Ellers har jeg ikke gått i detalj omkring dette med levetiden på batteriene, det faktum at elbil-produsentene har sett seg nød til å forlenge garantien på batteripakkene sier jo sitt: markedet er skeptisk her, og det med god grunn: det har vært de som har vært maksimalt uheldige, og det har vært de som har vært litt mindre uheldige, men likevel med gråten i halsen må erkjenne at batteripakkas evne til å lagre strøm går nedover raskere enn de setter pris på. Jeg tenker at det vil være store variasjoner her, der lademønsteret vil være en viktig faktor.

Om du søker på dette temaet hos Teknisk Ukeblad, vil du finne flere interesante artikler: bla er det en kjennsgjering at hurtiglading ikke er spesielt lurt om man vil at batteripakka skal leve lenge i landet, likeledes er det denne greia med å unngå "topplading" over de 80 % og unngå å kjøre batteripakka lenger ned enn 20 %. Jeg tenker jo at du, som i store trekk har et kjøremønster der du lader der hjemme, ligger nær opp til et optimalt lademønster og kan påregne at batteripakka holder en stund. Men så var det dette med elding og antall ladesykluser da, LiIon eldes uansett om batteriet er "i bruk" eller ikke. Om jeg hadde hatt elbil, ville jeg ikke lagt til grunn at batteripakka holdt lenger enn si 10-12 år, alt ut over dette ville jeg tatt som en bonus og slått hæla i taket. Det blir litt som deg og meg det: menneskekroppen er biologisk sett konstruert for å holde i 50 år, alt over det er egentlig en kjempestor bonus! Er det rart vi pensjonister gleder oss over hver en dag?

Ellers har du et poeng med dette med brukte batteripakker, mange elbiler er faktisk nokså greit konstruert med tanke på nettopp dette med å plukke ut og sette inn en "ny" batteripakke. For å si det sånn, det er ikke alle som har en like omstendelig prosedyre som Jaguar her. På godt og vondt, det går veldig mye på elsikkerhet også dette her. Men jeg tenker at både Jaguar og Tesla har unødig kronglete løsninger, mens Nissan....Hyunadai.....VAG....og andre i denne mer folkelige divisjonen...tenker annerledes. Gitt det faktum at man også legger seg på et fornuftig nivå når det gjelder ytelser, er strømtrekket vesentlig lavere. Det gjør alt så meget enklere, og skal vi være ærlige, hvem trenger vel en bil som har (nesten) like rask aksellerasjon fra 0-100 som en Kawasaki "Widowmaker" hadde på tidlig 70-tall :-) ? Jeg tenker jo at du og mange andre gjør noe veldig fornuftig når dere går for en mer "folkelig" elbil om jeg tenker rett, har du vel en Kona?

At prisen for nye batteripakker vil gå ned, er like sannsynlig som at nissen kommer drattende ned pipa på julaften. Dertil er produksjonen for ressurskrevende, og produsentene vil neppe tilpasse batteripakker med ny teknologi til eksistrende elbiler med gammel teknologi. Dertil er man for opptatt av å selge nye biler. Men det er lov å håpe på at det vil oppstå et marked der det kan etablere seg leverandører av det vi kan kalle "refurbished" batteripakker. Billig blir det neppe, men vi snakker i beste fall om si halvparten til tredjeparten av prisen på en ny batteripakke.

Hvordan det vil arte seg for verkstedene, er a complete different matter. Det er så høye spenninger, så vanvittig mye strøm i en batteripakke, at man nok må ha en arbeidstyrke som består av både konvensjonelle mekanikere og personell med elektroteknisk bakgrunn og akrediteringer. Hadde nær sagt, mine f.d kolleger :-) Det som er litt dumt, er at dette vil være vanskelig å etablere for mindre verksteder, enn si uavhengige verksteder. Dette vil drive prisene oppover, dels fordi det koster flesk å rekruttere personell med relevant kompetanse og sertifisering, dels fordi konkurransen vil bli skadelidende: her kan merkeverkstdene få en ny renessanse....vips...så må avi alle plutselig betale timepriser som får en advokat til å rødme!

Ellers tenker jeg jo at 500 km i helga for en taxi ikke er rare greiene....da snakker vi taxier som svirrer rundt i byen. Her hvor jeg bor, ruller en taxi typisk 500.000 på de tre åra som er normalen, det blir noen kilometer mer på helga det...iallefall når vi ikke står midt i en pandemi. Jeg merker meg imidlertid at Toyotas hybrider er populære i taxinæringen her, ellers går det i diesel over hele fjæla. Elbiler er unntakene, men det er dette med kjøremønster og behov, elbiler kan helt sikkert fungere innafor bygrensene i enkelte deler av landet. Nå har jeg aldri kjørt taxi erhvervsmessig, , jeg har bare overtatt en ex-taxi :-) Men jeg har til tider vært oppe i 70.000+ kilometer i året, det ville blitt litt kjipt om man skulle kjørt de kilometerne med en bil som hadde en "tank" på 20 liter :-) Så takk, men nei takk, elbil passer fortsatt ikke i mitt kjøremønster, jeg bor fremdeles ute på landet i det som i stor grad kan kalles "grisgrendte strøk". Legg til at jeg også setter pris på friheten til å kunne kjøre dit jeg vil når jeg vil, min favoritt er å gjøre som vikingene og legge i "austerveg", og tro meg, på langstrekkene tvers over Norge, videre mellom Sverige, Finland og inn i russisk Karelia er ikke elbil tingen! Med diesel til en femmer for literen er det egentlig ganske greit med diesel!

