Revisjonshistorikk [tilbake]

Slik jeg forstår deg, er spørsmålet om en motor med et annet tenningssystem kan passe inn i den bilen du har stående med en sehr kaputt motor. Ja, alt går an, men det vil avhenge av om det er snakk om hurra for den lille forskjellen....eller hurra for en drøss små og store ting som er løst på forskjellig måte. Normalt sett er det kurrant å gå fra en bil med et konvensjonelt tenningsystem til et elektronisk tenningsystem, men, her går du den andre veien! Det springende punktet vil være om det elektroniske systemet er et "rent" tenningsystem, av den sorten som egentlig bare er et modifisert konvensjonelt system, og derved har de samme tilkblingene og den samme funksjonaliteten som det konvensjonelle systemet - eller om det er et mer komplisert system som kommuniserer med bilens styringsystem. Jeg vil tippe at vi snakker om det siste her...2004 er liksom ikke "steinalderen".

Ja, selvfølgelig kan det løses, men det er et åpent spørsmål hvor mye jobb det vil bli av det. Det er overveiende sannsynlig at det er forskjeller i ledningsnettet, derved må du som et minimium ha en verkstedshåndbok eller tilsvarende med fullt elektrisk skjema for begge bilene. Det som kan volde problemer er om styringsenheten f.ex forventer å finne en "boks" for den elektroniske tenninga. Jeg tenker jo at jeg ville sett om det var mulig å flytte med tenningsystemet fra den "nye" motoren over på den som synes å være et hakk eller to eldre....og ta det derfra. Vår gode venn Kviasen ville nok hatt kontroll på dette, men han har meldt flytting til et spesifikt Landrover-forum...verdt å forsøke der...har du flaks...kan det være en grei operasjon...om du har uflaks...kommer du til å få grå hår over hele toppetasjen før du ser antydning til gnist. Uten at jeg kjenner Freelander fra annet enn noen kilometer med min avdøde brors bil av samme sorten...og de meget, meget, meget dårlige erfaringene broder hadde med sin feiende flotte, nye Freelander...det er jo egentlig ikke verdens mest avanserte bil. Men den har en del spesielle løsninger, og den kan ha f.ex en startsperre og annen festlig leamikk som kan være en utfordring!

The Bottom Line er at bortsett fra dette med verkstedshåndbok, ville jeg nok sjekka med Landrover-gutta først...helt sikkert noen Freelander-fans som har vørt ute en vinternatt før og løst tilsvarende problemer. Ellers er Freelander med ødelagt motor et prosjekt av den sorten som etter min oppfatning tilsier at man bør stikke fingeren i jorda og kjøre bilen til hoggern' like godt først som sist, eventuelt selge den til en entusiast som har et par dusin biler av samme sorten på låven. Sagt på en annen måte: mange av oss får et forhold til bilene vi eier. Med Frelander har det en lei tendens til å bli et dårlig forhold, sogar ende med gråt og tenners gnissel. Uansett, lykke til!