Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, med unntak av MDG sin fantasiverden, vi er heldigvis ikke "der" at vi har dieselforbud ennå. Om vi likevel tar en tid inn i MDG sin visjon av fremtiden, er det slik at man ikke vil være fornøyd med et dieselforbud, man vil forby alt som har forbrenningsmotor" I klartekst: det er kun såkalt "uitslippsfrie biler" som gjelder. Med trykk på "såkalt", vi som ikke lever i en fantastiverden er sørgelig klar over at utslippene fra produksjonen av en eneste Tesla X matcher det totale utslippet fra en grei Mercedes dieselbrenner først når Mercen har rulla rundt 600.000 km.

Ja, nullutslipps-soner kan i noen grad redusere lokal forurensning i virkelig store byer. Den som skuer ut over Norgeland vil imidlertid raskt erkjenne at det faktisk ikke er så veldig mange slike byer her til lands. Faktum er at Oslo og Bergen ikke engang når opp til landsbystatus om vi ser hen til verden rundt oss. Selv for MiljøPartiet De Gærne vil det altså være svært vanskelig å forsvare et så radikalt "miljøtiltak" i andre byer enn Oslo...og kanskje Bergen. For oss andre, som pr defisjon bor i grisgrendte strøk, med tildels store avstander, vil diesel og bensinbiler i en eller annen form være det eneste praktisk mulige altenrativet i overskuelig fremtid. Det er så enkelt som at det på tross av de våte drømmene og "kravene" fra elbil-foreningen og MDG vil ta si et par tiår å få på plass en tilstrekkelig infrastruktur til "elektrifisering" av veitrafiikken. Det går på kostnader, det går på praktisk gjennomføringsevne, landets elektrisitetsnett er faktisk ikke rigget for å rulle ut "hurtigladere" over en lav sko. Enn si en elbil i hver husstand...gjett hvorfor elverkene hadde hastverk med å rulle ut målere som gjør det mulig å øke prisen på strømmen for å styre forbruket!

Så nei, vi er IKKE der at diesel er "tungsolgt" eller har verditap hinsides enhver fornuft på mange år ennå. Hva som skjer med verditapet for de som allerede har kjøpt elbil derimot, er i aller høyeste grad et åpent spørsmål: dels kommer det stadig nye og mer praktiske, fornuftige elbiler som appellerer mye mer til folk flest enn "gårsdagens" elbiler, dels vil det bli virkelig spennende om det kommer ny batteriteknologi som gir økt rekkevidde, lavere vekt, lavere pris på elbiler! Da vil den feiende flotte Teslaen til over en million bokstavelig talt bli "overkjørt" over natta! Da vil rett og slett dagens elbiler bli like attraktive i bruktmarkedet som den norske "Think" er i dag :-)

THE BOTTOM LINE er at nei, du gjør ikke noen stor feil ved å velge det være seg diesel eller bensinbil i dag, spesielt ikke når du beveger deg i bruktmarkedet og relativt rimelige biler der mesteparten av verditapet allerede er barbert vekk av første eier. Ja, et verditap har du uansett, men gjør du som meg, kjører du bilen til den har rulla typisk 4-500.000 km, da kjenner du det ikke noe sted om du så skulle kjøre den til hoggeriet eller selge den for en grei pris til neste lykkelige eier! Du har uansett eiet bilen så lenge, kjørt den så langt, at du kan le hele veien til banken!

Det er så enkelt som at overgangskostnaden, altså kostnadene ved å bytte bil, er den store, stygge ulven i bilregnskapet. Spesielt for smartingene som innbiler seg at det er "lurt" å bytte til ny bil si med 1 til 2 års mellomrom innebærer dette helt rå kostnader. Men si at du tenker å beholde bilen i 5 år: også dette er mye smartere enn å bytte bil etter et år eller to! Om du ikke kan le hele veien til banken, så ligger du iallefall ikke under dyna og griner i flere dager etterpå!

Om Peugeot 308 er en grei og driftsikker bil? Til de grader: det er to årsaker til dette: dels lager man fantastisk gode dieselmotorer! Dernest - om jeg ikke husker skammelig feil - understellsbehandles bilene når de kommer til Norge. Det betyr at dersom du finner en velholdt bil, ja da er det deg selv som avgjør hvor lenge bilen skal være problemfri! Et normalt godt regime for service og vedlikehold, dessuten BØR BILEN UNDERSTELLSBEHANDLES PÅ NYTT og jevnlig etterbehandles - da kan du kjøre bilen så lenge du måtte ønske og litt til.

Vil du ha ekstra trygghet, betal det det koster for å kjøpe bilen hos en merkeforhander, be i tillegg om en NAF-TEST FØR DU UNDERTEGNER KJØPEKONTRAKTEN! Om du er NAF-medlem med eller uten veihjelp, 60-punkters testen koster 1500 kroner. Mye mer objektiv enn en tilstandsrapport, mye ryddigere for begge parter, og det er faktisk MYE enklere å få utbedret eventuelle feil og mangler FØR kjøpekontrakten er undertegnet enn i ETTERTID. Hadde nær sagt, skal ikke mer enn et skifte av bremseklosser på to hjul til for å dekke kostnadene ved NAF-testen.

Og nei, jeg ville ikke vært redd for å kjøpe benziner eller fra Peugeot. Det er litt smaken som baken dette her, prøvekjør gjerne begge deler. Jeg opplever diesel som bedre på alle vis, dels fordi jeg har en kjørestil der jeg kjører på momentet fremfor å jage turtall, dels fordi jeg har vennet meg til den økte komforten det er å kjøre nettopp diesel, og ikke minst: fordi jeg bor på landet og i tildigere år kjørte ufattelig mange kiloemter i året. Da betyr det plutselig veldig mye med noen kroner mindre pr kilometer. Nå er jeg ikke i arbe' lenger, med coronaen spesielt blir det ufattelig lite kjøring, men greit nok, jeg bor fortsatt på landet, det gjør en forskjell med diesel! Jeg liker også å ta en svipp til det store utland innimellom, bla hjem til Mor Russland, der koster dieselen en femmer for literen. Med en praktisk anvendbar rekkevidde på 1500 km på en tank kjører jeg VELDIG billig hjem igjen!

I det hele tatt: det er mange gode grunner til å foretrekke diesel, men jeg forstår selvfølgelig at det for noen kan være enklere å forholde seg til en benziner. Som sagt: prøvekjøring! Lykke til!

Antall visninger