Revisjonshistorikk [tilbake]

DENNE artikkelen sier litt om forskjellene på en grei og forståelig måte : https://www.autoexpress.co.uk/mazda/mx-5/105171/new-mazda-mx-5-15-2018-review

I korthet går det på at ignenting slår noen kubikkcentimeter ekstra når det gjelder å ha anvendbar kraft fra relativt sett lavere turtall. Det betyr at du i noe større grad må jage turtall for å ha anvendbar kraft med 1.5 literen enn med 2 liters versjonen. Du får også mer av alt med 2 literen.

The Bottom Line er at noen liker mora, andre liker dattera. Med det tenker jeg på at for noen oppleves det som "sprekere" med en motor der turtelleren må ligge på oppsiden av 4-5000 o/min for at det skal skje noe, mens andre har et mer nøkternt forhold til dette med turtall,. Litt som forskjellen på å kjøre en seriøs dieselbrenner og en benziner, men nok ikke riktig like stor forskjell siden det dreier seg om to benzinere her. Hva som passer best for din kjørestil, vet du best selv: tenk litt etter om du har en kjørestil der du liker å "cruise" i ordets egentlige forstand: dvs moderate turtall og kjøre på momentet - eller om du får ståpels av å se turtelleren hoppe opp og ned mens du girer av hjertens lyst. Sagt på en annen måte: er det koseturene eller banekjøring med flat pedal som ligger ditt hjerte nærmest - som gir deg mest glede? Og bare så det er sagt: det å ha en mer sedat kjørestil er på ingen måte ensbetydende med dassekjøring. Hadde nær sagt, med norske fartsgrenser og ikke minst freskt bøtenivå er det nok 2-literen som er det fornuftigste her! Lettere å holde seg i skinnet med en motor som ikke er altfor turtallshappy!

Mhp holdbarhet vil en motor med større slagvolum som sjelden blir svett ha vesentlig bedre holdbarhet enn en mindre motor som piskes hardt. Som du skjønner, det går veldig mye på din kjørestil. Jeg er blant dem som opp gjennom åra har hatt en sedat kjørestil, jeg har typisk kjørt mine biler til tallet i kilometertelleren ligger mellom 4 og 500.000 uten noensinne å oppleve problemer som er verdt å nevne. En ting jeg er spesielt nøye med, er å unngå å trekke turtall over de 2000 o/min før motoren og ikke minst olja, er gjennomvarm. Motsetningen er smartinger som innbiller seg at "aktiv" kjøring fra de kommer ut av garasjen er tingen. Vel, kan være at det er "moro", men min subjektive oppfatning er at det er en grunn til at de som sverger til en slik kjørestil i større grad enn andre opplever seriøse motorhavarier og hele gullrekka med "problemer",

Sagt i klartekst: passer du på bilen med jevnlig service og vedlikehold, og ellers har en fornuftig kjørestil, er det knekkende likegyldig hvilken motor du velger her. Ja, det vil nok være noe enklere med en 2-liter, men glem ikke at MX5 - som det står i artikkelen - er konstruert rundt 1.5 literen. Nei, det er ikke noen stor vektforskjell med disse motorene, men litt er det. Bilen er i seg selv ikke spesielt tung, jeg tenker at noen kilo fra eller til i fronten av bilen nok vil kunne være merkbart, dog uten å være avgjørende. 2 literen koster rett nok en del mer i innkjøp, men det er neppe av spesielt stor betydning for en hobbybil. I ditt sted ville jeg latt kjørestil og preferanser avgjøre. Gitt en fornuftig kjørestil og begrenset årlig kjørelengde vil du så alikevel ikke oppleve noen store problemer whatsoever med den ene eller andre motoren her. Lykke til med det som kanskje er den siste klassiske sportsbilen i markedet!

Antall visninger