Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg ville kontaktet et spesialverksted som kan dette med automatkasser og tatt det derfra. Nei, en oljedam under bilen er ikke noe godt tegn, og en byttekasse kan meget vel koste en betydelig del av bilens verdi. På den annen side: en taxi-eier på sørlandet har opp gjennom åra hatt for vane å kjøe sine Mercedeser de sedvanlige tre åra, da har bilene rundt 500' på kilometertelleren, hvorpå man bytter automatkassa, gir bilene en sjekk og selger dem videre til neste lykkelige eier.

I ditt sted ville jeg tenkt som så, at denne kostnaden selvfølgelig kan være betydlig, men om bilen ellers er i god stand og du ser for deg å beholde bilen noen år og noen hundre tusen kilometer til, ja da er egentlig ikke kostnaden pr kilometer så hårreisende likevel. Sagt på en annen måte: når du får et kostnadsoverslag fra et veksted, tar du en dag eller tre i tenkeboksen og tenker jennom hvor god stand bilen egentlig er i. Dernest sjekker du bank-kontoen. Å selge bilen som "prosjekt" er sjelden det smarteste man kan gjøre, spesielt ikke med en bil som har en viss verdi. Å selge den etter en dyr reparasjon gir penger i kassa og gjør at du kan gå videre. Å beholde den gir deg kanhende mange år med fryd og glede i en ellers feiende flott bil. Uansett, man vurderer alltid kostnaden i forhold til bilens verdi, det være seg salgsverdi, bruksverdi eller om så er, affeksjonsverdi: hva betyr bilen for deg ser stikkordet her.

The Bottom Line er at vi raskt snakker om et betydelig 5-siffret beløp, kanhende nær opp til å bikke enda et siffer. Men tenk gjennom alternativene over: prinsippet kalles "alternativ kost" blant økonomier. Be gjerne verksmesteren ved girkasse-sjappa om et kvalifisert råd. Lykke til!

Antall visninger