Revisjonshistorikk [tilbake]

Diesel er fortsatt kongen på haugen når det gjelder langkjøring, forbruk og ikke minst, komfort. Når vi snakker konvensjonelle drivlinjer vil dette neppe endre seg i verken din eller min tid. Det er så enkelt som er dieselmotoren dels har høyere virkningsgrad, dels mer anvendbar kraft fra lave og midlere turtall. Ja, små benzinere, som jo på sett og vis har fått litt av samme teknologi som dieselmotorene etterhvert, har fått mer moment å spille på over et bredere turtallsområde, men det er fremdeles sånn at du må jage turtall for å få ut toppeffekten. Noe kynisk og mye forenklet sett, eine kleine benziner med 110-115 hk er ikke i nærheten av f.ex gamle 1.9 TDI 110 hk ytelsesmessig. Når det gjelder forbruk, har man - som alltid - greie tall for oppgitt forbruk, men i praksis er og blir en benziner noe tørstere. Vi har en 1.2 TSI som konebil hjemme hos oss, å komme under 0.6 er mulig, men det krever flat vei og ekstremt jevn kjøring i moderat tempo.

Vi har faktisk en grei "referansestrekning" her hvor jeg bor: lite høydevariasjon, god og jevn asfalt, lite trafikk til tider av døgnet over rundt 5 mil, tilfeldigvis min arbeidsvei gjennom noenogtyve år. Benzineren kommer unntaksvis ned mot 0.55. generelt ligger den på 0.6. Både min 2.0 TDI med firehjulstrekk og min f.d 1.9 TDI gikk på lave 0.4 i sommerhalvåret, opp mot 0.5 i vinterhalvåret på samme strekning, eller 0.45 i snitt over hele året. Ikke veldig vitenskapelig, nå når jeg ikke er i arbe' lenger blir det jo ikke rare kjøringa. Men jeg kjøpte min diesel ifrehjulstrekker før jeg forlot arbeidslivet, i de tider der jeg kjørte rundt de 40' i året, med fokus på sikkerhet, komfort, fremkommelighet og ikke minst: grei totaløkonomi....det er flere fordeler med 2.0 TDI vs benzinere.

Min tese er at du kan forvente rundt 0.6 i snitt med 1.0 TSI. Det er så enkelt som at de små benzinerne sliter mer for selv den minste stigning, i tillegg er forbruket høyere enn dieselbrenneren så lenge motoren er kald. Ja, dieselbrenneren trenger noen mil for å bli gjennomvarm, men merforbruket er likevel lavere enn for en benziner. Men for all del: 0.6 på mila er helt greit det, blir jo ikke allverden over 40.000 km likevel. Med 2.0 TDI ville jeg lagt 0,5 til grunn i regnestykket, gitt at du har "normalt" med bakker og trafikk og rill og rall på din pendlervei. Legg til at en vanlig forhjulstrekker har noe lavere enn en firehjulstrekker i praksis, jeg valgte firehjulstrekk på Golfen min for åa fremkommelighet til og fra jobb - jeg måtte kunne komme meg på jobb til alle døgnets tider i allslags vær - dessuten er firehjulstrekkeren vesentlig mer stabil i alle hastigheter, under alle føreforhold sommer som vinter. Verdt å ta med i betraktningen: Haldex5 har litt trekkkraft på bakhjula hele tiden, dessuten får du nærmere 100 kg mer vekt bak og bedre vektfordeling.

Jeg tenker også at adaptiv cruise og DSG er en klar fordel ved langkjøring, dessverre er det ikke mulig å få kombinasjonen DSG og firehjulstrekk på Golf i Norge (kun på denne jalla "alltrack" utgaven, eventuelt på Octavia). Når det gjelder motorer: min subjektive oppfatning er at 1.6 TDI er grei nok, men heller ikke mer: den er like gørrande slapp i fisken som si 1.0/1.2/1.4 TSI. Samtlige er av den sorten som krever DSG....ikke tenk på manuell kasse engang, det blir gir-meg-i-hjel!

Når du har bruk for litt ekstra krefter, er det rett og slett ikke noe å hente! Kanhende mer enn nok for norske forhold, men ikke i harde stigniner med litt vekt på en henger f.ex...enn si harde stigninger generelt. Og i det store utland - om det skulle være aktuelt - er det iallefall ikke min greie. Mitt stalltips er 2.0 TDI om du vil ha en god kombinasjon av økonomi og komfort, ta kraftoverskuddet som en ekstra bonus. Manuell eller DSG er forsåvidt ingen stor greie, det er såpass mye moment at du slipper å gire stort, men om jeg kunne valgt DSG sammen med firehjulstrekket på en "vanlig" grei Golf, ville jeg gått for DSG. Når det gjelder benzinerne, er det som nevnt over, kun DSG som gjelder, men dette med krefter og komfort? En hel stall full av små ponnier på papiret, men igjen, du må piske turtall for å få dem ut av stallen. Jeg har prøvd flere varianter over temaet "små benzinere" som det står TSI på rumpa på, det er ikke rare forskjellen på dem. Men smaken er som baken, i ditt sted ville jeg rett og slett vært så freidig at jeg oppsøkte en merkeforhandler med et passende utvalg biler for prøvekjøring.

The Bottom Line er at Golf 7 uansett er en veldig god bil, ikke "verdensmester" på noe, men god på det meste. På komfortsiden er bedre lydisolasjon og nærmest ikke-eksistrende vindstøy en markant forbedring i forhold til Golf VI, men som du vet, det stopper ikke der: både passiv og aktiv sikkerhet er vesentlig oppgradert, bla med et par tricks i ludo for sidekollisjonsbeskyttelse. Du får også et nødbremsystem som faktisk fungerer - til forskjell fra en unevnelig amerikansk elbil som forsøker å skryte på seg "autopilot" - dessuten har Golf 7 et stivere karosseri og bedre understell enn Golf VI. Det eneste ankepunktet er at infotainmentsystemet er ubrukelig med den MINSTE skjermen, det kun den "store" som fungerer sånn nogenlunde. Mao bør du gå for en highline der forrige eier har krøssa av for det meste i utstyrslista, der adaptic cruise og DSG bør være må-ha for det kjøremønseret du beskriver. Uten at jeg har pløya finn....jeg vil tippe at du ikke finner for mye utstyr på bilene med de små motorene....kanhende 1.4/1.5 TSI gir seg selv her. Ellers ville jeg vel ikke vært redd for å kjøpe 1.6 TDI heller, men skulle jeg velge, er 2.0 TDI / euro 6 tingen her!

Mhp 1.6 TDI er det også denne "oppgraderingen" etter diesel-hetsen å tenke på: uavhengig av om jeg hadde hatt 1.6 eller 2.0 TDI i euro 5 versjon: jeg ville aldri noensinne sluppet denne "oppgraderingen" i nærheten av min bil. Det smarteste er å unngå euro 5 i det store hele.

At du blir fornøyd med Golf 7? Uten tvil, jeg hadde egentlig bestillinga klar på en CC "med alt", men kom til å prøvekjøre en Golf 7 dagen før den store lanseringen. Siden har jeg vært hengiven Golf-tilhenger, og kjørt rundt med et stort smil hver gang jeg setter meg i bilen. Min første Golf drukna - bokstavelig talt - nummer to er en stasjonsvogn "med alt" og euro 6. Bruk litt tid på å finne "din" Golf, så blir du med rimelig grad av sikkerhet like fornøyd som meg! Lykke til!

Antall visninger