Revisjonshistorikk [tilbake]

Det koster å være kar, det sto med små bokstaver i kjøpekontrakten når du kjøpte BMW for en stund siden :-) Nå er jo ikke drivstoff-forbruket det helt store problemet, det er andre ting som koster mye, mye, mye mer, det har du sikkert registert når du ser på familiebudsjettet...hvor tar pengene veien? Vi kjenner oss vel alle litt igjen der, det er en av årsakene til at jeg har gjort et par bevisste valg i bilveien opp gjennom livet: dels har jeg valgt enkle, greie biler, dvs ganske så kjedelige, ordinære biler som er greie og ikke minst rimelige å vedlikeholde, dels har jeg beholdt bilene mine lenge og kjørt dem typisk 4-500.000 før de har gått videre til neste lykkelige eier eller blitt spiker, alt ettersom. Hvilken relevans dette har her? Jo...overgangskostnaden, altså kostnaden ved å bytte bil, er grotesk i avgiftsnasjonen Norge. Det går vi egentlig ikke gjort så mye med, men dette med å bytte bil så sjelden man bare kan, sparer man flerfoldige hundre tusen på i løpet av de åra man ennå er klar nok i toppen til å kjøre bil! En annen ting som er viktig, er å ha et normalt godt service- og vedlikeholdsregime, pass på bilen og den passer på deg. Men med X5 er det jo sånn at bilen er tung, selv om du skulle bruke et uavhengig verksted koster det litt.

Og nettopp der er det en ting mange glemmer helt bort med elbil: det er faktisk IKKE noen "free lunch" der heller: det er blytunge doninger, det blir litt som din X5, bare uten den feiende flotte motoren! Legg til at lading underveis koster flesk....like mye som å kjøre diesel om vi skal tro elbilforeningen....du får veldig kort rekkevidde med mange pauser....og du lærer betydningen av rekkeviddeangst og ikke minst...ladekø! Ja, hjemmelading er relativt billig, men en hjemmelader koster si 10-15.000, avhengig av hvor mye elektrikerjobb som må til. Noe kynisk sett, du får jo noen liter diesel for den prisen da! For ikke å snakke om overgangskostnaden: du må BETALE for å bytte din feiende flotte X5 med en elbil! Verdt å ha i bakhodet før du løper og kjøper elbil!

Mhp bompenger og avgifter er det en ting som er sikkert: modellen der politikerne fører en omvendt Robin-Hood politikk og i realiteten tvinger frem massive overføringer, de facto flere titalls milliarder årlig, fra distrikene til i første rekke Oslo-gryta, er ikke bærekraftig verken på kort eller lengre sikt. Det vil også påløpe massive kostnader for felleskapet om politikerne visjoner om "elektrifisering" av landet skal kunne bli noe i nærheten av en realitet i løpet av si en 20-års periode. Det går en grense her - jeg spår at elbilistene må belage seg på såvel fulle importavgifter, full moms, fulle bompenger, fulle alt og na-na til alle fordeler fra neste valg og utover. Kfr også det faktum at det allerede nå ymtes om behov for å øke statens inntekter som en følge av de økonomiske konsekvensene av pandemien. Så nei, elbil blir IKKE billigere i årene fremover!

Åssen det går lokalt i Bergen fremover, er ikke godt å si noe konkret om, men nei, elbilisistene vil også få en bompengeregning, uansett hvor mye de hyler og skriker fra elbilforeningens side. Det springende punktet her er hvor mange bompasseringer dere MÅ ha i løpet av et år, kanhende dere kan finne alternativer som mer bruk av kollektivtransport innenfor byen? Hvilket bringer det neste spørsmålet på bane: hva med kjøremønsteret? Om dere i alt det vesentligste kjører innenfor en radius på si 150 km fra hjemmeladeren, jolly fine, da er elbil en grei løsning. Om dere har mer behov enn dette? Vel, da bør dere vurdere nøye: kanhende en liten, rimelig elbil kan løse en stor del av behovene i bynære områder, så kan dere beholde BMW'en eller kjøpe si en hybrid til andre behov? Alle problemer har en løsning, men det er dere som vet best hva som passer for dere!

Mhp valg av konkret elbil om dere skal "konvertere"? Ford Mustang (hva i h..... har denne batterikassa på hjul med "Mustang" å gjøre?( er jo en grei, passe stor bil som nok kan passe iallefall det størrelsesmessige for en familie som har X5 i dag. Fås med både AWD og bakhjulstrekk, grei pris, i tillegg får du en solid importør som faktisk kan levere både på verkstedssiden og ikke minst, når det gjelder tilgang på deler! En unevnelig amerikansk fabrikant som sender biler ut i verdensrommet er faktisk ikke i nærheten av å ha løst dette med kundestøtte ennå! Ellers har du VW og Skoda, begge har elbiler i et aktuelt prisleie. Problemene med ID.3 bør vøre løst ila første halvår i år, ID.4 og Skodas Enyaq er feiende flotte, dog noe dyrere. Smaken er som baken, jeg ville nok satt Skoda på topp her, med Ford som en solid nummer to.

Hengerfeste og dill og dall kan du også få, men be aware, dette med å drasse på et tonn på hengeren og rekkevidde....det er dødfødt! På samme vis skal du IKKE satse på langturer på vinteren med elbil, og du skal IKKE være blant dem som kjører på lange bilferier! Men klarer du å tilpasse deg disse begrensningene...og stort sett har et kjøremønster innenfor den radien jeg nevner over...god sort! Men igjen: det er IKKE noen "free lunch", nøkternt realistisk bør man regne med omtrent samme kostnad pr år, pr kilometer som med en alminnelig grei dieselbil. En joker i kortstokken her, er batteripakkas levetid....det er en skikkelig showstopper. Uansett hvor optimistisk man måtte være, en elbil vil ha kortere økonomisk levetid enn en konvensjonell bil.

Dette gjør naturlig nok også noe med verditapet og eventuell overgangskostnad den dagen man vil bytte ut elbilen, og her kommer nok en joker inn i bildet: om det kommer ny battteriteknologi, vil det med sikkerhet påvirke etterspørselen etter dagens elbiler i bruktmarkedet i negativ retning. Sånn er det bare, men The Bottom Line er at man skal ikke ta riktig alle sorgene på forskudd! Når du har en stor og dyr bil fra før, skal du ikke se bort fra at du kan spare på å konvertere til elbil! Men vær nøkternt realistisk, det er IKKE noen "free lunch"! Kanhende dere kunne kommer greit fra det med en mindre bil med det være seg en konvensjonell drivlinje eller en hybrid. Men det er altså en lang rekke kostnadsdrivere her, på samme vis er det flere mulige løsninger. Lykke til!

Antall visninger