Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, reklamasjonsretten er også avgrenset til 5 år....du finner mer om dette HER: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/

Ellers minner dette betenkelig om den opplevelsen min avdøde bror hadde med sin feiende flotte Landrover Freelander for noen år tilbake: bilen ble kjøpt som ny, alle servicer fulgt opp ved merkeverkstedet, en drøss ekstraordinære reparasjoner av hele gullrekka fra motoren og bakover opp gjennom garantitiden....selvfølgelig definert som "slitasje" og unntatt garanti. Kun kort tid etter at fabrikkgarantien på 5 år var en saga blott, avdekket broder årsaken til hele moroa: boltene som holder ramma til bakakselopphenget var løse. Dette ga tildels voldsom vibrasjon som i tur og orden tok rotta på alt som kunne gå i støkker frem til og med girkassa, helt fantastisk!

Enda mer fantastisk var det at dette med å inspisere og trekke til disse boltene sto med store, feite bokstaver i serviceinstruksen (dengang sto sericeinstruksen faktisk også i kundens dokumenter) . Men merkeverkstedet lo rått, importøren lo rått og viste til "5 års garanti". Dengang var det Volvo Norge som tok inn Freelander....så mye for "garantien"! Og som du har oppdaget, hvverken forsikringer eller rustgarantier dekker det man tror (og håper). Den eneste "forsikringen" man har mot sånt som dette, er de tiltak man eventuelt kan iverksette selv: gjennom å være svært selektriv med valg av samarbeidspartnere: stikkord verksteder som kan sine ting, med mennesker som setter sin ære i å gjøre en best mulig jobb. De finnes, men de gror ikke på trær!

Uten at jeg kjenner din bil i detalj, jeg tenker at dersom ikke disse boltene sitter ekstremt godt gjemt, burde et verksted ha reagert på det som var i ferd m å skje her. Dette har ikke skjedd "plutselig", og ja, tretthetsbrudd og den sorten kan forekomme ,men bilen din er jo knapt nok brukt! Ja, jeg har opplevdt tretthetsbrudd, rett nok aldri med så alvorlige konsekvenser som det du har opplevd, men de tre tilfellene jeg har vært ute for på 45 år har inntruffet på biler som har rulla over 300.000 km hhv over 400.000 km! Ikke på skruer heller: på et stag som sto under kontinuerlig belastning: samtlige tre tilfeller var knyttet til staget som holdt dynamoen på tre Volkswagen av forskjellig årgang. Easy fix, ingen store følgeskader.

DET DU OPPLEVER DERIMOT er jo en veritabel katastrofe! Som sagt, jeg ville nok tenkt litt i retning av disse boltene og tatt en liten runde med verkstedet her, som et minimum burde man kunne splitte regningen eller gi deg delene til selvkost. Dels fordi sånt som dette ikke skal skje, dels fordi det fremstår som noe som burde vært fanget opp før det gikk helt galt. Kanhende det ikke er verkstedets skyld, for all del, det er ikke verkstedet som har produsert bilen og brukt bolter fra SengetøyLageret eller Europris, men det er formodentlig et merkeverksted inne i bildet her, som har utført løpende service og vedlikehold på bilen din? Legg vekt på en positiv dialog, det at man har bistått deg overfor importøren mer enn antyder at man har både gode holdninger og rett innstilling. Det skal du ta vare på, det bør du fokusere på, og ta det derfra. Lykke til!

PS: Du kan også lufte problemet i et Landrover-forum, du er neppe den eneste som har opplevd dette. Vår gode venn KVIASEN som var aktiv her en stund, vet alt som er verdt i vite om Landrover, han ville heller fokusere på et Landrover-forum fremover! Du finner mer om dette HER: http://benny.tv2.no/question/82944/kviasen-has-left-the-building/