Revisjonshistorikk [tilbake]

Hva er egentlig spørsmålet her? Overskriften gir en innfallsvinkel, der det fremstår som om du stiller et spørsmål om den og den bilen er et trygt valg. Men så kommer dette med forhandlers pristilbud ved innbytte inn i bildet - deretter følger "kunden vil ha" og en pris som er 100.000 spenn høyere. Hvilken relevans har egentlig dette? Om det dreier seg om at du har kontakt med en fyr som har fått et innbytte tilbud på 210.000 for en Mercedes GLK som har rulla 160.000 km, og vedkommende vil selge bilen til deg for 310.000, vil jeg jo si at det er en god deal for ham som vil selge bilen....og en dårlig deal for deg. Sagt i klarttekst: denne bilen kan nok bli å finne i salgslokalene hos forhandler for en pris rundt de 300' gitt en kjørelengde på 160' og ellers grei stand, men himmel og hav, det går over grensen til frekkhet å tilby deg bilen til "forhandlerpris" ved privat salg! Du får ingen garantier, den kjente "ingen" går over bilen og retter opp eventuelle feil og mangler, og du får en vesentlig dårligere reklamasjonsrett.

Satt på spissen: du betaler det samme for bilen som hos forhandler, greit nok, men "tillegget" som forhandleren beregner seg, er det som skal dekke forhandlers kostnader ved forholdene over pluss det vi kan kalle "diverse", på toppen kommer forhandlers fortjeneste. De 100.000 som skal dekke dette, ja de putter vedkommende som skal selge bilen rett i lomma og ler hele veien til banken! Og om du ser i speilet, ser du ham som er så snill at han gir vedkommende disse 100.000 uten å få noe som helst igjen for det! Mitt råd her: gi beng, kjøp heller en hvilken som helst annen bil hos en forhandler, det er IKKE rasjonering på Mercedes CLK i god stand, flere med lavere kjørelengde.

Om bilen er et "trygt" valg? Vel, gitt en full NAF-test FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakt - det er alltid MYE lettere å få utbedret feil og mangler på selgers regning FØR du kjøper en bil, spesielt når vi snakker privat salg - og et BETYDELIG prisavslag - kan det være et greit valg. Men å betale forhandlerpris? Da er du snillere enn du burde være med selger! Jeg vil hevde at en mer korrekt pris ved privat salg bør ligge et sted midt i mellom de to tallene du nevner. Om selger fortsatt står som en måke og skriker "vil ha"? La ham bare det, her er det langt på vei kjøpers marked....det står neppe en kø av kjøpere på døra her...en brukt Merc er en brukt Merc..det er ikke den billigste bruktbilen mhp verken service eller reparasjoner dette her. Tipper første eier ikke har skiftet stort....ikke det at det kommer noen "reparasjonsdump" her, men det er overveinede sannsynlig at det er litt slitasje på både det ene og det andre: sitkkord: tung bil!

En god venn kjøpte faktisk en bil på dette viset for noen år tilbake: en Passat der selger ble tilbudt 159..000 i innbytte hos herværende merkeforhandler. Ja, det er korrekt at tilsvarende biler sto til 225' i forhandlers bruktbilportefølje, men det er altså TO VIDT FORSKJELLIGE TING! Kameraten kjøpte bilen til samme pris som innbytteprisen, både selger og kjøper var fornøyde...for selger betydde det ingen verdens ting,det fikk pari-pari uten noe ekstra styr for ham, mens kameraten fikk en grei bil for en hyggelig pris. Slike transaksjoner er faktisk ikke uvanlige. Og nei, det er ikke uvanlig at mennesker som skal selge en etter eget utsagn "strøken" bil prøver seg med en pris som ligger betenkelig nær forhandlerpris ved privat salg, det er jo tillatt å prøve seg. Men det er der den bevisste bilkjøper setter foten ned og sier: "nei, vet du hva....gi meg en bedre pris...eller glem det!"

Antall visninger