DETTE MED FORBRUK forundrer meg, du må ha hatt feil dieselbil :-) Med mine VW har jeg aldri hatt over 0.5 i snitt over tid med mitt kjøremønster, rett nok har jeg ikke hatt så mange biler opp gjennom åra, men jeg har kjørt noen hundre tusen med 1.6 D fra -82, 1.6 TDi anno 1991, 1,9 TDI i et par varianter og de siste åra 2.0 TDI. Nå kjører jeg ikke spesielt økonomisk, men jeg kjører veldig, veldig jevnt, mitt laveste forbruk lå så lavt som 0.34 over en strekning på et sted rundt 1300 km i løpet av en lang dag med 1.6 TDi fra Andorra og nedover mot Costa Del Sol. Med 1.9 TDI har jeg tangert Motors økonomitest, med 0.39 over en strekning på 16-1700 km, frem og tilbake til mitt kjære Østland over Tonstad-Evje begge veier. Snitthastighet rundt 77-78 km/t. men igjen, veldig jevn kjøring. Ellers gikk min kjære Passat B5 TDI på lave 0.4 i sommerhalvåret og opp mot 0.5 på vinterstid, eller 0.45 sett over hele året i ett. Som sagt, mye langkjøring. Og ja, jeg har hatt for vane å notere og følge litt med på kjøringa, har noe med jobbkjøring og ligningskontoret å gjøre.

Min nåværende 2.0 TDI med firehjulstrekk er noe tørstere, prisen for euro 6 osv.. Men jeg klarte faktisk å komme ned i samme forbruk som med 1.9 over tid til og fra jobb, rett nok bare over si et drøyt år: det siste året jeg var i arbe' før helsa sa helt stopp. Jeg bor jo et sted der det er ovseleg flatt, veien til jobben er litt som å kjøre over en pannekake :-) Gitt at det ikke er for mange andre på veien - jeg kjørte ofte på tider der det var lite trafikk - og kjøring på cruisekontrollen på de to gira i toppen - er det jo ikke spesielt vanskelig å kjøre økonomisk. Jeg tangerte med letthet "oppgitt forbruk", kom sogar under oppgitt forbruk ved et par anledninger. Ikke verst spør du meg, me ndet er dette med langkjøring og pannekaka da! Med motorveikjøring gjennom Sverige og Finland snakker vi halvliteren, på russisk side av grensa er det litt heftigere tempo, det føles til tider som å kjøre i et av disse pc-spillene....en spesiell opplevelse! Da bikker forbruket 0.5, men jeg har ennå til gode å komme over 0.6 over tid. Adaptiv cruisekontroll låst til 150-160, midtfila i ro og mak. Verre er det ikke. Men så er da også Golf 7 ganske så god mhp luftmotstand, legg til at jeg har gjort et bevisst valg i forhold til dekk. Det hjelper.

Og nei, jeg har sluppet problemer av mekanisk art, bla min 1.9 TDI rulla sine snaue 500' og hadde rulla 500' til om ikke en idiot hadde vrengt over i min kjørebane. Bilen bikka 200 km/t bare uker før den ble smadra, ikke målbart oljeforbruk mellom oljeskiftene...igjen...langkjøring. Legg til at jeg nok har en kjørestil som sier "traktor", jeg har kjørt lastebil en gang i tiden og tatt med meg et par vaner. Det må bli sånn når du tilbringer mye tid i bilen. For meg er en passende dagsetappe fremdeles 1000 km, i yngre dager ble det sporadisk litt mer kan du si.

En drøy håndfull konvensjonelle biler er min CV, tidligere skrudde jeg mye selv,. Et par bæreposer med slitasjedeler er det som har medgått på hver og en av mine biler opp gjennom åra. Kan være en kombinajon av flaks og godt vedelikehold, men det hjelper jo på å kjøre med hue også, et tricks i ludo er å kjøre på momentet, og aldri dra på før motoren og olja er gjennomvarm.

The Bottom Line er at både jeg og kjøremønsteret jeg har passer best til en dieselbrenner. Ikke veldig mange åra siden jeg kjøpte ny av sorten, den bør holde til jeg går over til tog på heltid. Faktum er at jeg er blant dem som opp gjennom de siste noenogtredve åra av min yrkeskariere valgte tog fremfor fly når det overhode var mulig. Jeg liker tog, men er ikke spesielt glad i å fly.

I det hele tatt: både du og jeg har gjort vel funderte valg. Det ene passer deg, det andre passer meg. Sånn er det bare, jeg må bare gjenta alle gode ønsker om en fortsatt lykkelig tilværelse med Kona :-)