Revisjonshistorikk [tilbake]

Det enkle svaret her er at ja, over tid vil det dukke opp behov for utskifting av deler, også på en feiende flott bil som en Landcruiser jo er! Men når du først har skiftet ut en del, ja da holder den jo normalt sett en god stund, ofte like lenge eller lenger enn den originale delen. Sagt på en annen måte: om du kjører si 4-500.000 med en bil, og summerer opp de forskjellige kostnadsbærerne, hvorpå du fordeler dem på antall kilometer hhv antall år, vil du bli positivt overrasket over hvor lave kostnadene egentlig er. Da forutsetter jeg et normalt godt regime for denne greia med service og vedlikehold: det er en god oppskrift for å unngå at ting går til Jesus og drar med seg hele gullrekka når det passer som dårligst! Slik jeg leser mellom linjene, ser jeg nettopp en mann som har en god bil og vet å ta vare på den. Ja, det vil alltid være slitasje, det vil alltid være deler som må skiftes ut, men egentlig er det ikke verre enn å skifte legoklosser!

Det som tar rotta på en bil, som IKKE er bare å bytte legoklosser, er rust. Men jeg regner med at du er en av dem som jevnlig etterbehandler understellsbehanldngen på bilen din - så det ser vi bort fra.

Et eksempel som illusterer dette: en god venn som kjørte like mye som meg selv i året en gang i tiden, kjøpte en VW Dobbeltcabiner rimelig fra sin arbeidsgiver. Når bilen var kjørt rundt 250' røyk topplokket og turboen i rask rekkefølge, en bytteturbo kosta 6000 pluss litt jobb dengang, et ditto topplokk kosta vel rundt 12.000. Totalt 18.000 pluss noen tusen i arbeid, rundt de 25'. Greit nok, han kjente ikke dette noe sted, han hadde jo en anstendig lønn, men var kostnadsbevisst. Han kjørte bilen nye 250' og litt til uten problemer, da solgte han bilen til neste lykkelige eier! 25 tusenlapper i det vi kan kalle "ekstraordinære kostnader" på 250.000 km er jo egentlig helt greit!

Noe lignende vil være tilfellet for din Landcruiser. Ja, du kan kjøe deg en ny LC, om du har økonomi til det er det kanhende ikke noe å lure på. Men har du det som oss andre, vil overgangskostnaden være såpass høy at det vil gi lommepungen din sjokk og brokk og varig men. Uten at jeg har sjekket priser frem og tilbake, vi snakker lett om en halv million eller mer her, spesielt om det dreier seg om en personbilregistert av sorten. Da blir 500.000 kroners spørsmålet: hvor mange deler kan jeg skifte for 500.000? Enn si: hvor langt kommer jeg til å kjøre bilen min før jeg går over til å ta tog eller taxi på permanent basis? Hvor mange deler må jeg regne med å skifte på den tiden?

Ja, du kan også bytte ut bilen din med en Prius....eller Yaris...det blir billigere på alle vis. Det kan være en løsning om du ikke har behov for LC lenger. Men du vet best selv hvilke ønsker, hvilke behov du har. Min avdøde svigerfar kjøpte en Volga sent på 70-tallet og kjørte den i over 40 år uten problemer whatsoever, bare service som han utførte selv og slitasjedeler - et par bæreposer totalt. Verre er det ikke, og ser du på totalen med din LC, tipper jeg det er omtrent likedan. Bare så det er sagt: jeg er ikke noen A4-bileier, jeg har hatt bil i rundt 45 år, men kun eiet en drøy håndfull biler, de fleste rulla 4-500.000 før de gikk over til neste lykkelige eier. Nå er jeg pensjonist, kjøpte en ny bil for noen år siden, den kommer jeg til å beholde til jeg går over til tog på heltid....så ja....jeg har mine noe sære meninger, jeg vil heller bruke pengene til noe annet enn å bytte bil i tide og utide :-)

The Bottom Line er at ja, det kan koste litt i dann og vann med en eldre bil, men slik jeg kjenner LC, burde det ikke være nevneverdige problemer å kjøre bilen minst 300' til. Nå sier du ikke noe om du bruker merkeverksted eller et uavhengig verksted, jeg har gått over til det siste for noen år siden, fant et verksted med en verksmester av den gamle sorten, en som kan sine ting, kjemien mellom oss er perfekt, jeg trenger bare å TENKE på hvordan han skal gjøre ting, så blir det gjort! Ja, jeg kan skru sjæl også, det hjeper jo, men med åra kryper vi IKKE under bilen lenger, sånn er det bare. Men altså: ikke et vondt ord om Toyotas merkeverksteder, de gjør en fantastisk god jobb, men du og du...det har sin pris. Kanhende du kunne alternere litt...kanhende du også kunne kjøpe en "konebil", si en Yaris, som går og går....til den daglige småkjøringa....og spare Landcrusieren til lengre turer og søndagskjøringa? Bare en tanke, la LC'en bli litt "hobbybil, litt "stasbil".

Et viktig moment her er jo hvor gammel du har blitt, hvordan helsa er og sånt. Jeg kjøpte faktisk en to-pack med nye biler til meg og konen, konens er en bil jeg utmerket godt kan se som en hobbybil, du kan gjøre omvendt: kjøp en konebil som dere kan bruke til daglig og ha LC'en som hobbybil:-)

I det hele tatt: mange løsninger, men ha ikke angst for at bilen skal ramle sammen i morra, en LC dør aldri (nesten) den finner bare nye eiere når du passerer 100! Lykke til!

Antall visninger